مصطفی وزیریدبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر در یک نشست خبری اعلام کرد:این نخستین‌باری است که مومیایی کامل یک شیر یا توله شیر در مصر کشف می‌شود.

مومیایی شیر

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از لایو ساینس نوشت: دو مومیایی شیر متعلق به ۲,۶۰۰ سال پیش در مقبره‌ای مملو از مجسمه‌ و مومیایی گربه در شهر «سقاره» واقع در مصر کشف شد.

آشنایی با اهرام جیزه - مصر

کشف گورستان ۴۵۰۰ ساله در نزدیکی اهرام ثلاثه

با این‌که تحقیقات روی مومیایی‌ها هنوز به اتمام نرسیده است، اما به نظر می‌رسد شیرهای مومیایی‌شده بسیار کوچک هستند و کمتر از یک متر طول دارند. مومیایی‌های کشف‌شده دیگر  که در کنار شیرها قرار داده شده بودند، به سه گربه بزرگ تعلق دارند که هنوز گونه دقیق‌ آن‌ها مشخص نیست. کارشناسان معتقدند این سه مومیایی می‌توانند به پلنگ، ‌یوزپلنگ یا دیگر گونه‌های گربه‌سانان بزرگ تعلق داشته باشند.

حدود ۲۰ مومیایی از گربه‌های کوچکتر نیز در کنار توله شیرها کشف شده‌اند. همچنین نزدیک ۱۰۰ مجسمه و تندیس کوچک که بخش زیادی از آن‌ها به شکل گربه ساخته شده‌ در این مقبره کشف شده‌اند. این مجسمه‌ها از جنس سنگ، چوب و برنزند و اغلب آن‌ها با طلا و رنگ‌های مختلف تزئین شده‌اند. 

به گفته «خالد عنانی»، وزیر آثار باستانی مصر،  در این مقبره همچنین تندیس کوچکی از  «نیث» (الهه شکار و جنگ و ایزدبانوی محافظ زنان در مصر باستان) کشف شده که باستان‌شناسان به واسطه آن توانستند قدمت مقبره را مشخص کنند.

یک شیء بزرگ  ۳۰ سانتی‌متری که به شکل نوعی سوسک ساخته شده است نیز در این مقبره قرار داشت. اشیای باستانی به شکل سوسک به وفور در مصر کشف می‌شوند. این اشیا عموما به عنوان مهر،‌ طلسم یا جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد شهر «سقاره» مرکز اصلی آثار باستانی مربوط به گربه‌ها است چرا که کاوش‌های پیشین در این منطقه به کشف مومیایی‌ و مجسمه‌های گربه منجر شده بود. در سال ۲۰۰۴ هم یک تیم باستان‌شناسی فرانسوی موفق به کشف بخش‌هایی از اسکلت یک شیر در این شهر شد.

 «عنانی» همچنین بیان کرد:‌ «به نظر می‌رسد «سقاره» در  ۲,۶۰۰ سال پیش مرکز پرستش «باستت»، ایزدبانوی مصر باستان به شکل گربه و « Miysis» پسر «باستت»‌ از دیگر خدایان مصر باستان که به شکل شیر بود، بوده است.»

اخیرا اکتشافات باستان‌شناسی بسیاری در «‌سقاره»‌ رخ داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به یک مقبره دوهزارساله به همراه بقایای یک زن ثروتمند،‌ یک نقاب دوهزار و پانصدساله ساخته‌شده از نقره و طلا و یک مقبره چهارهزار و چهارصدساله اشاره کرد.

کد خبر 465187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha