مازندران تامین کننده بیش از ۴۰ درصد برنج کشور است و امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید داشته است به طوری‌که امسال با افزایش سطح زیرکشت برنج، یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک در استان تولید شده است.

برنجکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، انتخاب شعار سال مبنی بر "رونق تولید" حاکی از آنست که مدار فعالیت‌های کشور باید بر محور اقتصاد بچرخد، "رونق تولید" را شاید بتوان شاه کلید حل مشکلات اقتصادی جامعه و در مسیر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد چراکه پایه اقتصاد کشور بر تولید استوار است و در کنار تولید می‌توان اشتغال، بهبود اوضاع کسب و کار، کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای نوین را تضمین کرد.

"رونق تولید" مهم‌ترین عنصر زنجیره بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه است که اگر تلاش مسؤولان و برنامه‌ریزان کشور در این خصوص به نتیجه برسد شاهد بی‌اثر کردن تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود.

در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد کشور را هدف قرار داده است، بخش کشاورزی می‌تواند راهگشا و حلال مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور باشد چرا که این بخش ثابت کرده با وجود همه تحریم‌ها و تهدیدها توانسته در چندین سال متوالی خودکفایی تولید گندم و شکر را به ارمغان بیاورد.

کشاورزان و تولیدکنندگان با هزار مشکل و گرفتاری اقدام به تولید محصولات کشاورزی می‌کنند اما در زمان فروش محصول با مشکلات عدیده‌ای در بازار مواجه می شوند.

واردات بی‌هنگام، کاهش قیمت محصول و نبود تقاضا در هنگام عرضه از مشکلاتی است که همواره کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وزارت جهاد کشاورزی باید از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و نگه‌داشتن تولیدکنندگان در چرخه تولید استفاده کند و نقش این وزارتخانه در تحقق شعار سال به مراتب اثرگذارتر و ویژه‌تر از سایر وزارتخانه‌هاست.

بازرگانی مقوله‌ای بسیار با اهمیت است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود، این موضوع شامل کنترل واردات، ساماندهی نظام عرضه، خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی، چاره‌اندیشی برای توسعه صادرات و موارد مرتبط با این موضوعات است که در رونق تولید بسیار اثرگذار است.

وزارت جهاد کشاورزی نشان داده در سال‌های اخیر توانسته در تولید محصولات کشاورزی اقدامات موثری از خود برجای بگذارد اما همواره در تنظیم بازار و بازرگانی این محصولات، نگرانی و اضطراب وجود دارد و کشاورزان باید پس از برداشت محصول نگران بازار، قیمت، عدم واردات و مسایلی از این دست باشند.

مازندران به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور نقش اساسی در تامین برخی از محصولات به‌ویژه برنج دارد به گونه‌ای که امسال علیرغم خسارت سیل و از بین رفتن برخی زمین‌های نشاکاری شده، برای اولین بار در تولید این کالای استراتژیک به رکورد ۲۰ ساله دست پیدا کرد.

مازندران تامین کننده بیش از ۴۰ درصد برنج کشور است و امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش تولید داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه گفت: امسال مازندران در زمان کشت برنج دچار وقوع سیل شد که خسارت‌های جدی به زیربخش‌های کشاورزی استان وارد کرد اما علی‌رغم این خسارت‌ها نعمات آن بیش از خسارت‌های آن بود که باعث شد کشت دوم و پرورش رتون برنج با رشد ۶۱ درصدی از ۶۵ هزار هکتار در سال گذشته به ۱۰۵ هزار هکتار در سال جاری برسد که باعث افزایش تولید، افزایش اشتغال، افزایش درآمد، رونق تولید و کمک به اقتصاد خانوار کشاورزان برنجکار استان شد.

مجید بهادری ادامه داد: با توجه به حمایت‌های دولت و برنامه‌ریزی‌های جهادکشاورزی مازندران در راستای تولید بذور گواهی شده ارقام پرمحصول و استقبال کشاورزان برنجکار از این ارقام، سطح زیرکشت ارقام پرمحصول برنج از ۳۴ هزار هکتار سال گذشته با رشد ۶۸ درصدی به ۵۸ هزار هکتار رسیده است و همین امر موجب افزایش تولید و افزایش درآمد برنجکاران استان شد.

وی افزود: امسال با افزایش سطح زیرکشت برنج در مازندران، یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک در استان تولید شد.

وزارت جهاد کشاورزی باید همپای تلاش در جهت تولید محصولات کشاورزی، در مسیر توسعه بازرگانی و تنظیم بازار به نفع تولیدکنندگان این بخش گام‌های اساسی بردارد و هرگونه نگرانی کشاورزان را برای پس از برداشت محصول رفع کند چرا که کشاورزان به اندازه کافی در تولید محصولات کشاورزی با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبر 464926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha