سامانه والعصر که در نمایشاه ایپاس ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد از سوی رئیس پلیس پیشگیری ناجا مورد تأیید قرار گرفت؛ اما در مرحله اجرا به فراموشی سپرده شد.

سامانه والعصر سدی در نمایشگاه ایپاس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، همواره بروز عملیات‌ها و حمله‌های تروریستی انتحاری از جمله وقایع پررنگ و دلهره‌آور دنیای امروز به ویژه در منطقه خاورمیانه است؛ منطقه‌ای استراتژیک که اغلب با تهدید استعمارگران روبه‌رو است. با توجه به موقعیت کشورمان در این منطقه و این گفته مسئولان سیاست خارجی‌مان که ایران خود به نوعی قربانی تروریسم بوده و است، همواره بازبینی، بازنگری، تجهیز و به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی دفاعی از جمله ضرورت‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمان حاضر به شمار می‌رود.

پس نیاز است برای جلوگیری از عملی شدن تهدیدهای بیگانگان و پاسداری از مرزهای این مرز و بوم با استفاده از دستاوردهای جوانان این آب و خاک، خواب‌های دشمنان به رؤیاهای آشفته در خواب‌هایشان تبدیل شود. «سامانه والعصر» که مهر تاییدش پس از چهار سال تحقیق، تلاش و پیگیری مبتکر آن از سوی مراکز دفاعی امنیتی به ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران زده شد، هم‌اینک به مرحله استفاده و بهره‌برداری رسیده است.

نادر شریفی، مخترع و مجری این سامانه هوشمند انتظامی‌امنیتی، به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه پرداخت. او درباره پیشینه طراحی و تولید این سامانه گفت: این سامانه به صورت صددرصد و در زمانی کمتر از یک ثانیه به وسیله صفحات بالستیک از سرقت مسلحانه، ویترین‌زنی و همچنین ورود عامل تروریست و انتحاری به اماکن حساس، نظامی و انتظامی پیشگیری می‌کند. 

شریفی: تعدادی از سفارت‌خانه‌های برخی کشورها طی تماس‌هایی خواستار خرید دانش فنی سامانه والعصر بودند، اما نمی‌پسندیدم که یک طرح ایرانی قبل از این که به کشور خودم خدمتی برساند در کشوری دیگر مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد

شریفی که فارغ‌التحصیل در رشته جرم‌شناسی نیز است، ادامه داد: طراحی سامانه والعصر از ۴ سال قبل آغاز شد و در اولین همایش علم و امنیت در محل کتابخانه اسناد ملی در بهمن‌ماه ۹۵ از آن رونمایی شد و از همان زمان تا به امروز با برگزاری جلسات متعدد توجیهی و معرفی این سیستم با حضور تیم‌های مختلف از کارشناسان خبره پلیس به دفعات مورد ارزیابی، آزمایش و تست‌های میدانی قرار گرفت. این اواخر هم در نهمین نمایشگاه پلیس «ایپاس» به معرض نمایش عموم درآمد.

وی همچنین با اشاره به این که سامانه والعصر نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد، به برخی ویژگی‌های آن اشاره کرد و افزود: این یک فناوری نوین و کاربردی در حوزه امنیتی‌دفاعی با ویژگی‌هایی از جمله سرعت عمل بالا در مسدودسازی درهای ورودی در صورت تعرض با سلاح گرم، سرد و جلیقه انفجاری به اماکنی است که به سامانه مجهز شده باشند و قابلیت فرمان‌گیری از تمام سیستم‌های شناساگر و آشکارساز را دارد؛ همچنینامکان استفاده از این سامانه در مصارفی غیر از نظامی و در اماکنی قابل حفاظت از جمله بانک‌ها (خزانه)، طلافروشی‌ها، زاغه مهمات، اسلحه‌خانه و... وجود دارد که باعث تقویت بنیه دفاعی کشور می‌شود.

شریفی که با طراحی و تولید این سامانه در نمایشگاه ایپاس از سوی پلیس پیشگیری ناجا و مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مورد تقدیر قرار گرفته است، در بخش دیگری از گفت‌وگویش با عنوان این که تعدادی از سفارت‌خانه‌های برخی کشورها طی تماس‌هایی خواستار خرید دانش فنی سامانه والعصر بودند، متذکر شد: نمی‌پسندیدم که یک طرح ایرانی قبل از این که به کشور خودم خدمتی برساند در کشوری دیگر مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد.

این مخترع ادامه داد: پلیس پیشگیری ناجا استفاده از سامانه والعصر را برای ورودی‌های اماکن انتظامی (کلانتری و پاسگاه‌ها) و اصناف پرخطر به صورت امریه در دستور کار تمامی اماکن انتظامی استان‌ها قرار داده است و مقرر است به منظور تامین مالی اجرای طرح در مراکز انتظامی از ظرفیت نهادها و سازمان‌های دولتی و خیران امنیت‌ساز در چارچوب مقررات مذکور بهره‌برداری شود.

شریفی: سامانه والعصر نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد. این یک فناوری نوین و کاربردی در حوزه امنیتی‌دفاعی با ویژگی‌هایی از جمله سرعت عمل بالا در مسدودسازی درهای ورودی در صورت تعرض با سلاح گرم، سرد و جلیقه انفجاری به اماکنی است که به سامانه مجهز شده باشند و قابلیت فرمان‌گیری از تمام سیستم‌های شناساگر و آشکارساز را دارد

وی یادآور شد: از زمان ابلاغ این دستور به اماکن انتظامی و به تبع آن اصناف و طلافروشی‌ها بستر و ابزار پیشگیری از وقوع ویترین‌زنی، سرقت مسلحانه و حمله انتحاری و عملیات تروریستی فراهم است و پس از این اگر اتفاقی بیفتد مسببان و مقصران و مسئولان آن باید پاسخگوی عدم استفاده از این سامانه و خسارت‌های وارده جانی و مالی باشند.

شریفی خاطرنشان کرد: در مدت چهار سال برای طراحی، ساخت و بهینه‌سازی این سامانه نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه کردم که این مبلغ به صورت کاملاً شخصی و بدون‌ هیچ‌گونه کمک از هیچ نهاد و ارگانی بوده است؛ البته در بحث همکاری با ناجا یا سایر ارگان‌های نیازمند این سامانه، مبحث مالی خیلی جایی ندارد. برای من مهم این است که این سامانه قبل از این که در خارج از کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد، در داخل کشور استفاده شود.

  • آیا ناجا از اختراعات در حوزه امنیتی‌انتظامی دفاع می‌کند؟

همان‌طور که دیدید سامانه والعصر قابلیت به‌کارگیری در همه اماکن حساس و فوق‌حساس و تحت حفاظت مانند مجلس، حرمین شریفین در داخل و خارج از کشور، صداوسیما، انرژی اتمی، وزارت دفاع و سپاه را دارد. این سامانه به صورت صددرصد از وقوع حمله انتحاری و تروریستی جلوگیری می‌کند و همچنین به صورت صددرصد از وقوع ویترین‌زنی و سرقت مسلحانه طلافروشی، صرافی، بانک و... نیز پیشگیری می‌کند و می‌تواند افتخار آمار «صفر» را در سرقت مسلحانه و تهدیدات امنیتی برای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به ارمغان داشته باشد.

با توجه به اغتشاشات اخیر به دلیل افزایش قیمت بنزین و سوءاستفاده عناصر معاند اگر بانک‌ها و مراکز حساس به این سامانه مجهز شده بودند، دیگر شاهد چنین آسیب‌هایی به اموال عمومی نبودیم و حداقل فایده‌ای که این سامانه داشت می‌توانست جان افرادی را که در محل‌هایی مانند بانک، صرافی، پاسگاه‌ها و... هستند، تا زمان رسیدن نیروی کمکی نجات دهد.

به محض اتمام نمایشگاه ایپاس سردار محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا، طی نامه‌ای به تمامی مراکز حساس و همچنین تمامی استان‌ها اعلام می‌کند از این سامانه استفاده کنند و همچنین سردار جانشین فرمانده ناجا سردار ایوب سلیمانی هم با این موضوع موافقت می‌کند؛ اما طبق اظهارات و گفته نادر شریفی وقتی این دستورات به مرحله اجرا گذاشته می‌شوند در عمل خروجی ندارد و گویی به فراموشی سپرده می‌شوند.

کد خبر 465498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha