یگان حفاظت امور اراضی چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه با معرفی نخستین فرمانده این یگان، فعالیت خود را در این استان آغاز کرد.  

زمین خواری

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، فرمانده یگان حفاظت امور اراضی کشور در آیین معارفه فرمانده یگان حفاظت امور اراضی چهارمحال و بختیاری، عمده مشکل و موانع اراضی کشاورزی را سهم ارث مالکان و خرده مالکی عنوان کرد و گفت: کاهش یکپارچگی اراضی کشاورزی معضل بزرگی در بخش کشاورزی در ساماندهی بویژه در مکانیزه و صدور سند و اجرای آبیاری سیستم نوین است.  

سرهنگ ابراهیم حسن‌آبادی، از به کارگیری یک‌هزار نیروی کارمعین مجرب با ۳۵۰ دستگاه خودروی مناسب گشت در سطح کشور خبر داد و تاکید کرد: با استقرا یگان حفاظت امور اراضی در استان‌ها، تعداد ۲۳ماموریت ویژه در اعمال قانون با متخلفان اراضی کشاورزی تصویب و به هر یگان ابلاغ شده است.  

وی، ساماندهی یگان حفاظت امور اراضی کشور را نوپا و دستاورد دولت دوازدهم در دی‌ماه سال گذشته عنوان کرد و گفت: با فعالیت این یگان به صورت منسجم در سطح کشور تحولی در جلوگیری تغییر کاربری در زمین‌های باغی و زراعی ایجاد خواهد کرد.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه، از رفع تصرف ۱۵ هزار هکتار اراضی ملی استان در چند سال گذشته به بیت‌المال خبر داد و گفت: در دو سال گذشته نیز ۹۰ درصد از حریم و بستر رودخانه‌ای استان آزادسازی شد و ۱۰ درصد مابقی نیز در دستورکار مسئولان متولی استان قرار دارد.  

مجید نظری دهکردی، به سکونت ۳۶ درصد از جمعیت ۹۶۰ هزار نفری استان در ۸۰۱ روستای دارای سکنه اشاره کرد و گفت: تعداد ۵۷۳ روستا و آبادی استان بالای ۲۰ خانوار است که با مدیریت ۵۰۰ دهیار اداره می‌شود.  

وی، فعال بودن این تعداد دهیار در مناطق روستایی که بیشتر در مجاور عرصه‌های ملی و اراضی کشاورزی قرار دارند را پتانسیل خوبی برای همکاری با یگان حفاظت امور اراضی دانست.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با بررسی انجام شده، کمترین حفر چاه غیرمجاز کشاورزی و صنعتی و کمترین پدیده زشت زمین‌خواری و تغییر کاربری غیرمجاز به این استان اختصاص دارد، که صیانت از انفال و عرصه‌های طبیعی یکی از دغدغه‌های دولت دوازدهم است.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اختصاص ۱۰ درصد از وسعت این استان به بخش کشاورزی گفت: ۳۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در این استان به زیر کشت می‌رود که ۵۰ هکتار آن در یک دهه گذشته از سوی دولت به بهره‌برداران واگذار شده است.  

ذبیح‌الله غریب در آیین معارفه فرمانده یگان حفاظت افزود: در این دولت ۹۱۷ مورد قلع و قمع تخلفات صورت گرفته در اراضی کشاورزی استان به ثبت رسید که این استان جزء استانهای کم حاشیه در زمین‌خواری و تخلف کاربری اراضی کشوری است.  

وی، از استقرا یگان حفاظت امور اراضی در این استان ابراز رضایت کرد و گفت: امید است با فعال شدن این یگان، بازرسی تخلفات تغییر کاربری و تخلفات در امور اراضی کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با برآورد انجام شده از ۱۰ درصد وسعت استان که به بخش کشاورزی اختصاص دارد، بیش از دو سوم ثروت، درآمد و اشتغال استان از بخش کشاورزی و دامداری تامین می‌شود.  

به گزارش ایرنا، سرهنگ یوسف باقری به عنوان نخستین فرمانده یگان حفاظت چهارمحال و بختیاری معرفی و کار یگان در استان به صورت رسمی آغاز شد.  

در حال حاضر ۹۸ درصد عرصه منابع ملی و طبیعی چهارمحال و بختیاری دارای سند است که از این میزان ۳۰ درصد دارای سند کاداستر شده است.  

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که معادل ۸۶. ۵ درصد از سطح این استان است.  

کد خبر 465167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha