شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه‌ورزشی- کریم اعظمی: عملکرد ویرا در تیم اصفهانی برخی نگرانی‌ها را نزد مدیریت وتماشاگران این تیم ایجاد کرده است

قضاوت در مورد ژوران ویرا هنوز زود است ولی شاید شکست غیرقابل باور مقابل الاتحاد به اندازه کافی برای سپاهانی‌ها تردید در مورد ویرا را ایجاد کرده است. گویا فاصله میان قهرمان آسیا تا این ویرا، به اندازه کافی زیاد به نظر می‌رسد.

آن روز که سپاهانی‌ها راحت‌تر از حد تصور با جدایی مربی کروات خود کنار آمدند و در اختلافات او با ستاره‌های تیم به نویدکیا و کریمی تمایل کردند. انتظار می‌رفت که یک مربی سرشناس‌تر از او را روی نیمکت نایب‌قهرمان آسیا بنشانند ولی ویرا انتخاب نهایی سپاهان بود. حتی چند بازیکن سرشناس و قدیمی سپاهان و همچنین عماد رضا و ابوالهیل با حضور ویرا در این تیم مخالف بودند ولی این مربی برزیلی با عقد قراردادی مناسب به مدت 18 ماه هدایت سپاهان را بر عهده گرفت.

ساکت آشنایی ویرا با فوتبال خلیج‌فارس و قهرمانی او در جام ملت‌ها را دلیل اصلی آوردن این مربی دانست، در صورتی‌که از ابتدا سراغ گزینه‌هایی همچون دنیزلی، لورانت و گونش رفته بود و نظری روی ویرا نداشت. در انتخاب سرمربی گذر زمان به ضرر سپاهان نمی‌شد ولی به بن‌بست رسیدن مذاکرات با لورانت، دنیزلی و گونش در نهایت باعث شد تا سپاهانی‌ها بلافاصله با ویرا مذاکره کرده و خیلی زود با او به توافق برسند.

اختلاف با بازیکنان
عماد رضا و ابوالهیل اولین مخالفان حضور ویرا در این تیم بودند و حتی در گفت‌وگو با هم‌تیمی‌های خود به این نکته اشاره کردند که او سهم کمی در قهرمانی عراق داشت. حتی چند بازیکن تیم‌ملی عراق هم در مصاحبه‌هایی انگیزه و هیجان تیم را عامل اصلی قهرمانی عراق دانستند. درضمن فدراسیون فوتبال این کشور هم قرارداد این مربی برزیلی را تمدید نکرد و او تا قبل از آمدن به سپاهان بیکار بود.

بعضی از بازیکنان سپاهان از لحاظ فنی به ویرا انتقاد دارند. چند روز پیش، این محرم نویدکیا بود که در مصاحبه‌ای از ویرا انتقاد کرد و گفت: «او نمی‌داند در کجا مربیگری می‌کند.» یکی از بازیکنان محبوب و قدیمی سپاهان به همشهری می‌گوید: «نمی‌دانم چرا باشگاه سراغ ویرا رفت. او از لحاظ فنی خیلی ضعیف‌تر از لوکا است و همه دارند نتیجه کارش را می‌بینند. بازی‌های سپاهان نسبت به زمانی‌که بوناچیچ سرمربی این تیم بود، خیلی افت کرده است.»

عقب‌نشینی از سیستم 2-5-3
سپاهان از زمان مربیگری فرهاد کاظمی بازی کردن با دفاع 4 نفره را آغاز کرد و استفاده از این سیستم تا زمان حضور استانکو، تاوارس و بوناچیچ هم ادامه داشت. ویرا اما تغییرات وسیعی در شیوه بازی سپاهان ایجاد ‌کرد که این موضوع عصبانیت شدید بازیکنان را به همراه داشت. بعد از تساوی مقابل ذوب‌آهن، این مربی در تقابل با خواسته‌های بازیکنان، از سیستم 2-5-3 عقب‌نشینی کرده و تیمش را با آرایش 2-4-4 مقابل الاتحاد به میدان فرستاد. پس از باخت به این تیم سوریه‌ای، انتقادها از ویرا به اوج رسید. این در حالی است که او از چند بازیکن تیمش در پست غیرتخصصی استفاده کرد.

اختلاف با کریم قنبری
استفاده از 3 دستیار خارجی هم جریانی منفی علیه ویرا به وجود آورده، در ضمن او رابطه چندان خوبی هم با کریم قنبری ندارد و نقش او کمرنگ‌تر از گذشته شده است. در بین دو نیمه بازی با الاتحاد، اتفاقاتی در رختکن افتاد تا قنبری با حالت قهر خیلی زود بیرون بیاید و تلاش چند بازیکن سپاهان هم برای آرام کردن او نتیجه نداد.

بصیرت: ویرا با دید باز انتخاب شد
سپاهانی‌ها در تقابل با انتقادهایی که از ویرا می‌شود، سیاست حمایت را در پیش گرفته‌اند. مجید بصیرت به همشهری می‌گوید: «این مربی با نظر اعضای هیات‌مدیره و دیدی باز انتخاب شد و به هیچ عنوان از انتخاب او پشیمان نیستیم. متاسفانه برخی در مورد ویرا زود قضاوت می‌کنند ولی او احتیاج به زمان دارد.»

سرپرست سپاهان ادامه می‌دهد: «برخلاف شایعاتی که مطرح شده، تمامی بازیکنان رابطه خوبی با سرمربی دارند و مشکل خاصی احساس نمی‌شود. البته قبول دارم که سپاهان افت کرده ولی این مسائل برای همه تیم‌ها وجود دارد و حتی بارسلونا با این همه آوازه، شهرت و اعتبار نیز در مقاطعی از فصل دچار افت می‌شود، همان‌طور که می‌بینیم، این تیم در حال حاضر افت کرده است.»

سپاهان در حالی فردا راهی ازبکستان می‌شود که در اولین بازی خود مغلوب الاتحاد سوریه شد. شکست مقابل نماینده ازبک‌ها شاید امیدهای نایب‌قهرمان آسیا برای صعود از این گروه را تبدیل به یأس کند. این شاید بدترین اتفاق ممکن باشد. نگرانی در مورد سرنوشت سپاهان در لیگ ‌قهرمانان از آن رو  شدت می‌گیرد که این تیم نایب‌قهرمان دور گذشته بوده و موفقیت این تیم در آسیا برای مردم ایران ارزش فراوانی دارد.

کد خبر 46587

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز