رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در هفته گذشته خبر داد و گفت: بیشتر این افراد فوت‌شده یا دارای بیماری زمینه‌ای بودند، یا سن بالایی داشتند، یا دیر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

دكتر محمد‌مهدي گويا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا با اعلام این خبر، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود. از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

دکتر گویا با بیان اینکه حدود ۳ هفته از آغاز موج اول آنفلوآنزا در کشور می‌گذرد، اظهار کرد: موج آنفلوآنزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه ‌بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، در کشورهای اروپایی هم گستره زیادی داشته است.

به گفته وی، در ایران تقریبا از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری را داشته‌ایم اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این‌که موج آنفلوآنزا در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳ هفته زودتر آغاز شده است، تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا امسال دو نوع H۱N۱ و H۳ N۲ بود که طبق بررسی‌های ما نوع H۱N۱ گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.

گویا ادامه داد: نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری، پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سال‌های گذشته به بالاترین حد خود برسد. تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تمام موارد فوت‌شده ناشی از آنفلوآنزا در بیمارستان بستری و تحت درمان بودند، گفت: اما متاسفانه این افراد به دلایلی مانند عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا، مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، جان خود را از دست دادند.

گویا با اشاره به این‌که هفته گذشته نشستی در مورد بیماری آنفلوآنزا در کشور مراکش برگزار شد که نمایندگان کشور ما نیز در آن حضور داشتند، افزود: با توجه به آخرین مطالعات بیان‌شده در این جلسات و شواهد آزمایشگاهی موجود دریافتیم که این ویروس دچار تغییراتی شده که همین مورد باعث تشدید آن شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم به نکات بهداشتی توجه فراوان داشته باشند. شست‌وشوی دست‌ها در وهله‌ اول کمک بسیار زیادی به کنترل این بیماری می‌کند. رعایت آداب تنفسی هم خیلی مهم است. یعنی فرد هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان خود بگیرد و آن دستمال را داخل کیسه کوچکی قرار دهد و در سطل زباله بیندازد.

کد خبر 465444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha