عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد که تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شرایط مالی شهرداری شهرهای کم جمعیت را تسهیل می‌کند.

پروانه مافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پروانه مافی در خصوص لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور» گفت: روی تطبیق طرح و لایحه مذکور بیش از یک سال کار شده و در نهایت با استفاده از تطبیق طرح و لایحه، بهترین لایحه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر این لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرداری شهرهای کوچک و کلانشهرها را رفع کند، افزود: شهرداری شهرهای کوچک منابع درآمدی پایدار ندارند؛ در نتیجه به تراکم‌فروشی روی می‌آوردند. در ۲۳ ماده‌ای که در این لایحه وجود دارد، منابع مختلف درآمدی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است که می‌تواند به طور قانونی جایگزین این‌گونه درآمدها شود. این مواد قابلیت اجرا دارند و مشکلات مالی بسیاری از شهرداری‌ها را مرتفع می‌کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجموع موادی که تنظیم شده است به اداره شهر بسیار کمک می‌کند، افزود: مواد این لایحه بخش مالی خدمات مدیریت شهری را مدیریت می‌کند و تا اندازه‌ای شرایط نامناسب فعلی که به دلیل کمبود منابع حاکم شده است را تسهیل می‌کند. واقعیت این است که شهرداری‌های کوچک بیشترین درآمدشان از تراکم‌فروشی که یک درآمد ناپایدار و نامشخص است به دست می‌آید. در نتیجه، با این لایحه تلاش کردیم درآمد پایدار آن‌ها را افزایش دهیم.

مافی با تاکید بر اینکه در این لایحه سهم شهرداری‌ها و دولت از مالیات بر ارزش افزوده برابر شده است، عنوان کرد: امیدواریم این ماده با همین رقمی که در نظر گرفته شده است، در صحن تصویب شود.

مافی در خصوص نرخ‌گذاری عوارض نوسازی، تصریح کرد: در تمام دنیا یک تا دو درصد از قیمت ملک به عنوان عوارض نوسازی در نظر گرفته می‌شود. ما تلاش کردیم رقمی را در نظر بگیریم که هم به شهرداری‌ها کمک کند و هم مردم توان پرداخت آن را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در تمام مواد لایحه توان پرداخت مردم را در نظر گرفته‌ایم، بیان کرد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده در سهم شهرداری‌ها، مالیات بر سلامت که در ماده ۳۷ قانون الحاقی آمده است را معاف کردیم و سهم شهرداری‌ها را از باقی مالیات‌ها محاسبه کردیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این لایحه در مورد عوارض قانونی معافیت و بخشودگی در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال شهرداری‌ها موظف می‌شوند قیمت تمام شده خدمات شهرداری را از استفاده‌کننده خدمات دریافت کنند.  

مافی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفته شده است، افزود: حمل و نقل شهری باید از منابعی که درآمدزا هستند استفاده کنند و به بودجه‌ای که دولت در نظر می‌گیرد، وابستگی نداشته باشد.  

وی عنوان کرد: در این لایحه، سازمان امور مالیاتی مکلف می‌شود گزارش میزان درآمد وصولی عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها را در یک بازه زمانی سه ماهه به اطلاع وزارت کشور برساند تا نظارت بر این مبالغ برای شهرداری‌ها ممکن باشد.

کد خبر 465219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha