آخرین بازمانده از کرگدن‌های سوماترا در جزیره بورنئو جان داد و به این ترتیب نسل این گونه جانوری در حیات وحش مالزی برای همیشه منقرض شد.

كرگدن سوماترا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این کرگدن با نام ایمان از زمان به دام افتادن در ماه مارس سال ۲۰۱۴ به سرطان رحم مبتلا بود و مرگ او بسیار از زودتر از پیش‌بینی کارشناسان و جانورشناسان رخ داد. هر چند آنها می‌دانستند ایمان به شدت درد می‌کشد و دیر یا زود خواهد مرد. این حیوان در سال‌های اخیر بارها به دلیل از دست دادن شدید خون در خطر مرگ زودرس بود اما مقام‌های رسمی حیات وحش ایالت صباح مالزی هر بار او را به زندگی بازگردانده بودند.

آخرین کرگدن نر سوماترایی در مالزی ماه می امسال از دنیا رفت و یک کرگدن ماده هم سال ۲۰۱۷ در اسارت جان داده بود. با اینکه کارشناسان بارها تلاش کرده بودند با لقاح مصنوعی کرگدن سوماترایی را از خطر انقراض نجات دهند اما برنامه‌های آنها هر بار بی‌نتیجه مانده بود. جانورشناسان تخمک‌های ایمان را هم برای لقاح مصنوعی احتمالی حفظ کرده‌اند.

کرگدن سوماترا کوچک‌ترین گونه این جانور در حیات وحش است و زمانی نه‌چندان دور، نسل آن در بخش‌های مختلف آسیا از جمله هند پراکنده بود اما روند رو به رشد جنگل‌زدایی و شکار آن را معرض خطر انقراض قرار داد. برآورد می‌شود امروز کمتر از ۸۰ کرگدن سوماترایی در دنیا باقی مانده باشد.

کد خبر 465122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha