با نزدیک شدن دشواری های برداشتن آب از چشمه ها و حمل بر شانه‌های زنان و دختران روستایی به خط پایان از سویی و افزایش کیفیت آب آشامیدنی این مناطق از سوی دیگر در گچساران، مردم روستاهای این شهرستان با اطمینان خاطر از آب می خورند.

آبرسانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نه تنها آنانی که در روستاها زندگی می کنند بلکه حتی خوش نشینان بالای شهرها هم می توانند سختی پیمودن کیلومترها مسافت آن هم در هوای گرم شهرستان گرمسیری گچساران برای رسیدن به چشمه و برداشتن آب  و حمل کردن آن چقدر دشوار است.

حالا تصور کنید زنان و دخترانی که روزانه این کار طاقت فرسا را تکرار می کنند  وقتی به خانه می رسند و می خواهند از این مایع حیات نوش جان کنند بی کیفیتی و سختی این مایع حیات بخش آنان را نیز آزرده کند.

اما اینک پس از سال‌ها تلاش دولت، رویای دسترسی به آب سالم برای بسیاری از ساکنان روستاهای گچساران محقق شده و در واقع باید گفت این آب خوردن دارد.

شاید یک هزار و ۳۰۰ نفر از اهالی هفت روستای دهستان بویراحمد گرمسیری گچساران که به تازگی از این نعمت بهره مند شده اند بیشتر از همه قدر دسترسی به حیاتی ترین نیاز زندگی انسان یعنی آب را بدانند.

یک بانوی ساکن در یکی از روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری در گچساران می گوید: برای رسیدن به چشمه هر روز باید مسافت زیادی را با پای پیاده در زمینی ناهموار می رفتیم.

نادیا احمدی افزود: حمل دبه های ۲۰ لیتری آب باعث دردهای ستون فقرات در بسیاری از زنان شده بود.

وی با اشاره به اهمیت دسترسی به آب سالم در سلامت و رفاه حال روستائیان از مسئولان برای ایجاد این زیرساخت مهم قدردانی کرد.

یکی دیگر از زنان روستایی گچساران با اشاره به اینکه تا پیش انتقال آب از سد کوثربه برخی روستاهای این شهرستان  آب آشامیدنی مردم  این روستاها بیشتر از طریق آب معدنی تامین می شد ابراز داشت: به دلیل دوری مسافت تا مراکز فروشگاهی گاهی مجبور به استفاده از آب بی کیفیت می شدیم.

زهره حسن زاده افزود: در آن روزها خوردن آب که دارای سختی بالا و کیفیت پایین بود واقعا برای مردم آزار دهنده بود.

وی بیان کرد: اکنون با افتتاح انتقال آب به چند روستای گچساران از سد کوثر آب سالم و با کیفیت در دسترس مردم قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاخص آب روستایی در شهرستان گچساران ۷۹درصد است که چهاردرصد بالاتر از میانگین کشوری است.

فیض‌الله پاسره اظهار داشت: شاخص برخورداری از آب روستایی در شهرستان گچساران نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: شهرستان گچساران دارای ۱۱۵ روستاست که ۱۱۴ روستای آن دارای تاسیسات آبرسانی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:شاخص برخورداری از آب روستایی در کشور ۷۵ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۴.۷درصد است.

پاسره تصریح کرد: شاخص برخورداری از آب سالم بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲، ۶۸.۱۵ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای مجتمع آبرسانی به باباکلان برای تامین آب آشامیدنی به ۱۱ روستا، آبرسانی به ۲۴ روستا از سد کوثر و هفت روستای بویراحمد گرمسیری از جمله خدمات دولت تدبیر و امید برای حوزه آب روستایی در گچساران است.

پاسره عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و ۶۴۱ روستا با ۳۱۳هزار نفر جمعیت است.

وی گفت: این استان دارای ۳۸۰ کیلومتر خط انتقال، ۷۲۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲۷ باب مخزن ذخیره آب با ۲۸هزار متر مکعب ظرفیت در شبنه روز و ۲۱ ایستگاه پمپاژاست.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای توسعه آب روستایی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳۷ میلیارد ریال اعتبار، سال مالی ۹۸-۹۷ برای تامین و توسعه آب روستایی شهرستان های گچساران و باشت در قالب ۲۵ طرح اجرا شد.

فیض‌الله پاسره افزود: این میزان اعتبار برای آبرسانی و اصلاح شبکه تامین آب آشامیدنی مناطق روستایی این شهرستان ها هزینه شد.

وی بیان کرد: ۱۹ طرح در زمینه تامین و توسعه آب روستایی در سال مالی ۹۸-۹۷ با اعتبار بیش از ۱۰۹ میلیارد و ۲۰۸ میلیون ریال برای روستاهای گچساران تصویب شده بود که از این تعداد ۱۷ طرح با اعتباری بیش از ۸۳ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال اجرا شد.

پاسره اصلاح شبکه آبرسانی امامزاده جعفر و ناصرآباد، تعمیر و نگهداری تاسیسات آب آشامیدنی، آبرسانی به روستاهای سربیشه، بی بی جان آباد، سرآب ننیز، تلخاب شیرین، مظفرآباد لیشتر، هفت چشمه، آب توت به انجیر سیاه، آب انجیر علیا و سفلی و آبرسانی سیار به روستاهای فاقد آب آشامیدنی را از مهمترن اقدامات آب و فاضلاب روستایی در این شهرستان ها اعلام کرد.

پاسره با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۷ روستای در گچساران از سدکوثر تامین آب می‌شود عنوان کرد: در این روستاها بیش از ۶ کیلومتر خط انتقال انجام شده است.

وی ابراز کرد: اجرای ۶ کیلومتر خط انتقال و ساخت یک باب مخزن یک هزار متر مکعبی برای تامین آب به روستای باباکلان و آبرسانی به روستای دیل از دیگر اقدامات انجام شده در روستاهای گچساران است.

پاسره اظهار داشت: ۶ پروژه تامین آب روستاهای در باشت با اعتباری بیش از ۵۴ میلیارد ریال در دست اجراست.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح تامین آب مجتمع بوسنگان، سرابیز، برغون و گروس، شازینعلی، بیدک و شاه بهرام و شادگان افزود: ۴۴ روستا با بیش یک هزار و ۶۰۰ خانوار جمعیت از آب آشامیدنی این مجتمع ها استفاده می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی به گرمسیری بودن این شهرستان ها و حیاتی بودن دسترسی آب سالم بهداشتی در روستاها اشاره کرد و افزود: خدمات خوب و چشمگیری در سال های اخیر برای توسعه زیرساخت های آب آشمیدنی در این مناطق انجام شده و طرح های خوبی به ویژه در شهرستان باشت در دست اجراست.

غلامرضا تاجگردون افزود: ۶ هزار میلیارد ریال برای تامین آب پایدار بخش های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت شهرستان باشت سرمایه گذاری می شود.

وی اظهار داشت: قرارداد اولیه این طرح ۲ تا سه هزار میلیارد ریال است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت تصریح کرد: رفع دغدغه آب آشامیدنی در بسیاری از روستاهای باشت از مله برفی تا امام ضامن، شوش، بوستان و لیراب را مزایای اجرای این طرح بزرگ است.

تاجگردون با اشاره به وجود شهرک صنعتی خان احمد و پیش بینی اجرای طرح های صنعتی، تامین آب صنعتی برای رونق اشتغال را از دیگر پیامدهای این طرح ذکر کرد.

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۵۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰ هزار نفر روستانشین است.

کد خبر 464774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha