محبوب‌ترین فیلم‌ها یا فیلم‌هایی که ما بیشتر می‌پسندیم همیشه آنهایی نیستند که صنعت سینما را شکل می‌دهند، بازتاب‌دهنده زمانه‌اند یا ابعاد گفتمان فرهنگی را دگرگون می‌کنند.

تاثیرگذارترین فیلم های دهه دوم

همشهری آنلاین - مهدی فروتن: فیلم‌های این فهرست (دوست داشته باشیم یا نه) در دنیای سرگرمی و فراتر از آن تفاوت ایجاد کرده‌اند. در زمانه سیاست‌زده، تاثیر این فیلم‌ها بیشتر از نظر ایدئولوژیکی، با بحث‌هایی که درمی‌افکنند و شوری که برمی‌افروزند سنجیده می‌شود. در دوران هژمونی بلاک‌باسترها و تفوق پخش اینترنتی، این آثار نماینده یک تجارت و گروهی از تماشاگران همیشگی و گاهی هم پرهیاهو هستند.

آنچه پیش رو دارید، فهرست ۱۰تایی تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه ۲۰۱۰ است (به ترتیب الفبایی انگلیسی) به انتخاب مانولا دارگیس و ای.اُ اسکات، منتقدان ارشد روزنامه نیویورک تایمز؛ دومین دهه از سومین هزاره تاریخ.

۱. تک‌تیرانداز آمریکایی - ۲۰۱۴: درام کلینت ایستوود درباره زندگی و مرگ کریس کایل، تک‌تیرانداز ارتش آمریکا در کریسمس ۲۰۱۴ روی پرده رفت و پرفروش‌ترین فیلم سال در بازار داخلی آمریکا شد؛ تنها فیلم یک دهه اخیر که نه بخشی از یک نام بزرگ بود نه محصول استودیو دبزنی و البته صدرنشین جدول فروش شد. فیلم تماشاگران آمریکایی را به دو قطب موافق و مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه تقسیم کرد و نشان داد بادهای سیاسی کدام سمت می‌وزند.

۲. انتقام‌جویان - ۲۰۱۲: نه دنباله‌ها پدیده‌ای تازه بودند نه دنیای ابرقهرمان‌ها شلوغ و طولانی و پرسر و صدا. تا اینکه دیزنی سراغ مارول رفت و این شرکت را بسان یک انفجار بزرگ در صنعت سینما به دارایی‌های خود افزود. بعد این فیلم از راه رسید و پایه‌های حکومت دنیای سینمایی مارول را بنیان نهاد. حالا چه دوست باشیم چه نه، همه داریم در این دنیا زندگی می‌کنیم.

۳. ماهی‌سیاه - ۲۰۱۳: بسیاری از مستندهایی که می‌خواهند توجه مردم دنیا را به یک موضوع جلب کنند، معمولا به هدف نمی‌رسند. این مستند به کارگردانی گابریلا کاپرت‌ویت روایتی افشاگرانه است از بدرفتاری با نهنگ قاتل پارک موضوعی سی‌ورلد (دنیای دریا) که درک عمومی و رفتار سازمانی و قانون را به سود این حیوان‌ها دگرگون کرد.

۴. ساقدوش‌ها - ۲۰۱۱: تصویری که کمدی پال فیگ از دنیای زنان ارائه داد، کلیشه‌های جنسیتی را شکست و ثابت کرد زنان هم می‌توانند بامزه باشند، بخندند و بخندانند. نمونه این ماجرا هم ملیسا مکارتی است که پس از این فیلم به یکی از معدود ستاره‌های تازه دنیای سینما در یک دهه گذشته تبدیل شد.

۵. یخ‌زده - ۲۰۱۳: انیمیشن موزیکال دیزنی نه تنها قدرت خود و قهرمان‌هایش را به رخ کشید، که توان شگفت‌انگیز تماشاگران زن سینما را هم یادآور شد. فیلم یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های یک دهه صنعت سینما لقب گرفت و تماشاگرانش کمک کردند جزو پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما شود. ضمن اینکه دیزنی بخ لطف این فیلم بار دیگر سنت داستان‌های پریان خود را برای نسل تازه بازتعریف کرد.

۶. برو بیرون - ۲۰۱۷: فیلم هنری و بسیار موفق جردن پیل در زمان حکمرانی تنها رئیس جمهوری سیاهپوست تاریخ سینما با یک قهرمان سیاه ساخته و اندکی پس از ورود دانلد ترامپ به کاخ سفید اکران شد. استقبال مردم از این فیلم ترسناک قواعد گونه سینمایی وحشت را بازنویسی و فصلی تازه در رونق این آثار آغاز کرد.

۷. بازی‌های گرسنگی: اشتعال - ۲۰۱۳: دومین فیلم از این مجموعه سینمایی بر اساس رمان‌های نوجوانانه سوزان کالینز جایگاه یک ستاره بزرگ و پرفروش را برای جنیفر لارنس به ارمغان آورد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد. ضمن اینکه نخستین فیلم در یک دوره بسیار طولانی لقب گرفت که قهرمان آن یک زن است.

۸. مهتاب - ۲۰۱۶: فیلم مستقل و کم‌هزینه بری جنکینز در دوره ۸۹ مراسم اهدای جوایز اسکار مهم‌ترین تفاوت را در تاریخ آکادمی اسکار رقم زد؛ نخستین فیلم از یک فیلمساز آفریقایی آمریکایی که برنده اسکار بهترین فیلم می‌شود. آنچه جنکینز ساخته، بسیار شبیه فیلم‌های هنری اروپا و آمریکاست.

۹. اوکجا - ۲۰۱۷: فیلمی که بونگ جون هو برای نتفلیکس ساخت و اکران آن صنعت سینما را تکان داد. این نخستین فیلمی بود که مرزهای پرده بزرگ سینما و قاب کوچک تلویزیون را به هم زد و نمایش آن در جشنواره کن جنحالی شد. فیلمساز کره‌ای هم به جنان چنان جایگاهی رسید که فقط دو سال بعد با «انکل» نخل طلا و اسکار و ده‌ها جایزه مهم برد.

۱۰. جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو برمی‌خیزد - ۲۰۱۵: این مجموعه که حالا بخشی از امپراتوری دیزنی است، با جی‌جی آبرامز روی صندلی کارکردانی و یک سه‌گانه تازه بازگشت. حضور پررنگ‌تر قهرمانان زن و استفاده نوآورانه از شخصیت‌های رنگین‌پوست سویه متمایز فیلم بود که به مذاق تماشاکران هم خوش آمد. هر چند هواداران افراطی سه‌گانه اول چندان از این ماجراجویی راضی نبودند.

کد خبر 465817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    سلام ممنون از این مطلب جالب ولی میخواستم یه انتقاد کوچیک از شما بکنم بهتر نیست برای هر فیلمی که انتخاب شده در این لیست حداقل یه عکس میزاشتید شاید بعضیها مثل من با دیدن عکس فیلم یادشون بیاد فیلمو میشناسن یا نه
  • هانا IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    به نظرم اینا تاثیر گذار نبود بهتره بگیم معروف.فیلم تاثیر گذار به نظرم من پیش از تو خیلی تاثیر گذار بود که حتی باعث شد گریه کنم.