شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

بیش از یک دهه از ایده نامگذاری «روز اصفهان» می‌گذرد.

بازار اصفهان

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: ایده‌ای که برای نخستین بار در زمستان سال ۸۳ در یکی از جلسه‌های کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ، از سوی شاهین سپنتا، فعال میراث فرهنگی و عضو انجمن دوستداران اصفهان، مطرح شد و بالاخره سال گذشته، با موافقت شورای شهر، یکم آذرماه با عنوان «روز اصفهان» و نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذرماه) طراحی شده نیز به عنوان «نماد اصفهان» به تصویب رسید.  

شاهین سپنتا درباره انتخاب این روز برای نکوداشت اصفهان به همشهری می‌گوید: براساس مستندات تاریخی، باروی حفاظتی یا حصار بزرگ اصفهان به‌منظور تضمین امنیت شهر تاریخی اصفهان در زمان حسن رکن الدوله دیلمی (۳۲۲ – ۳۶۶ هجری قمری) در تاریخ یکم آذر احداث شد و نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان که با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) و با محتوایی متعالی طراحی شده‌ است، به عنوان نماد این روز گزیده شد.

براساس اسناد تاریخی در بسیاری متون کهن نیز آمده که خشت اول شهر اصفهان را در ماه آذر گذاشتند و برج قوس را طالع اصفهان انتخاب کردند.  این فعال میراث فرهنگی می‌افزاید: اصفهان در منطقه مرکزی ایران با طی کردن ۴ دوره به عنوان پایتخت سیاسی، همواره یکی از کانون‌های قدرت بوده است.  

شاید کمتر شهری پیدا شود که تنوع گوناگون محیطی و اقوام را با مذاهب مختلف در خود جا داده باشد. سپنتا ادامه می‌دهد: از آنجا که رسیدن به توسعه پایدار نیاز به شناخت و آگاهی دارد، بنابراین باید به شناخت شایسته‌ای از اصفهان رسید تا بتوان با برنامه‌ریزی دقیق برای مسائل و مشکلات آن چاره اندیشید. در طول چند دهه گذشته، اصفهان‌شناسان و اصفهان‌دوستان با برگزاری برنامه‌های متفاوت در مراکز دانشگاهی و فرهنگسراها در تلاش برای رسیدن به این شناخت از اصفهان هستند و نیاز به یک روز نمادین برای اصفهان هم احساس می‌شد که بتوان در این روز توجه مردم را به این شهر تاریخی و مسائل پیرامون آن جلب کرد.  

سپنتا با بیان اینکه اصفهان در این زمینه پیشرو بوده و شهرهایی مانند تهران، رشت، شیراز و تبریز نیز با الگوبرداری از اصفهان روزی را به نام خود ثبت کردند، ادامه می‌دهد: درست است که در این روز بیشتر به مشکلات و مسائل شهری پرداخته می‌شود، اما معتقدم می‌توان در این روز بیشتر از هر چیز به معرفی شهر برای ارتقای صنعت گردشگری پرداخت. مدیران شهری در اصفهان و شهرهایی که محور گردشگری در ایران هستند مانند شیراز، تبریز، مشهد و... می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و جلوه‌های گردشگری شهرشان را به دنیا نشان بدهند.  

وی بیان می‌کند: اصفهان تعدادی خواهرخوانده یا خواهرشهر دارد که امیدورایم در سال‌های آینده بتوانیم برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در این شهرها برنامه‌ریزی کنیم و تبادلات گسترده‌تری در زمینه گردشگری داشته باشیم.  

عضو انجمن دوستداران اصفهان اضافه می‌کند: شهرداری اصفهان برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است که به مرور برگزار می‌شود. برخی از برنامه‌هایی که سازمان‌های مردم‌نهاد مانند انجمن دوستداران اصفهان برنامه‌ریزی کردند نیز مانند همایش یک‌روزه‌ای که به مسائل شهری از جمله احیای گذر چهارباغ و زاینده‌رود می‌پرداخت، برگزار و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی نیز به همین مناسب برپا شد.  

کد خبر 464717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha