شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که طبق آمار‌های ارائه شده در سال 86 میزان صادرات ایران افزایش داشته است اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تولید‌کنندگان از حجم زیاد واردات به داخل کشور گلایه می‌کنند.

آنها اعتقاد دارند که واردات بی‌رویه به کشور سبب شده است تا به تولید‌کنندگان لطمات زیادی وارد شود و آنها را با مشکلات زیادی رو‌برو کند.

در همین ارتباط با دکتر مهدی غضنفری رئیس سازمان توسعه تجارت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

  • سهم ایران از صادرات محصولات غیرنفتی در سال 86 به چه میزان بوده است؟

آمارها ی مربوط به صادرات محصولات غیرنفتی در سال 86 رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهند. پیش‌بینی سازمان توسعه و تجارت برای صادرات محصولات غیرنفتی در برنامه 10 و نیم میلیارد دلاربوده است اما این رقم در 11 ماه سال 86 و بدون احتساب میعانات گازی به 13 و نیم میلیارد دلار رسیده است.

همچنین صادرات محصولات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به 18.8 رسیده است. به‌طور کلی در صادرات محصولات غیرنفتی رشد دو رقمی داریم و این رقم بسیار امیدوار‌کننده است.

  • حجم صادرات ایران در سال گذشته رشد چشم گیری داشته است، اما فکر نمی‌کنید این افزایش صادرات در مقابل واردات بی‌رویه‌ای که به کشور صورت می‌گیرد، دیده نشود؟

کشور انگلیس حجم بالایی از محصولات شکلاتی را وارد می‌کند و حجم بالایی شکلات و محصولات شکلاتی را نیز صادر می‌کند. سازمان توسعه تجارت طرفدار وارداتی است که در خدمت صادرات باشد و می‌گوییم حجم واردات بیشتر شود، چرا که تجارت را بیشتر می‌کند. در کنار گسترش تجارت، شغل‌های زیادی ایجاد می‌شود که همین اشتغال زیاد سبب رونق حمل‌ونقل و امور بانکی و بیمه‌ای می‌شود. از طرف دیگر افزایش تجارت سبب معرفی کشور نیز خواهد شد.

به‌عنوان مثال میوه‌هایی که در یک فصل خاص میرسد را در سردخانه‌ها نگه می‌داریم و چند ماه بعد که به میوه‌ها نیاز داریم، آنها را وارد بازار می‌کنیم تا استفاه کنیم. می‌توان همین میوه‌ها را همان موقع که رسیده است صادر کنیم وهنگامی که به آن نیاز پیدا کردیم وارد کشور کنیم. نه اینکه حالت اول بد باشد اما حالت دوم خیلی بهتر است چرا که به این طریق می‌توان از آسیب‌های احتمالی که ممکن است به میوه‌ها وارد شود و همچنین از انبار کردن آن جلوگیری کرد.

  • اما بسیاری از تولید‌کنندگان و کارشناسان از حجم زیاد واردات به کشور در طول سال گذشته انتقادات زیادی را مطرح کردند.

این مسئله صحیح است اما مهم این است که با چه نوع وارداتی مشکل داریم. ما هم معتقد هستیم کالا‌هایی که خودمان می‌توانیم تولید کنیم وارد کردن آن معنی ندارد و نباید آنها را وارد کشور کرد. ما می‌توانیم جلوی اینگونه واردات را با بستن تعرفه بگیریم. یعنی اگر تعرفه را بالا بیاوریم رقابت این واردات در بازار کم می‌شود.

یک مشکل کوچک وجود دارد که برخی از تولید‌کنندگان داخلی تلاش نمی‌کنند تا زیر چتر  حمایت تعرفه‌ای هزینه هایشان را پایین بیاورند. چون تلاش نمی‌کنند هزینه‌هایشان را پایین بیاورند و چون برخی از پارامتر‌های تعرفه‌ای دیگر وجود دارد داریم در یک فضای گلخانه‌ای رقابت می‌کنیم.

 یعنی ممکن است در این صورت کالای ایرانی مصرف کنیم اما می‌دانیم که کالایی با قیمت خیلی پایین‌تر در آن طرف آب هست که اگر تعرفه‌ها را مقداری پایین بیاوریم آن کالا‌ها بهتر است. چون این موضوع را می‌دانیم منتظر هستیم که به طریقی این کالا‌ها وارد بازار شود و این انتظار ما را قاچاق جواب می‌دهد.

یعنی عده‌ای چون انتظار ما را می‌دانند و می‌دانند کالای خارجی ارزان‌تر تمام می‌شود فقط کافی است بدانند که از غیر مسیر گمرک آن کالا را وارد کشور کنند. در آن هنگام کالای ایرانی جلوی کالای خارجی کم می‌آورد. پس این دیوار تعرفه‌ای یک راه حل موقت است اما یک راه حل دائمی نیست.

کد خبر 46558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز