سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

یک پژوهش جدید در بریتانیا نشان می‌دهد افرادی که در صنعت موسیقی کار می‌کنند، ممکن است دچار عارضه زنگ زدن آزارنده گوش شوند.

noise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز، یافته‌های این پژوهش نشان داد افراد شاغل در صنعت موسیقی نسبت به افرادی که در محیط‌های آرام‌تر کار می‌کنند، در معرض خطر بیشتر عارضه زنگ زدن گوش‌ها یا به‌اصطلاح پزشکی تینیتوس هستند. افراد دچار تینیتوس هنگامی‌که صدایی خارجی وجود ندارد، صدای وزوز، زنگ یا سوت در گوششان می‌شنوند.

سام کوت از مرکز شنوایی‌سنجی و ناشنوایی در دانشگاه منچستر و سرپرست این بررسی می‌گوید: «پژوهش ما نشان می‌دهد که افرادی که در صنعت موسیقی کار می‌کنند در معرض خطر بالای دچار شدن به تینیتوس هستند و این خطر عمدتاً ناشی از قرارگیری در معرض سروصدای بلند است.» کوت می‌گوید: «به موزیسین‌ها توصیه می‌شود هنگامی‌که سروصدای محیطی بیش از ۸۵ دسی‌بل است، یعنی تقریباً معادل سروصدای یک کامیون دیزلی در حال عبور، از وسایل محافظ شنوایی استفاده کنند.»

پژوهشگران در این بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از یک پایگاه داده‌های آنلاین درباره ۲۳۰۰۰ نفر در بریتانیا را برای مقایسه میزان‌های تینیتوس در میان افراد شاغل در مشاغل پرخطر از این لحاظ مانند ساخت‌وساز، کشاورزی و موسیقی نسبت به مشاغل کم‌خطر مانند شاغلان بخش مالی استفاده کردند. نتایج نشان داد که افرادی که در صنعت موسیقی کار می‌کنند- ازجمله موزیسین‌ها، مدیران تهیه و کارکنان تولید با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به شاغلان بخش مالی در معرض تینیتوس یا وزوز گوش قرار دارند.

افزایش خطر تینیتوس در شاغلان در صنعت موسیقی در همه ژانرها حتی موسیقی کلاسیک وجود داشت. در اوایل امسال خانه اپرای سلطنتی لندن به خاطر شکایت یک نوازنده ویولن آلتو که در یک جلسه منفرد تمرین برای اپرای «والکیری» ریشارد واگنر دچار آسیب شنوایی شده بود، محکوم به پرداخت خسارت شد.

  • میزان ایمن چقدر است؟

کارشناسان می‌گویند برای حفظ ایمنی به ازای هر ۳ دسی‌بل افزایش شدت سروصدا باید مدت قرارگیری در معرض آن به نصف کاهش یابد. برای مثال تأثیر قرارگیری به سروصدای ۸۸ دسی‌بل برای روزانه چهار ساعت معادل قرارگیری در معرض سروصدای ۹۱ دسی‌بلی برای دو ساعت است. به گفته این پژوهشگران اغلب میزان شدت صدا در اغلب کنسرت‌های با آمپلی‌فایر بیش از ۱۰۰ دسی‌بل است، به‌این‌ترتیب موزیسین‌ها نباید برای مدت بیش از ۱۵ دقیقه بدون وسایل محافظ شنوایی در معرض چنین سروصدایی قرار گیرند.

بررسی‌ها پیشین نشان داده‌اند که فقط ۶ درصد موزیسین‌ها به‌طور مداوم از گوشی‌های محافظ شنوایی استفاده می‌کنند. این پژوهشگران می‌گوید موزیسین‌ها باید از گوش بندهای اختصاصاً طراحی‌شده برای شنیدن موسیقی استفاده کنند تا در همان کیفیت صدای شنیده‌شده را در حد بالا نگه می‌دارند، خطر آسیب شنوایی را کاهش می‌دهند.

کد خبر 465520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha