امسال برای اولین بار، طرح پیشگیری از سرقت هم‌زمان با برگزاری جشنواره پسته زرند که به‌عنوان بهترین پسته جهان به گفته فرماندار زرند در دستور کار دادستانی شهرستان زرند قرار گرفت و با اجرای موفق این طرح با همکاری و هم‌افزایی مسئولان مردم در باغات پسته، آمار سرقت به صفر رسید.

باغ پسته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دومین جشنواره پسته ممتاز شهرستان زرند با حضور مسوولان اجرایی و قضایی استان و پسته‌کاران شهرستان زرند در تالار قصر این شهرستان برگزار شد.

محمد اسلامی رئیس اداره میراث فرهنگی زرند و دبیر دومین جشنواره پسته در حاشیه آغاز به کار این جشنواره گفت: جشنواره پسته زرندی با هدف معرفی پسته مرغوب این شهرستان و همچنین افزایش سطح علمی باغداران منطقه برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: شکرگزاری از نعمت پسته، تقویت سرمایه‌گذاری، معرفی پسته، ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای باغداران و کشاورزان، ترویج آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت و ترویج گردشگری از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.

عباس سیف‌الدینی دبیر خانه کشاورز هم پسته ممتاز زرندی را پرمغزترین پسته دانست و افزود: پسته ممتاز در هر هکتار ۱۲ تا ۱۳ تن محصول می‌دهد.

وی بیان کرد: مسئولان باید به دغدغه کشاورزان بیش از پیش توجه جدی داشته باشند، کشاورزان زرندی ۲۰ هزار تن پسته تولید کردند و آنطور که صنعت شهرستان ما رونق پیدا کرده ولی صنعت پسته ما رونق چندانی پیدا نکرده است.

سیف‌الدینی تصریح کرد: پسته تولیدی به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود که با حمایت مسئولان می‌توان کارگاه‌های مختلف بسته‌بندی پسته راه‌اندازی و باعث رونق کسب و کار کشاورزان شود.

  • ارزش محصول تولیدی پسته در استان ۱۲ هزار میلیارد تومان است

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: در استان کرمان قریب به ۶۰۰ هزار نفر بحث تولید پسته فعالیت دارند و در هر هکتار سه نفر اشتغال داشتیم.

وی با بیان این‌که باغداران در بحث تغذیه با استفاده از مهندسین کشاورزی می‌توانند موفق‌تر باشند و بهره‌وری افزایش یابد، افزود: ارزش محصول تولیدی پسته در استان ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

سعیدی با اشاره به کم‌آبی منطقه ادامه داد: برای بحث بهره‌وری و جایگزینی باغات پسته بحث کشت گلخانه‌ها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و امروز تسهیلات لازم برای بهره‌وری به سمت توسعه گلخانه‌ها و ‌کشت انواع محصولات کم‌آب فراهم است.

  • در پرتو هم‌افزایی سرقت از باغات پسته زرند به صفر رسیده است

سیدمهدی قویدل دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند هم به اجرای طرح امنیت پسته پرداخت و گفت: طرح پیشگیری از سرقت برای جلوگیری از افزایش سرقت در شهر زرند در دستور کار قرار گرفت و اولویت اول کاهش سرقت بود.

وی با بیان اینکه از مهمترین دلایلی که توانستیم طرح را به پایان برسانیم همکاری مسئولان و مشارکت و همیاری مردم بود، ادامه داد: با نصب دوربین‌های مداربسته در روستاها و با کمک اصحاب رسانه همکاری خوبی داشتیم و توانستیم در این طرح و پیشگیری از سرقت موفق باشیم.  

قویدل گفت: در این راستا جلسات متعددی با ضابطین خاص و عام و رضویون بسیج در نقاط مختلف شهرستان برگزار کردیم و شهرستان زرند به ۶ منطقه تقسیم شد، ۱۰ کارگروه ویژه تشکیل داده شد نگهبانان باغات پسته ساماندهی شدند و آمار سرقت به صفر رسیده است.

حجت‌الاسلام محمود محمدی رئیس دادگستری شهرستان زرند اظهار داشت: در شهرستان زرند با همفکری و همکاری و هم‌افزایی مسئولان شاهد این بودیم که برای اولین بار دغدغه مهم کشاورزان زرند مرتفع شد در پرتو این هم‌افزایی سرقت از باغات پسته زرند به صفر رسیده است و این به‌واسطه تعامل و همدلی همه عزیزان صورت گرفته است و باید در بقیه جرائم نیز این کار سرایت پیدا کند.

وی بیان کرد: در این تحریم‌ها در کنار همدیگر بتوانیم به رونق اقتصادی کمک کنیم تا بتوانیم بازهم از گردنه‌های سخت اقتصادی عبور کنیم و مشت محکمی به دهان آمریکا و ابرقدرت‌ها بزنیم.

علی صادق‌زاده فرماندار زرند گفت: محصول استراتژیک و مهمی که بیش از ۳۷ هزار هکتار زیر کشت پسته مرغوب و بهترین پسته جهان کشت می‌شود، بهترین محصول غذایی است و امیدواریم با برگزاری این چنین جشنواره‌هایی بتوانیم این محصول ارزشمند را به جهان معرفی کنیم.

  • زرند به قطب فولاد استان تبدیل می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم گفت: دو اتفاق خوب حوزه صنعت و تجارت در استان روی داد که امسال بالای ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد و اخیرا شاهد افتتاح‌هایی بودیم.

مهدی حسینی‌نژاد با بیان اینکه بالای ۲۸ درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها در شهرستان زرند بوده است و به‌زودی شهرستان زرند به قطب فولاد استان تبدیل می‌شود، عنوان کرد: استان کرمان استان صادراتی است و بالای ۲.۲ میلیارد ریال صادرات استان بوده و در بدترین شرایط فعل خواستن را مردم ما انجام دادند.

کد خبر 465330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha