استاندار کرمان با بیان اینکه زمانی بنزین با قیمت هزار تومان عرضه می‌شد، دولت سالانه در این استان حدود هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می‌کرد، گفت: اکنون سالانه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به طور مستقیم در این استان، یارانه در قالب بسته حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود.

محمد جواد فدائی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدجواد فدائی روز دوشنبه چهارم آذر افزود: سران سه قوه تصمیم گرفتند بخشی از یارانه سوخت را به جای اینکه به بنزین تعلق بگیرد به طور مستقیم به مردم پرداخت کنند در نتیجه تغییری در قیمت بنزین داده و این فرآورده به صورت سهمیه بندی شده با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان و به صورت آزاد با لیتری سه هزار تومان به مردم عرضه شد.

وی با بیان اینکه نسبت قیمت بنزین ارائه شده با لیتری هزار و ۵۰۰ و سه هزار تومان به ترتیب ۷۰ و ۳۰ درصد است تاکید کرد: بنزینی که با لیتری سه هزار تومان پرداخت می‌شود حدود ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد بنزین با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت سهمیه بندی عرضه می‌شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه بنزین یکی از کالاهایی است که دولت با قیمتی کمتر از قیمت واقعی و تمام شده آن را به مردم عرضه می‌کرد گفت: به عبارت دیگر دولت در قیمت بنزین یارانه یا سوبسید پرداخت می‌کرد.

وی تصریح کرد: تغییر قیمت بنزین موجب شد در استان کرمان حدود هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در سال از یارانه ای که برای بنزین پرداخت می‌شد کاهش پیدا کند و دولت این مقدار را به صورت مستقیم به ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت این استان پرداخت می‌کند.

فدائی تصریح کرد: بسته حمایتی که دولت از محل کاهش یارانه سوخت تهیه کرده به ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت استان کرمان معادل حدود ۷۷۰ هزار خانوار پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: سالانه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به طور مستقیم در استان کرمان یارانه پرداخت می‌شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: برغم اصلاح قیمت بنزین هنوز دولت در کرمان سالانه ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیم سران سه قوه در افزایش قیمت سوخت به نوعی ایجاد حرکتی تعادلی در جامعه به شمار می‌رود به طوری که درآمد حاصل از یارانه سوخت که به گروه های مختلف پرداخت می‌شد و به افراد کم درآمد اختصاص یافت.

فدائی گفت: تصمیم دولت در تغییر قیمت سوخت منطقی و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است و تاثیر منفی در جامعه ندارد بلکه دولت در این اقدام با پرداخت یارانه جابه جایی به نفع اکثریت جامعه انجام داده است.

وی تصریح کرد: اگر مردم بدانند دولت بخش کمی از یارانه بنزین را به نفع اکثریت جامعه و در راستای برقراری عدالت اجتماعی حذف کرده با این تصمیم همراهی خواهند کرد.

استاندار کرمان بیان کرد: این توضیحات نشان می‌دهد جابجایی یارانه سوخت ارتباطی به قیمت سایر کالاها ندارد لذا نباید کالاهای دیگر افزایش قیمت داشته باشد و دولت نیز به صورت جدی بر بازار نظارت دارد و با اخلالگران بازار برخورد قاطع می‌شود.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت سوخت تاثیر اندکی بر بخش حمل و نقل عمومی ممکن است داشته باشد.

بامداد ۲۴ آبان ماه بنزین گران شد و قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان تعیین شد.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در همان روزهای نخست افزایش قیمت بنزین تاکید کرد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین (۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان) در سه مرحله ۲۷ آبان، ۳۰ آبان و دوم آذر پرداخت می‌شود.

این اقدام دولت حمایت معیشتی از ۶۰ میلیون نفر را شامل شد که به حساب آنان واریز گردید.

کد خبر 465705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha