دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوکان گفت: با هزینه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی، فاز نخست احداث موزه این شهرستان به اتمام رسید.  

موزه بوکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل رحیمی امروز دوشنبه ۴ آذر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: فاز نخست احداث این موزه که در دهه فجر سال گذشته کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، شامل پی‌ریزی و اجرای فونداسیون بود که در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث می‌شود.  

وی افزود: بوکان یکی از شهرستان‌های مهم جنوب استان بوده و با داشتن آثار و محوطه‌های ارزشمند تاریخی همچون تپه قالایچی، قلعه سردار و مساجد جامع و حمامیان، وجود یک موزه تاریخی برای آن بسیار ضروری بود که با توجه به این نیاز مهم احداث این موزه در این شهرستان با همکاری شهرداری بوکان محقق شد.  

رحیمی با بیان اینکه برای احداث این موزه زمینی با حفظ مالکیت برای شهرداری بوکان و حق بهره‌برداری به عنوان فضای موزه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذار شد، اضافه کرد: بر اساس نقشه‌های موجود، ساختمان موزه در سه طبقه شامل فضاهای نمایشگاهی، گالری‌های موضوعی، سالن جلسات، آزمایشگاه آثار، مخزن نگهداری اشیا، مرکز اسناد و آرشیو و فضاهای خدماتی است.  

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار، کار احداث ساختمان این موزه حداکثر ۱۸ ماه به طول انجامد که در صورت تکمیل و راه‌اندازی، ظرفیت خوبی برای گردشگری شهرستان بوکان ایجاد خواهد شد.  

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در داخل و اطراف شهر دارای آثار باستانی فراوانی است که تاکنون ۹۲ اثر از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.  محوطه و تپه باستانی قلایچی، اثر ماندگار و چندین هزار ساله قوم مانا در بوکان از جمله اماکن باستانی مهم غرب کشور است که تاکنون آثار زیادی به ویژه از هزاره اول قبل از میلاد از آنها به دست آمده است که در موزه‌ها نگهداری می‌شود.  این محوطه و تپه باستانی بازمانده یکی از مراکز مهم تمدن ماناها در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح است و براساس آثار و کتیبه‌های موجود، مرکز حکومت ماناها بوده و با دولت «اورارتور» در شمال‌غرب و « آشور» در غرب ایران معاصر بوده است.  

کد خبر 465483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha