مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

بزرگ‌ترین رویداد کارآفرینی استارت‌آپ با موضوع صنایع دستی، برای اولین بار در کشور و در استان مرکزی اجرا می‌شود.

کارآفرینی

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: رویدادی که با هدف ترویج فرهنگ ایده‌پردازی، خلاقیت و ارتقای روحیه کار گروهی و انتقال مفاهیم کارآفرینی برای ایجاد کسب ‌و کارهای نوین در حوزه صنایع ‌دستی و فرش به همت دانشگاه جامع علمی‌ - کاربردی استان مرکزی و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی استان کار خود را در دانشگاه اراک آغاز می‌کند.  

مدیر روابط عمومی دانشگاه جامعه علمی - کاربردی استان مرکزی با تاکید بر این‌که تاکنون این رویداد کارآفرینی در کشور اجرا نشده است، می‌گوید: این اولین استارت‌آپ کارآفرینی با موضوع صنایع دستی و فرش به‌شمار می‌رود.

مصطفی نعمتی درباره برگزاری این رویداد اظهار می‌کند: بیش از ۴۰۰ نوع اثر صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۵۰ نمونه در استان مرکزی تولید می‌شود و برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کند.

وی ادامه می‌دهد: استان مرکزی به دلیل دارا بودن فرش و قالی‌های برند و مطرح در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. قالی جیریا، ساروق و  تفرش از جمله این صنایع دستی هستند و به همین دلیل این منطقه بهترین گزینه برای انجام چنین رویدادی در حوزه کارآفرینی در کشور به شمار می‌رود.  

  • نقشه راه

نعمتی به چشم‌انداز برگزاری این رویداد اشاره می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم در پایان این استارت‌آپ، از طریق ایده‌های موجود که از سوی تیم‌های متشکل از افراد صاحب ایده مطرح می‌شود و روی آنها فعالیت انجام خواهد گرفت، شرکت‌های نوظهور برای ارائه محصولات صنایع دستی و به‌ویژه فرش به شکل نوین در جامعه تشکیل شوند تا از این طریق بتوانیم صنایع دستی و فرش استان را بیش از پیش در کشور معرفی کنیم.

وی عنوان می‌کند: همچنین برای فروش آثار موجود در استان و جلب مشتری هم به برگزاری چنین رویدادهایی نیاز داریم که منجر به بهبود اقتصاد استان و کشور در حوزه صنایع دستی از طریق درآمدهای  حاصل از منابع غیرنفتی شود. این مسئول درباره ظرفیت‌های برگزاری این رویداد می‌افزاید: عنوان رویداد کارآفرینی در حال اجرا «دست‌آپ» است و در همه زمینه‌های صنایع دستی شرکت‌کنندگان می‌توانند ایده ارائه کنند، اما به طور خاص مقوله فرش مد نظر و تمرکز بر این حوزه از صنایع دستی استان است. در این رویداد همه افراد صاحب ایده و نظر امکان حضور داشتند و شرکت کردند.

  • تحول در ۳ حوزه صنایع دستی  

معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که این استارت‌آپ برای اولین بار در استان برگزار می‌شود، اظهار می‌کند:‌ استارت‌آپ‌ها به معنای عام در همه رشته‌ها یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که می‌تواند فعالان هر حوزه را در زمینه بازاریابی، کارآفرینی‌های نو و فروش راهنمایی کنند.

قاسم کاظمی می‌افزاید: حوزه صنایع دستی به ۳ دسته عمده از جمله هنرمندان یا تولیدکنندگان، مواد اولیه یا نهاده‌های تولید و بازار یا فروش تقسیم‌بندی می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی در موارد اول و دوم مشکلی نداریم، اما در مرحله بازار و فروش، هنرمندان با شرایط سختی روبه‌رو هستند. البته این بدان معنا نیست که در تهیه مواد اولیه چالش‌های حوزه صنایع دستی برطرف شده، اما با همه کاستی شاهد تولید آثار هستیم و مهم‌ترین خلأ نبود بازارهای مناسب برای فروش است.

کاظمی با اشاره به فعالیت ۸ هزار هنرمند در ۱۱۰ رشته صنایع دستی استان مرکزی، بیان می‌کند: یک‌سوم صنایع دستی کشور در استان فعال است. مرکزی در تولید زیراندازهای سنتی به‌ویژه قالی، صنایع دستی چوبی و فلزی در کشور مطرح است و اگر مشکلات بازار و فروش در این حوزه رفع شود، شاهد رونق بیشتر تولیدات در این بخش‌ها خواهیم بود.  

این مسئول درباره تاثیرات موفق در برگزاری چنین رویدادهای کارآفرینی، عنوان می‌کند:‌ این استارت‌آپ‌ها برای ارائه راه‌حل‌های خوب در زمینه بازاریابی، کارآفرینی و فروش به هنرمندان بسیار راهگشا هستند. هنر ایران خاصه صنایع دستی تا همین چند سال گذشته جزو ۱۰ رشته برتر دنیا بود، اما اکنون بازارمان را از دست داده‌ایم. به همین دلیل است که اگر چنین رویدادهایی با محوریت فروش و کارآفرینی برگزار شوند، اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زنند.  

  • نگاه نو به صنایع ‌دستی

وی تاکید می‌کند: همچنین برگزاری این استارت‌آپ‌ها می‌تواند نگاه هنرمندان به ساخت صنایع دستی را نو کند. به عنوان مثال، امروزه ساخت کوزه و گلدان سفالی دیگر منطقی نیست، اما این مساله به معنای حذف سفال نخواهد بود و باید به این حوزه و تولیدات آن نگاه نو داشت. برگزاری استارت‌آپ‌ها هم می‌تواند به این شرایط کمک کند و منجر به طراحی‌های جدید شود.  

کاظمی ایجاد اشتغال با کمترین هزینه را هم از دیگر مزایای فعالیت در حوزه صنایع دستی عنوان می‌کند و می‌گوید: ایجاد کسب و کارهای نوین با هدف کمک به رونق اقتصادی حوزه فرهنگی زمینه‌های افزایش اشتغال را رقم می‌زند. در حوزه صنایع ‌دستی به‌ویژه کارگاه‌های خانگی می‌توان با کمترین هزینه اقدام به راه‌اندازی آنها کرد.

وی اضافه می‌کند: راه‌اندازی یک شغل در حوزه صنعت به ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد، اما در حوزه صنایع دستی با ۵ میلیون تومان هم می‌توان شغل ایجاد کرد. فضای صنایع دستی می‌تواند در حوزه‌های کوچک به‌ویژه فضاهای خانگی هم فعال شوند و این رویدادهای کارآفرینی می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد کسب ‌و کارهای نو، هر چند کوچک باشند.

کد خبر 465841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha