شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همان‌طور که فائو و مسئولان کشوری پیش‌بینی‌ کرده‌اند‏، ملخ‌های برگشتی از هند و پاکستان، در روزهای گذشته به جنوب ایران حمله‌ کرده‌اند؛ هرمزگان، سیستان ‌و بلوچستان و جنوب کرمان درگیر مبارزه با این ملخ‌ها هستند.  

آفت ملخ

به گزارش همشهری انلاین به نقل از گروه ایرانشهر، سال گذشته مبارزه با ملخ‌ها در سطح حدود ۷۵۰ هزار هکتار انجام شد و امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به حدود ۹۰۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار افزایش یابد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها در ۳ استان و در سطح ۱۸۰۰ هکتار در حال انجام است، به همشهری می‌گوید: حدود ۱۰ برابر این سطح مبارزه، فعالیت دیدبانی در حال انجام است.

علیمراد سرافرازی می‌افزاید: جلسه‌های ستاد بحران نیز در استان‌ها تشکیل شده و نیروهای منطقه شامل وزارت بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و محیط‌ زیست بسیج شده‌اند و به‌ویژه قرار است برای تامین خودرو کمک کنند.  

وی از تقسیم بودجه تخصیص‌یافته برای مبارزه با ملخ‌ها در میان استان‌ها خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: البته مجددا درخواست اعتبار کردیم که با آن موافقت ضمنی شده، اما هنوز به صورت رسمی تخصیص نیافته است.  

سرافرازی با بیان اینکه آفت‌کش به میزان کافی موجود است، ادامه می‌دهد: سال گذشته آنچه موجب موفقیت ما در مبازره با ملخ‌ها شد، همکاری دستگاه‌های مختلف و همچنین دیدبانی‌های گسترده بود و امیدواریم امسال نیز با همین ۲ عامل حمله ملخ‌ها را مهار کنیم.  

ملخ‌ها بهمن سال گذشته تا نیمه‌های تیر امسال ۹ استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام را درگیر کرده بودند و هجومشان بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. با توجه به پیش‌بینی‌های فائو درباره حمله امسال ملخ‌ها، ستاد عالی ملخ صحرایی با حضور ۹ استان تشکیل شده‌ است. دلیل اهمیت مبارزه با ملخ‌ها این است که ملخ‌ها در گروه ۵۰ میلیون‌تایی حمله می‌کنند و اگر هر ملخ ۴ گرم غذا بخورد، در گروه ۵۰ میلیون‌تایی حدود ۲۰۰ هزار تن می‌شود. ملخ‌ها عاشق برنج، کینوا، گندم و جو هستند و تغذیه دسته‌های مهاجم خسارت جبران‌ناپذیری به کشاورزی وارد می‌کند.

کد خبر 464729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha