دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: برغم تلاش‌های انجام شده برای افزایش کیفیت نان، ضایعات نان در این استان همچنان بالا است.  

نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین وطن‌دوست امروز دوشنبه ۴ آذر در جلسه ستاد ساماندهی آرد و نان خلخال افزود: پخت بی‌کیفیت نان موجب شده تا ۲۰ درصد از نان تولیدی این استان بصورت ضایعات نان در موارد غیر غذای انسانی مصرف شود.  

او اظهارداشت: در حالی که دولت یارانه قابل توجهی را برای عرضه نان به قیمت پایین به مردم هزینه می‌کند عواملی همچون کیفیت پایین آرد تولیدی برخی از کارخانه‌های استان و فقدان مهارت پخت نان برخی از نانوایی‌ها موجب شده تا بخشی از نان تولیدی استان از چرخه مصرف انسانی خارج و به مصرف دام برسد که این امر عوارضی همچون بروز بیماری‌های مختلف در دام‌های مصرف‌کننده نان را بدنبال دارد.  

وی گفت: در کنار بالا بودن درصد ضایعات نان، ضایعات گندم نیز بدلیل استفاده از برخی از روش‌های برداشت سنتی و یا نقص فنی کمباین‌ها و ادوات برداشت این محصول کشاورزی در استان بالا بوده و در مجموع ۳۰ درصد از گندم تولیدی استان بصورت ضایعات از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شود.  

او از اجرای طرح درجه‌بندی کارخانه‌های تولید آرد استان خبر داد و افزود: این طرح با جمع‌بندی نظرات نانوایی‌ها در خصوص نوع و کیفیت آرد مصرفی کارخانه تولید اجرا و در سهمیه‌بندی گندم کارخانه‌های تولید آرد این استان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.  

او با بیان اینکه آخرین افزایش قیمت نان در استان اردبیل در پایان سال ۹۷ اعمال شده، اظهار کرد: هر چند قیمت جدید نان از سوی ستاد آرد و نان استان و با درنظر گرفتن همه هزینه‌های تمام شده تولید نان در نانوایی‌ها برآورد شده بود ولی با توجه به شرایط موجود، برای جلوگیری از هرگونه تاثیر افزایش قیمت بنزین در وضعیت بازار هیچ گونه افزایشی در خصوص نرخ نان اعمال نخواهد شد.  

فریدون بایایی، فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: سرانه آرد منطقه در مقایسه با سرانه آرد مصرفی سایر مناطق استان پایین بوده و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان باید برای افزایش سرانه اقدام کند.  

او اظهارداشت: خلخال به عنوان یک شهرستان هدف و مقصد گردشگران شناخته شده و بخش مهمی از سرانه آرد تخصیصی منطقه به مصرف گردشگران، مسافران و میهمانان می‌رسد.  

سیدناصر میرمرسلی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خلخال هم گفت: در حالی سرانه آرد خلخال برای هر نفر در مدت یک ماه هفت کیلوگرم از سوی مرکز استان منظور شده این میزان در برخی از شهرستان‌های استان ۹ کیلوگرم است.  

او افزود: ۱۶۳ واحد نانوایی در این شهرستان در تولید و پخت نان فعالیت دارند که ۱۱۱ نانوایی از این تعداد سهمیه‌پز و دولتی و ۵۲ نانوایی نیز آزادپز هستند.  

وی با اشاره به ۲۴ مورد درخواست راه‌اندازی نانوایی جدید در خلخال خواستار باز شدن سامانه صدور پروانه کسب نانوایی برای درخواست‌های جدید با توجه به نیاز مناطق به راه‌اندازی نانوایی و همچنین تجدیدنظر در سرانه آرد از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان و ارائه آمار آرد تحویلی به نانوایی‌ها از سوی این شرکت به اداره صمت خلخال جهت نظارت بر ر پخت نان تحویلی و پیشگیری از فروش خارج از شبکه آرد در این شهرستان شد.  

کد خبر 465374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha