یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

عضو هیئت‌علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان تاکید کرد: هر گونه اظهارنظر درباره مرمت اخیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، منوط به بررسی کارشناسی این گنبد از فاصله نزدیک است و درعین حال یک پرسش جدی را نیز در خصوص این مرمت مطرح است.

مسجد شیخ لطف الله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی اسفنجاری اظهار کرد: از دور نمی‌توان درباره مرمت گنبد شیخ لطف‌الله قضاوت کرد و اظهارنظری این‌چنین، سطحی است نه علمی؛ به همین دلیل هر گونه صحبت کارشناسی درباره جزییات مرمت اخیر گنبد شیخ لطف‌الله نیازمند بررسی از فاصله نزدیک است.

او ادامه داد: در حال حاضر نمی‌دانیم اتفاقی که رخ‌داده، بخشی از مراحل کار است و به‌مرورزمان درست می‌شود یا این‌که اشتباه است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: یک سؤال جدی درباره مرمت گنبد شیخ لطف‌الله در ذهن من نقش بسته و آن‌هم این‌که آیا صلاح بود همه کاشی‌های گنبد پایین آورده و از نو نصب شود؟ آیا نمی‌شد با هزینه کمتر پول و انرژی و  با حداقل دخالت، کاشی‌های آسیب‌دیده این گنبد را به‌صورت موضعی مرمت کرد؟

او با بیان یک مثال توضیح داد: وقتی اشکالی در قسمتی از یک فرش به وجود می‌آید، ما آن قسمت را رفو می‌کنیم؛ به این معنی که کل تاروپودش را از هم جدا نمی‌کنیم و فرش را دوباره حتی با همان مصالح ببافیم. با توجه به همین مثال درباره گنبد شیخ لطف‌الله نیز شاید این روش که اشکالات به‌صورت موضعی رفع شود بهتر بود.

کد خبر 465014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha