مجلس دهم متأسفانه در سال پایانی فعالیت خود اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح ۴ نفر از وزرای کابینه دولت کرد و می‌توان گفت مجموعه مجلس همچنان نابالغ مانده است.

احمد شيرزاد؛ ‌نماينده مجلس ششم

رفتار نمایندگان مجلس عکس‌العملی بوده و براساس شواهد و قرائن طرح‌های استیضاح مکرر آن واکنشی به مسئله گرانی بنزین بوده است. ۲ نکته را نباید در این خصوص فراموش کرد.

به گزارش همشهری نخست اینکه دولت یک ریال نمی‌تواند به قیمت بنزین اضافه کند، مگر اینکه مصوبه مجلس را داشته باشد. درواقع این مجلس است که باید پاسخگو باشد. اگر گران‌کردن بنزین و اتفاقاتی که افتاده است کاملا خلاف مصوبات مجلس بوده است، نمایندگان به صراحت اعلام کنند که دولت خلاف کرده است و رئیس دولت را استیضاح کنند. نمایندگان مجلس اما خودشان می‌دانند که در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه مجوزهای لازم را داده‌اند. آنها باید ماه‌های گذشته که یاالله یاالله‌گویان و با دو، دوکردن چنین مجوزی را به دولت دادند به یاد بیاورند. نمایندگان باید بدانند که دارند به چه چیزی رأی می‌دهند. آنها اگر واقعا نمی‌خواهند چک سفید امضا دست دولت بدهند می‌توانند یک مصوبه بگذارند که هر نوع افزایش قیمت حامل‌های سوخت باید با تأیید مجلس باشد و بعد از آن هم دولت نمی‌تواند کاری کند. نمایندگان مجلس خودشان می‌دانند که از قبل اختیار گران‌ کردن بنزین را به دولت داده‌اند. وقتی چنین اختیاری به دولت داده شده دیگر نمی‌توانند کنترلی روی نحوه و زمان اجرای مصوبه داشته باشند؛ اگرچه انتقادات آنان سرجای خود محفوظ است.

موج حوادث اعتراضی که هفته آخر آبان‌ماه به‌دنبال گران کردن بنزین در کشور به‌وجود آمد، دهان بسیاری از نمایندگان را بسته است و آنها نگران از اینکه مبادا همگامی با اعتراضات شود، زبان در کام نگه می‌دارند. به همین علت به‌نظر می‌رسد آنها خود واقف به چک‌های سفیدامضایی هستند که چنین نتایجی را به بار آورده است. در واقع تنگناهای مجلس در مواجهه با مسئله گران شدن بنزین، خودش را در به استیضاح کشاندن وزرا نشان داده است، والا هیچ علتی ندارد که یکباره بخواهند ۴ وزیر را استیضاح کنند.

اگر قرار است آنها بر دولت فشار بیاورند باید با فاصله بیشتری باشد. هنوز امضای حکم وزیر آموزش و پرورش خشک نشده است که بحث استیضاح وی مطرح می‌شود. اتفاق ویژه‌ای نیز در عرصه آموزش و پرورش نیفتاده که جای استیضاح داشته باشد. نکته دوم اینکه قاطبه نمایندگان تصور می‌کنند گرانی بنزین، نارضایتی گسترده مردم را در حوزه‌های انتخابیه آنان رقم زده و در نتیجه احتمال دارد از گردونه رقابت‌های انتخابات اسفندماه مجلس یازدهم حذف شوند و میدان را به رقبای جدید واگذار کنند. آنها اگر تصور می‌کنند با ورود به خط استیضاح می‌توانند گلایه‌های مردم نسبت به‌خودشان و گرانی بنزین را کاهش دهند، اشتباه می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هنوز در فضای ۶ ماه نخست نمایندگی خودشان به‌سرمی‌برند. فضای رأی‌آوری و پشت تریبون رفتن و نوبت گرفتن ۳ ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم اهمیت دارد. معمولا در طرح‌ها و لوایحی که جنبه تخصصی داشته باشد، کسی روی آنتن نمی‌رود. نطق‌های قبل از دستور هم که نوبتی است و تنها فضای سؤال از وزیر و استیضاح باقی می‌ماند که اخبارش پررنگ می‌شود و به این واسطه نمایندگان می‌توانند برای تبلیغات انتخاباتی خود عکس و فیلم داشته باشند.

موج خشمی که هفته آخر آبان‌ماه در برخی از شهرستان‌ها به‌وجود آمد، موجی نیست که با استیضاح و به اصطلاح پارلمانی‌ها یک وزیر را دراز کردن فروکش کند. مسائل اخیر کشور ریشه‌های بسیار عمیق‌تری دارد و قطعا همه آن به‌دلیل افزایش قیمت بنزین نبوده و مقداری سوابق ممتد اجتماعی دارد.

در مجموع نمی‌توان نسبت به این رفتار نمایندگان مجلس در امضا کردن مکرر طرح‌های استیضاح خوش‌بین بود. معنی چنین سخنی این نیست که دولت عیب و نقص ندارد، ولی هر ذهن معمولی بدون آنکه هوشمندی زیادی داشته باشد می‌فهمد الان وقت این کارها نیست. البته شاید نمایندگان منتظر هستند تا از جایی تذکر بیاید که کوتاه بیایید و کار معمولی خودتان را انجام دهید.

کد خبر 465825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha