یک بیمار پیوند کبد شده بریتانیا به علت آلوده شدن این کبد هنگام برداشت از بدن دهنده درگذشت. جراح هنگام برداشتن این کبد از بدن دهنده محتویات معده را روی آن ریخته بود.

transplant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این بیمار ۳۶ ساله به علت عفونت خونی ناشی از کبد اهدایی دچار آنوریسم شریانی (ضعف دیواره شریان و گشاد شدن آن) شد و به این علت درگذشت.  دو بیمار دیگر هم به علت آلودگی اعضای پیوندی دچار بیماری شده‌اند.

این وقایع که در سال ۲۰۱۵ در بریتانیا رخ داد، مربوط به جراحی می‌شود که در دانشگاه آکسفورد کار می‌کرده است. قضیه هنگامی افشا شد که یکی از بیماران در بیمارستانی در دانشگاه کاردیف در ویلز بستری شد.

سازمان بهداشت بریتانیا با پرداختن ۲۱۵ هزار پوند خسارت در یکی از این موارد با شاکیان به توافق رسیده است.

ظاهرا هنگامی‌که جراح معده فرد دهنده را باز کرده بود تا اعضای او را بردارد محتویات معده روی اندام‌های داخلی دیگر ریخته و چندین عضو این دهنده با کاندیدا آلبیکانس، یک عفونت قارچی آلوده شده بود.

این جراح این واقعه را به کسی نگفته بود و اندام‌های برداشته شده به سه بیمار پیوند شده بودند.

یکی از گیرنده‌ها پس از دریافت کبد آلوده درگذشت، یک گیرنده ۴۴ ساله که کلیه و لوزالمعده و یک گیرنده ۲۵ ساله که کلیه دریافت کرده بودند، نیز بیمار شدند.

این واقعه هنگامی آشکار شد که جراحان در هیئت بهداشتی دانشگاه کاردیف در ویلز نگرانی خود را با سازمان مسئول اندام‌های پیوندی در میان گذاشتند. آن‌ها از این موضوع نگران بودند که بیمار ۲۵ ساله‌شان که کلیه پیوندی دریافت کرده بود و در بیمارستان دانشگاهی ویلز تحت مراقبت بود، به علت اندام پیوندی دارای عفونت به شدت بیمار شده است. پزشکان در نهایت مجبور شدند به علت درد شدید و خونریزی وسیع داخلی کلیه پیوندی را بردارند.

بیمار ۲۵ ساله به‌وسیله پزشکان به اغما فرود برده شد و ۱۶ واحد خون دریافت کرد و یک سال را روی دستگاه دیالیز گذراند، درحالی‌که قبلاً دیالیز نمی‌شد.

جراح در جریان تحقیقات درباره این حادثه گفت موقع برداشتن اندام «حادثه مهمی رخ نداده است» اما «متوجه نشت مقدار اندکی از محتویات معده شده بود.»

این نشت در شرح عمل ثبت نشده بود، بنابراین پزشکانی که اندام‌ها را دریافت می‌کردند از خطر عفونت آگاه نبودند.

گزارش نهایی درباره این بیماران به این نتیجه رسیده است که عفونت قارچی کاندیدا آلبیکانس منتقل شده از طریق اندام پیوندی باعث شکست خوردن یک پیوند کلیه و مرگ یک بیمار دریافت‌کننده کبد شده است.

بر اساس این گزارش عفونت اندام‌های پیوندی ممکن است در حین عمل برداشتن اندام‌ها رخ داده باشد و جراح به خاطر ثبت نکردن برش معده دچار قصور شده است.

بیمار ۲۵ ساله دریافت‌کننده پیوند کلیه خسارتی ۲۱۵ هزار پوندی سازمان بهداشت بریتانیا دریافت خواهد کرد، اما هنوز معلوم نیست، خانواده‌ بیمار ۳۶ ساله درگذشته و بیمار ۴۴ ساله دریافت‌کننده  کلیه و لوزالمعده تا چه حد در این باره مطلع هستند.

کد خبر 464693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha