پیمانکاران مرمت آثار تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان طی ماه‌های اخیر شکایت‌هایی مرمت کرده که در سازمان بازرسی استان نیز به ثبت رسیده است.

مجسد شیخ

به گزارش همشهری آنلاین ، اعلام مواردی از نارضایتی برخی پیمانکاران مرمت آثار تاریخی نسبت به این موضوع که علی‌رغم اعلام نام آن‌ها به‌عنوان فرد برندۀ مناقصه در سامانۀ مناقصات کشور، این اعلام از طرف اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و این اداره کل، در خصوص مرمت بنای به مناقصه گذاشته‌شده، با فرد برندۀ مناقصه قراردادی امضا نمی‌کند، ایسنا را بر آن داشت تا در این گزارش، ضمن ارائۀ دیدگاه دو پیمانکار مرمت آثار تاریخی و برندۀ دو مناقصۀ مرمت، دیدگاه سرپرست دفتر مرمت اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان را نیز دراین‌باره جویا شود.

  • چرا مناقصۀ صوری برگزار می‌کنید؟

غلامرضا عنایتی ده‌سرخی که دارای گواهی صلاحیت پیمانکاری پایه یک مرمت آثار باستانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، می‌گوید: در تاریخ ۲۳ خردادماه ۱۳۹۸ اعلان عمومی نیاز با عنوان «مرمت تزئینات کاشی‌کاری گریو و یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله» در پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات کشور ثبت شد بود که من هم درخواست خود را مبنی بر شرکت در این مناقصه در پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات کشور ثبت کردم و این درخواست در تاریخ ۲۵ خردادماه تائید شد و من به‌عنوان برندۀ این مناقصه انتخاب شدم. حتی یک روز بعد یعنی در تاریخ ۲۶ خردادماه، کارمزد این مناقصه یعنی مبلغ یک‌میلیون و ۳۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان را از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پرداخت کردم. در ادامه وقتی به دفتر مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان مراجعه کردم، خانم خطابخش سرپرست دفتر با رفتار توهین‌آمیزی به من گفتند که نباید در این مناقصه شرکت می‌کردم چون این کار مال فرد دیگری است و چون ایشان پارسال در مسجد شیخ لطف‌الله کار کردند، باید بازهم ایشان آن را ادامه بدهند و با وجودی که در مناقصه برنده‌شده بودم کار را به من ندادند.

او ادامه می‌دهد: من ابتدا این موضوع از طریق شکایت در اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان دنبال کردم و متن شکایت را هم به رئیس این اداره و معاونین و هم به حراست ارجاع دادم و همه گفتند حق با شماست. تا اینکه یک‌ ماه گذشت و اصلاً نه برای توهینشان و نه برای قرارداد معذرت نخواستند. من گفتم وقتی شما از قبل تعیین کرده‌اید که چه کسی قرار است در این مسجد کار کند پس چرا مناقصه می‌گذارید و چرا مناقصۀ صوری برگزار می‌کنید؟ و بعد در بازرسی کل استان شکایت کردم و همچنان پیگیر هستم.

  • به من می‌گویند شما دروغ می‌گویید!

عنایتی، که دارای پروانه ساخت و تولید محصولات صنایع‌دستی در رشته تراش کاشی سنتی زیررشته کاشی معرق است، خاطرنشان می‌کند: «در مناقصۀ اول که من برنده شدم، اصلاً شرایطی قرار نداده بودند اما برای بار دوم مناقصه برگزار کردند و شرایط را سخت‌تر کردند و گفتند باید حتماً بر روی گنبد صفوی کار کرده باشد و حتماً باید مدرک مهندسی عمران داشته باشد! درواقع شرایط من‌درآوردی بود چون مهندس ناظر میراث مدرک عمران دارد و نیازی نیست که پیمانکار هم این مدرک را داشته باشد. با این حال باز هم من برنده شدم اما من را تائید نکردند و نتیجۀ مناقصه را باطل اعلام کردند و گفتند مدارکت کامل نیست. بعد هم اعلام کردند که فرد برنده باید پایه سه نظام‌مهندسی داشته باشد، درحالی‌که فردی که اکنون روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله کار کرده؛ یعنی آقای رضایت که به قول خانم خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان، تخصص گنبد دارد، اصلاً مدرک عمران ندارد بلکه بعد از باطل شدن نام من، با پسر آقای رضایت که مدرک مهندسی دارد قرارداد بستند تا به‌واسطۀ پسرشان از پدر او استفاده کنند که اصل مهارتش در طاق‌زنی است.

او تصریح می‌کند: درواقع موضوع مدرک مهندسی عمران هم بهانۀ دفتر مرمت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بود چون در موضوع مناقصه نوشته‌شده «کاشی‌کاری گنبد مسجد شیخ لطف‌الله». مگر می‌خواهند فونداسیون بریزند که پایه سه مهندسی عمران می‌خواهند؟ بعدازآن به من گفتند ما نمی‌خواهیم دیگر روی  گنبد کار کنیم یعنی منظورشان این بود که موضوع مرمت کاشی‌های این مسجد منتفی شده اما بدون سروصدا ترک تشریفات کردند و درواقع سازمان را دور زدند و اعلام کردند که دیگر برای این موضوع مناقصه برگزار نمی‌کنند. آن‌ها از ترک تشریفات استفاده کردند و فردی را که خودشان می‌خواستند انتخاب کردند. حتی من قراردادی هم دارم که مربوط به سال ۸۴ است که تأییدی است بر اینکه بر روی مرمت ساق گنبد مسجد شیخ لطف‌الله کار کرده‌ام اما وقتی این مدرک را به خانم خطابخش نشان دادم او گفت که شما دروغ می‌گویید درحالی‌که من بیش از بیست سال است که به‌صورت تخصصی سابقه مرمت کاشی‌کاری دارم.

  • قرار نبود شما برنده شوی!

مهدی تولمی، پیمانکار دیگر سازمان میراث فرهنگی است که پیش‌ازاین، مرمت پیشانی کاخ چهلستون را به انجام رسانیده است. او به ایسنا می‌گوید: بنده چهل متر پیشانی کاخ چهلستون واقع در جبهۀ شرقیِ آن را در سه قرارداد فاز یک، دو و سه انجام دادم؛ یعنی بعد از اجرای فاز اول و با توجه به اینکه هم کمیسیون و هم ناظر از کارم راضی بودند فاز دو و سه را هم انجام دادم اما مرمت جبهه شمالی و جنوبی چهلستون را به فرد دیگری دادند درحالی‌که کار مرمت و موضوع موزون‌سازی مثل نقاشی یک خانه است که وقتی دو نفر کار کنند درنهایت نتیجه دودست می‌شود. نه کار من شبیه کسی دیگری خواهد بود و نه کسی می‌تواند مثل من کار کند و این ذات موزون‌سازی است.

تولمی تصریح می‌کند: این واگذاری به این صورت بود که برای انجام آن مناقصه برگزار شد. البته آن زمان دو مناقصه برگزار شد؛ یکی در خصوص چهلستون و دیگری هم مربوط به عالی‌قاپو بود که ابتدا در مناقصه‌ای که برای عالی‌قاپو برگزار شد بدون اینکه کسی باخبر شود، سایت را تنها یک نصفه‌روز باز گذاشتند و تنها یک نفر در مناقصه شرکت کرد  که برنده هم شد! برای مرمت جبهه شمالی و جنوبی چهلستون نیز به من گفتند که در مناقصه شرکت کنم و البته من به چند نفر دیگر اطلاع دادم و درنهایت مناقصه با حضور چند نفر برگزار شد و من برندۀ مناقصه شدم.

او ادامه می‌دهد: سامانه اعلام کرد که من برنده هستم و تائیدیه را برای اداره کل میراث فرهنگی اصفهان فرستاد و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان هم به من اطلاع داد که در این خصوص مشکلی وجود ندارد و برای سامانه تهران تائیدیه زدند که من برنده هستم و ازنظر میراث اصفهان تائید شده‌ام. ضمن اینکه من حق سامانه یعنی کارمزد دولت واریز کردم اما علی‌رغم تائید من، حتی توسط مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مسئول وقت دفتر مرمت این اداره کل حاضر نشد با من قرارداد ببندد و گفت قرار نبود شما برنده شوی! درحالی‌که حتی رئیس اداره و معاون ایشان هم من را تائید کرده بودند.

  • نظر سازمان بازرسی، تخلف اداری است

این پیمانکار مرمت خاطرنشان می‌کند: بعد از دو ماه رئیس دفتر مرمت میراث فرهنگی استان اصفهان تغییر کرد و مسئول جدید عنوان کرد که این مشکل را حل می‌کند و به من گفتند که اگر می‌خواهم کار چهلستون را انجام دهم باید با اسناد خزانه کار کنم و این در حالی است که چهلستون جزو بناهایی است که معمولاً اعتبار دارد و اقدامات مرمتیِ آن بر اساس اسناد خزانه صورت نمی‌گیرد. من هم قبول نکردم که با اسناد خزانه کار کنم. درنهایت این مناقصه را کنسل کردند و یک‌بار دیگر به مناقصه گذاشتند و به من گفتند دوباره شرکت کن.

او می‌افزاید: به آن‌ها گفتم که من در مناقصۀ اول برنده شدم و این حق من است. اگر دوباره شرکت کنم نشان‌دهندۀ این است که حق با شماست. به‌هرحال در مناقصۀ دوم تعدادی شرکت کردند و بازهم کار را به فرد برندۀ مناقصه ندادند و برای بار سوم به مناقصه گذاشتند و درنهایت فرد موردنظرشان برنده شد و کار را به ایشان دادند؛ درحالی‌که من به لحاظ تجربه و گرید مرمتی بالاتر از این فرد بودم.

تولمی با اشاره به ثبت شکایت خود در سازمان بازرسی استان می‌گوید: در خصوص این موضوع در سازمان بازرسی استان شکایت کردم و آن‌ها تائید کردند که یک تخلف اداری صورت گرفته است اما عنوان کردند که ما تنها می‌توانیم تخلف اداری را ثبت کنیم و نمی‌توانیم حق‌وحقوق شما را بگیریم و باید این موضوع از طریق در دادگاه دنبال شود که من هم به دلیل مشغله‌هایی که داشتم پیگیر نشدم اما پرونده در بازرسی استان همچنان باز است. بعدها شنیدم که گفته‌اند هرچه به من زنگ‌زده‌اند من نرفته‌ام قرارداد ببندم! درحالی‌که اصلاً چنین چیزی نیست.

این پیمانکار مرمت تصریح می‌کند: متأسفانه همیشه این خودی و غیرخودی کردن‌ها در سازمان میراث فرهنگی استان بوده و من هم بعدازاین جریان، سفره‌ام را از آن‌ها جدا کرده‌ام و برای خودم کار می‌کنم. به‌هرحال روزی موضوع مرمت چهلستون سرباز می‌کند و دورنگ شدن و دودست بودن موزون‌سازی‌های رنگی مشخص می‌شود و آن زمان است که مدیریت نادرست باید پاسخگو باشد.

  • پروژه‌های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصات قرار بگیرد

فریبا خطابخش، مسئول دفتر مرمت اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص دو مورد تخلف اداری صورت گرفته در این اداره، اظهار می‌کند: یک دوره‌ای پروژه‌های مرمتی استان به این صورت بود که ما پروژه‌ها را به افرادی که می‌دانستیم تخصص آن‌ها در چه زمینه‌ای است واگذار می‌کردیم؛ چون پروژه‌های ما خاص است و ما می‌دانستیم پیمانکاران در تزئینات نقاشی، کاشی، گچ‌بری و هر مورد دیگری تخصص خودشان را دارند و تخصصی کار می‌کنند اما اشتباهی که در بناموزه ها صورت گرفته این است که در گواهی صلاحیت پیمانکاری آن‌ها نوشته می‌شود گرید مرمت آثار باستانی و این موضوع را مشخص نمی‌کنند که تخصص آن‌ها در چه زمینه است درحالی‌که ما خودمان می‌دانیم فلان شخص روی چه زمینه‌ای تخصص دارد ولی به دلیل این ایراد، اخیراً باب شده بود که مثلاً کسی که تخصصش کاشی است، در مناقصۀ مربوط به مرمت بنا شرکت می‌کرد، یا فردی که تخصص تزئینات نقاشی دارد در مناقصۀ کاشی شرکت می‌کند، صرفاً به این دلیل که پروژه‌ای خاص است و پول نقد است!

او ادامه می‌دهد: حتی گاهی پیمانکارانی شرکت می‌کردند که بومی اصفهان نبودند! مثلاً از زاهدان می‌خواستند روی گنبد مسجد امام کار کنند و این‌قدر هم مبلغ مناقصه را پایین می‌زدند که برنده‌شده و پروژه را بگیرند. این موضوع در خصوص پروژه‌های خاص مشکلاتی را برای سازمان میراث فرهنگی ایجاد کرده است و ما چندین بار هم اعلام کردیم که پروژه‌های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصات قرار بگیرد و به‌این‌ترتیب معضلات زیادی برای سازمان میراث فرهنگی ایجاد شد.

  • گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را فدای یک نفر نمی‌کنم

خطابخش می‌افزاید: چطور می‌توانم اجازه دهم کسی بیاید روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله کار کند که او را نمی‌شناسم و نمی‌دانم تخصصش چیست؟ از طرفی فردی که روی کاشی‌های بدنه‌های صاف کار می‌کند با کسی که روی گنبد کار می‌کند متفاوت است. به همین دلایل ما در سامانه شرایطی را گذاشتیم، چون بعضی وقت‌ها احتیاج است که فرد موردنظر بر روی کاشی‌های گنبد کار کرده باشد نه فقط بدنه‌های صاف و باید سابقه‌ای در این خصوص داشته باشد تا بیاید روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله یا بناهای شاخص دیگری مثل چهارباغ و یا مسجد امام و... کار کند.  وقتی فردی تا حالا روی گنبد شیخ لطف‌الله کار نکرده باشد من اجازه نمی‌دهم آنجا کار کند.

او تأکید می‌کند: من نمی‌توانم گنبد شیخ لطف‌الله را فدای یک نفر کنم که تا حالا روی گنبد کار نکرده است! نمی‌توانم گنبد مسجد امام را فدای یک نفر کنم که رقم مناقصه را پایین زده و یا مثلاً از زاهدان شرکت کرده و من اصلاً نمی‌دانم چه کسی است! وقتی من می‌گویم رزومه ارائه کنید منظورم این است که فرد بیاید قراردادی به من نشان دهد که مثلاً ده سال است روی گنبد فلان بنا قرارداد می‌بندد و کار می‌کند، درحالی‌که برخی منظور ما از رزومه را متوجه نمی‌شوند و یک برگه را پر می‌کنند و صدتا کار می‌نویسند! من هم می‌توانم چنین رزومه‌ای بنویسم اما رزومه باید مستند باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان تصریح می‌کند: در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، فقط مرمت کاشی موردنظر ما نیست بلکه ما باید باری را از روی گنبد پیاده کنیم که مجبوریم آن بار را یک‌بار پایین و دوباره روی گنبد حساب کنیم بدون هیچ کم و زیادی. پس به یک نفر نیاز داریم که تخصص عمران داشته باشد و این بارها را در سازه حساب کند؛ به همین دلیل یک استادکار که فقط مرمت کاشی انجام داده، نمی‌تواند چنین کاری را انجام بدهد.

  • حتی اگر فردی در مناقصه برنده باشد می‌توانم او را رد کنم

خطابخش ادامه می‌دهد: من روی پروژه‌های خاصم، استادکارهای خاصی را مدنظر دارم و هیچ‌وقت نمی‌آیم مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام و عالی‌قاپو را به کسی بدهم که تخصص نداشته باشد. برای ما قانون مشخص کرده که وقتی فرد شرایط را ندارد حتی اگر در مناقصه برنده‌شده باشد، می‌توانیم او رد کنیم. چون ما در سامانه اعلام می‌کنیم که درصورتی‌که این شرایط را نداشته باشید سازمان می‌تواند شما را تائید نکند.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان با اشاره به اظهارات غلامرضا عنایتی می‌گوید: آقای عنایتی هیچ مدرک مستند یعنی هیچ قراردادی به ما ارائه نکرده که نشان دهد بر روی گنبد کار کرده باشد. ایشان فقط بر روی سطوح صاف کار کرده‌اند نه گنبد. مناقصه را هم از عمد پایین زده‌اند تا برنده شوند درحالی‌که ایشان خودش باید برآورد کند که وقتی از رقم من پایین‌تر می‌زند می‌خواهد از کار من بزند و من نمی‌خواهم از کار زده شود. کار باید با بهترین کیفیت انجام شود آن هم روی شیخ لطف‌الله که همه بر روی آن حساس هستند و کاشی‌های صفوی دارد و تزئینات خیلی خاصی در زمینه کاشی‌های آن وجود دارد. درواقع آجر لعاب‌دار است و برای من و سازمان حساسیت دارد.

او خاطرنشان می‌کند: ما در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، دانه‌دانه کاشی‌های صفوی را پایین می‌آوردیم، پاک‌سازی می‌کردیم و دوباره در قالب گنبد می‌چیدیم و دوباره بالا می‌بردیم. کار فوق‌العاده سختی بود و باری که از گنبد خالی می‌شد دوباره باید همان بار محاسبه و روی گنبد چیده می‌شد. آقای عنایتی فقط کاشی‌کار است و به لحاظ عمرانی و سازه‌ای صفر است؛ یعنی اگر آن بار را خالی می‌کرد نمی‌توانست حساب کند چه باری باید روی گنبد چیده شود.

خطابخش تأکید می‌کند: ما در این موارد باید از استادکارهایمان استفاده کنیم و به همین دلیل آقای رضایت بر روی این پروژه کار کرد که حدود ۸۰ سال سن دارد. کسی که در این سن روی گنبد کار می‌کند عاشق است، گچی که درست می‌کند، عین سیمان می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند آن گچ را درست کند. من هم آن گچ را می‌خواهم که وقتی باران آمد گچ نپوسد.

  • دلم برای گنبد شیخ لطف‌الله می‌سوزد

سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان ادامه می‌دهد: باید به من و اداره کل میراث فرهنگی استان حق بدهید که نمی‌توانیم بگذاریم هرکسی روی مسجد شیخ لطف‌الله کار کند. آقای عنایتی در این خصوص همه‌جا اعتراض کرده و رأی نیاورده است. من به آقای عنایتی گفتم اگر می‌خواهی کار کنی بر روی قراردادهای مرتبط با بدنه‌ها شرکت کن و نه گنبد.  ایشان چند تا پروژه هم روی کاشی‌های بدنۀ مسجد امام کار کرده ولی قراردادی که روی گنبد کار کرده باشد نداشته است. باید به ما قرارداد مستندی مبنی بر کارکردن روی گنبد نشان دهد؛ ضمن اینکه اگر قرارداد مرمت گنبد او در هر جای دیگر ایران باشد من قبول نمی‌کنم. می‌دانم ایشان کار گنبد نکرده است. گنبد خاص است و مهم‌ترین موضوعش در مرمت، قالب است یعنی باید قالب ترک گنبد را با آن حجم و با آن ارتفاع دربیاوری و بعد درست بالا برود. من دلم برای گنبد شیخ لطف‌الله می‌سوزد که مربوط دوره صفویه است.

خطابخش با اشاره به اینکه پروژه‌های میراث فرهنگی نباید در سامانه مناقصه قرار بگیرد می‌گوید: ما نظرمان این بود که میراث فرهنگی اصلاً نباید در این سامانه قرار بگیرد، چون واقعاً آسیب می‌بیند. بعضی بناها مثل عالی‌قاپو، هشت‌بهشت، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله یا چهلستون پروژه‌های خاصی هستند که افراد محدودی باید بر روی آن‌ها کار کنند و ما باید به‌صورت استعلامی یا ترک تشریفات قرارداد ببندیم؛ یعنی بگوییم که ما می‌خواهیم این بنا را فقط بدهیم به فلان شخص کار کند چون تخصصش این است. برای مثال در یک دوره‌ای استاد منشئی در ایوان عالی‌قاپو کار می‌کرد و واقعاً کسی به‌جز ایشان نمی‌تواند ستون‌های عالی‌قاپو را پایین بیاورد. ما همه دلواپس بودیم که اگر فرد دیگری کار کند ممکن است ستون‌های عالی‌قاپو از وسط بشکند ولی استاد منشئی خبرۀ این کار شده بود. آوردن آن ستون با آن ارتفاع در ایوان عالی‌قاپو و آهن گذاری در آن کار هیچ‌کس جز ایشان نبود و ما مجبور بودیم ترک تشریفات کنیم و بگوییم خودشان کار را انجام دهند و نمی‌توانستیم کار را دست فرد دیگری دهیم.

او می‌افزاید: مزیت دیگر این استادکاران قدیم و بازنشسته سازمان میراث فرهنگی این است که علاوه بر نظارت اداره کل میراث، خودشان هم ناظر هستند و به نظارت ما کمک می‌کنند. من نمی‌توانم این ستون را دست کسی بدهم که تا حالا به عمرش ستون پایین نیاورده است چون من یک عالی‌قاپو و یک شیخ لطف‌الله دارم و باید با فکر وارد شوم و بدانم چه استادکاری وارد کار آن می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان تصریح می‌کند: گاهی ممکن است فردی در مناقصه برنده‌شده باشد اما مورد تائید ما نباشد به این دلیل که شاید آن فرد سابقۀ بدی در میراث فرهنگی داشته باشد؛ یعنی پروژه‌ای را کار کرده که بنا تخریب‌شده و در این صورت، میراث فرهنگی دیگر از این پیمانکار استفاده نمی‌کند و حتی اگر صد پروژه هم در مناقصه برنده شود، چون رزومه خوبی ندارد ما اجازه نمی‌دهیم که پروژۀ دیگری را شروع و بازهم خراب کند.

خطابخش با تأکید بر اینکه پروژه‌های میراث فرهنگی قابل‌برگشت نیست و به همین دلیل این افراد از فهرست پیمانکارهای میراث فرهنگی خارج‌شده‌اند می‌گوید: به‌هرحال ما در شرایط پیمانی، شروطی را می‌گذاریم که پیمانکاران باید واجد آن باشند و اگر ما پیمانکاری را تائید نمی‌کنیم، حتماً آن شرایط را نداشته، درغیراین صورت ما نمی‌توانیم به این راحتی آن‌ها را رد کنیم. شرایط ما هم برای هر بنا متفاوت است و اصلاً زد و بندی وجود ندارد.

  • نمی‌توانم بنایی را فدای لج و لجبازی کنم

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: زمانی که آقای رضایت بر روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در حال کار بود، آقای نریمانی ذی‌حساب سازمان، پروژه را از بالای مسجد و نزدیک دیدند و پایین آمدند به من گفتند که آقای رضایت عاشق است که این کار را انجام می‌دهد وگرنه اگر عاشق نبود با این سن روی گنبد نمی‌رفت و اگر من به او یک میلیارد هم بدهم کم است.

خطابخش می‌گوید: من نمی‌توانم بنایی را فدای لج و لجبازی پیمانکاری کنم. اینکه می‌گویند زد و بند، همه‌اش حرف است و من مطمئنم هرکسی که مُطلع باشد، نمی‌گذارد بناهای شاخص ما فدای یک سری رفتارهای ناشایست شود. نمی‌گذارم فردی روی گنبد کار کند که به خاطر سود کردن، قیمت مناقصه را خیلی پایین بزند و برنده شود و تخصصی هم در خصوص گنبد نداشته باشد. من این کار را نمی‌کنم یا اشتباه می‌کنم که در این صورت این مسئولیت را از روی دوش من بردارند و یا درست می‌گویم و می‌گویند برو کار کن. من جایی نشسته‌ام که باید از میراث فرهنگی حمایت کنم و بناهای شاخصمان را با چنگ و دندان حفظ کنم و سفت‌وسخت هم ایستاده‌ام. هرکسی هم هر حرفی که می‌خواهد بزند، چون من خودم را می‌شناسم.

سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، با تأکید بر اینکه مناقصۀ عالی‌قاپو نه با حضور یک نفر بلکه با حضور چند نفر برگزار شد، در مورد مناقصۀ کاخ چهلستون نیز اظهار می‌کند: موضوع مناقصۀ مرمت چهلستون زمانی برگزار شد که من مسئول دفتر مرمت اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نبودم و آقای تولمی برندۀ این مناقصه بودند ولی چون اعتبار آن نیامده بود قرارداد آن نیز بسته نشد؛ یعنی تا زمانی که من در اردیبهشت‌ماه به‌عنوان مسئول دفتر مرمت استان منصوب شدم، اعتبار چهلستون به‌صورت نقد نیامده بود بلکه حالت اسناد داشت و من از آقای تولمی خواستم که به‌صورت اسناد قرارداد ببندد تا یک‌ماه بعد که پول نقد برای چهلستون بیاید اما ایشان حاضر به بستن قرارداد نشد. ما هم حدود سه ماه موضوع را راکد نگه داشتیم و بعد دوباره مرمت چهلستون در مناقصه گذاشته شد و از آقای تولمی خواستیم شرکت کند که قبول نکرد.

او ادامه می‌دهد: البته در مناقصۀ دوم فردی که قبول شد شرایط موردنظر را نداشت و از نظر اداره میراث فرهنگی استان تائید نشد و مجدداً مناقصۀ دیگری برگزار شد که آقای ملک مدنی برنده شدند و تمام شرایط موردنظر ما را داشتند که با ایشان هم قرارداد بسته شد. آقای تولمی خودشان برای بستن قرارداد نیامدند و عدم شرکت ایشان هم به دلیل اسناد بود.

خطابخش توضیح می‌دهد: به‌جای پول نقد، برای قرارداد بستن، اسناد مدت‌داری می‌آید که باید آن‌ها را در بورس تبدیل کنند و چون اوایل کار با اسناد بود و کسی شناخت چندانی نداشت، آن قبول نکردند؛ درحالی‌که الان همه دارند با اسناد کار می‌کنند. ما هم با دودست شدن کارهای مرمتی ازجمله چهلستون موافق نیستیم و ترجیح می‌دهیم یک تیم آن را انجام دهد تا دودست نشود اما قسمتی که آقای تولمی کار کرد، ربطی به زیر سقف نداشت.

برگزاری یک مناقصه بر مبنای رقابت است و شرکت‌کنندگان باید در شرایط یکسان رقابت کنند و در این میان، توجه به منافع صنفی پیمانکاران و احقاق حقوق آن‌ها و رسیدگی به بسترهای فساد آمیز در جریان برگزاری مناقصات و درمجموع آسیب‌شناسی حقوقی مناقصات، اهمیت بسیاری دارد اما از سویی دیگر امروزه به‌جای مناسب‌ترین قیمت، کمترین قیمت مبنای تعیین برنده قرارگرفته است که با نص قانون در تناقض است و این موضوع، نه‌تنها در خصوص مناقصات با موضوع مرمت آثار تاریخی بلکه در هر زمینه‌ای باید موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین لازم است در اسناد مناقصه و از ابتدا روش ارزیابی به‌صورت مشروح و با ذکر نحوۀ تأثیرگذاری اعلام شود تا نه حقی پایمال شود و نه تخلفات ناشی از اعمال تفسیر سلیقه‌ای در خصوص نحوۀ تعیین برندۀ یک مناقصه را از سوی سازمان مناقصه‌گذار به همراه داشته باشد.

کد خبر 465583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha