رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از وجود نوعی شانه‌دار خوار جدید در آب‌های دریای خزر خبر داد و گفت: برای نخستین بار جانور شانه‌دار خوار Beroe ovata در آبهای ایرانی دریای خزر در منطقه رویان استان مازندران مشاهده و نمونه‌برداری شد.

دریای خزر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «محمود بهمنی» روز شنبه با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های میدانی و نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط پژوهشگران پژوهشکده اکولوژی دریای خزر (ساری) در آبان ماه سال جاری، نوعی شانه‌دار جدید در آب‌های دریای خزر مشاهده شد، افزود: شانه‌دار Beroe ovata به دلیل قابلیت تغذیه اختصاصی از گونه Mnemiopsis leidyi  به عنوان شانه‌دارخوار معروف است.

وی اظهار داشت: دریای خزر در عمل با ساخت کانال ولگا - دن به سایر اقیانوس‌های جهان پیوسته است و این ارتباط به ورود اتفاقی گـونه‌های غیر بومی و مهاجم، به طور عمده از طریق آب توازن کشتی‌ها،  به دریای خزر منجر شده است.

به گفته وی، یکی از این گونه‌های غیربومی مهاجم، شانه‌داری است که حدود ۲۰ سال قبل وارد حوضه آبی دریای خزر شد که شکارچی گوشت خوار فعال بوده و از زئوپلانکتون‌ها، کفزیان، تخم و لارو ماهی‌ها تغذیه می‌کند.

وی براین باور است: کاهش سریع ذخایر و میزان صید بسیاری از گونه های اقتصادی دریای خزر از تبعات ورود و گسترش سریع این جانور بوده است به عنوان مثال به دلیل حضور این گونه، صید کیلکا ماهیان کاهش پیدا کرد و از ۹۵ هزار تن در سال ۱۳۷۸ به حدود ۱۵ هزار تن در سال ۱۳۸۲ رسید.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بنابراین اقدام سریع جهت کاهش اثرات این تهاجم به طور خاص و به طورکلی تبیین و اجرای راهکارهای عملی جهت مبارزه با تهاجم گونه های غیربومی به اکوسیستم دریای خزر ضرورت یافت که البته یکی از مناسب ترین طرح های اجرایی از طرف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، کنترل بیولوژیک بود.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای کنترل بیولوژیک، تیم های تحقیقاتی مختلفی از مراکز و پژوهشکده های شیلاتی حوضه جنوبی دریای خزر در ایران با کارشناسانی از کشور روسیه، اوکراین و ترکیه تشکیل شد که  اعضای این گروه کاری بر اساس تجربه های کارشناسی راهکار استفاده از یک گونه از شانه‌دارخوار را به عنوان تغذیه گر اختصاصی از شانه دار مهاجم، پیشنهاد دادند.

بهمنی افزود: همچنین حدود ۱۵ سال قبل  نمونه‌هایی از شانه‌دارخوار از طریق کشور ترکیه به آزمایشگاه‌های پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و  همچنین پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی (در بندرانزلی) منتقل شد که حاصل تحقیقات گسترده آنها سازگاری تدریجی شانه‌دارخوار و تطبیق آنها با شوری دریای خزر بود.

وی اظهارداشت: داده های حاصل از این آزمایش ها نشان داد که اگرچه شانه دارخوار منتقل شده به دریای خزر، بیش از ۶۰ روز زنده باقی مانده و قادر به تخم‌ریزی است، اما این شانه‌دار بعد از گذراندن مراحل لاروی به موجود بالغ تبدیل نمی‌شود.  

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اثرات احتمالی وجود شانه‌دارخوار جدید در محیط طبیعی و اکوسیستم، استمرار پایش اکولوژیک منطقه، بررسی چگونگی ورود و میزان پراکنش این گونه، ارزیابی اثرات و پیامدهای احتمالی (مثبت و یا منفی) حضور آن بر اکوسیستم از جمله مهمترین برنامه هایی است که  در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور  قرار گرفته و نتایج این مطالعات پس از تکمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

طی دهه‌های اخیر به دلیل تغییر سطح آب دریای خزر، ورود آلاینده های زیست محیطی و ورود گونه‌های مهاجم مانند شانه دار دریای خزر ساختار اکوسیستم دریای خزر به شدت تغییر یافته است. به طوری که وجود شانه دار مهاجم روی برخی ذخایر دریای خزر از جمله کیلکا نقش بسزایی داشته است.

کد خبر 464846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha