در حالیکه ۱۸ معدن شن و ماسه در استان گلستان در مقابل ۹۰ کارخانه سنگ‌شکن در این استان که مشغول به فعالیت هستند سوال مهم این است که آیا منابع مورد نیاز برای برداشت شن و ماسه با تعداد کارخانه سنگ‌شکن تناسب دارد و نظارتی بر میزان برداشت آنها وجود ندارد؟

برداشت شن و ماسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه امری متداول است که برای استفاده از سازه‌های عمرانی انجام می‌شود، برداشت منابع شن و ماسه از رودخانه به علت مزایایی ار جمله وجود رسوبات دانه‌بندی شده مناسب به لحاظ طبیعی، رسوبات پاک‌تر و نزدیکی به بازار مصرف مورد توجه بیشتر مصرف‌کنندگان بوده است با این وجود برداشت غیراصولی و غیرعلمی مصالح از کف رودخانه‌ها آثار مخرب زیادی بر ساختار یک خانه و هم چنین محیط زیست برجای می‌گذارد.

برداشت مصالح بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی آن ممکن است به بریدگی بستر در بالادست و پایین‌دست رودخانه همچنین جابجایی سریع رودخانه، تخریب کنار و پهنای عرضی رودخانه و همچنین بر سطح سفره‌های زیرزمینی تأثیر نامطلوبی از خود بر جای بگذارد.

در حالیکه ۱۸ معدن شن و ماسه در گلستان وجود دارد اما ۹۰ کارخانه سنگ‌شکن در این استان مشغول به فعالیت هستند از این رو این سوال در ذهن تداعی می‌شود آیا منابع مورد نیاز برای برداشت شن و ماسه در این استان فراهم بوده که این تعداد کارخانه که ظاهرأ نظارتی بر میزان برداشت آنها وجود ندارد، مشغول به فعالیت هستند؟

از طرفی گلستان استانی است که اقتصاد تعداد قابل توجهی از ساکنان آن به کشاورزی وابسته بوده بنابراین برداشت بدون مجوز شن و ماسه از اراضی کشاورزی و منابع آب استان می‌تواند لطمه جبران‌ناپذیری به اقتصاد نخست گلستان وارد کند.

علاوه بر این مشکلات، از آنجایی که گلستان یک استان سیلخیز است برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه موجب عریض‌شدگی بستر رودخانه و به دنبال آن ایجاد سیل‌های مهیب خواهد شد با وجود تمام این مشکلات کارخانه‌های سنگ‌شکن در گلستان گویی بدون نظارت از سوی سازمان‌های متولی به برداشت‌های غیرمجاز خود از منابع طبیعی استان ادامه می‌دهند و نبود نظارت مناسب بر تشدید سوءاستفاده از منابع استان نیز افزوده است.

  • وقوع سیل در گلستان نیاز به برداشت شن و ماسه از منابع را افزایش داده است

در همین رابطه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص فرایند صدور مجوز و نحوه نظارت بر کارخانه‌های سنگ‌شکن در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: منابع شن و ماسه در استان از منابع مختلفی است که یکی از آنها منابع رودخانه است و تحت نظارت امور آب و سازمان آب است، منابع کوهی و اراضی ملی نیز از طریق منابع طبیعی اعمال نظارت می‌شوند منابع دیگری که امروزه در آن برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌شود مربوط به اراضی کشاورزی است که آن نیز تحت نظارت سازمان جهادکشاورزی است.

حسین طلوعیان اظهار کرد: سازمان صمت براساس رسالت قانونی که دارد نقطه آخر صدور مجوز است چنانچه فردی متقاضی برداشت از منابع رودخانه‌ای، منابع ملی یا اراضی کشاورزی باشد باید ابتدا از دستگاه مربوط مجوز داشته باشد در نهایت سازمان صمت بعد از دریافت پاسخ استعلام اقدام به صدور مجوز خواهد کرد براساس میزان و نوع برداشت که مطرح می‌شود محاسبه میزان منابع معدنی انجام و سپس مجوز صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجوز صدور سنگ‌شکن به عهده سازمان صمت است، تصریح کرد: ۷۰ سنگ‌شکن مجوزدار در استان فعال هستند ظرفیت اسمی که می‌توانند تولید داشته باشند ۱۱ میلیون تن در سال است اما امسال با توجه به وقوع سیل در استان و نیاز به شن و ماسه برای ساخت و ساز شاهد برداشت زیاد شن و ماسه هستیم تا نیاز استان تأمین شود.

  • در صدور مجوز به سنگ‌شکن‌های گلستان دقت نشده است/ ابهام در تأمین منابع سنگ‌شکن‌های گلستان

دادستان مرکز گلستان اما یکی از دلایل برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه افراد سودجو را اختلاف بین دستگاه‌ها عنوان می‌کند و گفت: مشکلی که بعضأ در کشور ما مشاهده می‌شود این است که هر دستگاهی تکالیف خود را به دستگاه دیگری واگذار می‌کند و این امر موجب سوءاستفاده برخی افراد شده است.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی تصریح می‌کند: در قانون معادن ماده ۱۹ و ۲۰ عنوان شده است که هر کس بدون مجوز بهره‌بردای انجام دهد و مأموران سازمان صمت گزارش دهند نیروی انتظامی موظف به همکاری است با این وجود ماده ۱۹ قانون معادن باعث نمی‌شود تکالیف سازمان‌هایی همچون جهادکشاورزی یا آب منطقه‌ای کنار برود در واقع آنها هم موظف هستند در جایی که تغییر کاربری بدون مجوز ایجاد شده دخالت کنند و نظارت به عهده همه دستگاه‌های اجرایی است.

وی بیان می‌کند: متأسفانه در مجوزهایی که به سنگ‌شکن‌ها داده شده دقتی نشده است و اینکه منابع سنگ‌شکن‌ها از کجا تأمین خواهند شد در نظر گرفته نشده است.

دادستان مرکز گلستان خاطرنشان کرد: در استان منابع ملی و جنگلی وجود دارد و نخستین درآمد مردم از کشاورزی است چرا باید به ۷۰ سنگ‌شکن مجوز فعالیت داد؟ وقتی مجوز داده می‌شود باید بدانیم منابع را از کجا باید تأمین کنیم و آیا منابعی داریم که بتواند شن و ماسه سنگ‌شکن‌ها را تأمین کند؟ به نظر می‌رسد در این مورد کار کارشناسی انجام نشده است.

براساس این گزارش، تاز مانی که دستگاه‌های مختلف به تکالیف قانونی خود واقف نبوده و برای مبری شدن از هرگونه اشتباهی و به تعبیر دیگر عدم پاسخگویی وظایف خود را به دستگاه دیگری محول کند شاهد سوءمدیریت‌ها در بخش‌های مختلف خواهیم بود نتیجه این امر سوءاستفاده سودجویان از این اختلاف‌نظرها و نابودی منابعی که حق تمام مردم است می‌باشد وقت آن رسیده دستگاه‌های اجرایی نگاه فرابخشی به مسائل و موضوعات مهم داشته باشند و با جزیره‌ای برخورد کردن با مشکلات، بیش از این موجبات نارضایتی مردم را فراهم نکنند.

کد خبر 464810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha