متاسفانه بسیاری از والدین اطلاعات چندانی درباره مواد محرک جدید و نحوه مصرف و تاثیرات آن ندارند به همین دلیل تا مدت‌ها از اعتیاد نوجوان خود بی‌خبر می‌مانند درحالیکه خانواده در پیشگیری از بخش عمده‌ای از آسیب‌ها از جمله اعتیاد و حمایت از نوجوان خود برای گذراندن این دوره بحرانی نقش عمده‌ای ایفا می کند.

مواد محرک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناس مسئول امور شبه خانواده بهزیستی استان زنجان روز شنبه در این خصوص گفت: خانواده یکی از بنیادی‌ترین عوامل موثر در مصرف یا عدم مصرف موادمخدر در بین فرزندان بشمار می‌رود و در این میان مشکلات تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی، دسترسی بیشتر به موادمخدر و مشروبات الکلی و نیاز به پذیرفته شدن از طرف دوستان و همسالان، نوجوان را به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن یا سوء مصرف مواد مخدر و محرک دیگر سوق می دهد.
بهناز بلوری افزود: دوره نوجوانی به علت همزمانی با دوره بلوغ، تلاش نوجوان برای کسب هویت، پیدا کردن درک تازه ای از جهان و یافتن مسیر زندگی دوره حساسی از زندگی محسوب می شود و وقتی اعتیاد با یک دوره خاص از زندگی فرد مانند دوران نوجوانی همزمان می شود، باید منتظر آسیب و لطمه اعتیاد به آینده نسلی باشیم که قرار است آینده سازان کشور باشند.

این مسئول ادامه ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که اوایل دوره نوجوانی بیشترین احتمال مواجهه و گرایش به موادمخدر وجود دارد و چالش‌هایی که نوجوان با آن  روبرو می شود، تنها به تغییرات فیزیولوژیک و شخصیتی وی محدود نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مسئله مصرف و سوء مصرف موادمخدر در میان نوجوانان و جوانان به دلیل حساسیت این دوره از زندگی و نقش آن در زندگی آینده افراد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بلوری افزود: بر این اساس بهزیستی استان  در جلسه ای آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر ویژه فرزندان شبه خانواده را برگزار کرد که این دوره با هدف کاهش زمینه‌های آسیب‌پذیری و آسیب‌خیزی رفتاری، اجتماعی و روانشناختی، مصونیت جامعه هدف از ابتلا به آسیب‌ وابستگی به مواد مخدر، افزایش سازگاری و کارآمدی نسبت به بحران‌های زندگی و ایجاد رفتارها و تمایلات سالم بود.

کد خبر 464881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha