سازمان عفو بین‌الملل شرکت های عظیم اینترنتی از جمله فیس‌بوک و گوگل را متهم کرده که با الگوهای کسب و کار خود، حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند.

شبكه اجتماعي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، عفو بین‌الملل معتقد است، نظارت و بهره برداری نامحدود این کمپانی‌های دیجیتال در اینستاگرام، واتساپ یا یوتیوب، با حق حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی ناسازگار است. این سازمان می‌گوید گوگل و فیس‌بوک کانال‌های اصلی مورد استفاده میلیاردها نفر از مردم جهان را تحت انقیاد خود دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید این شرکت‌ها داده‌های این خیل عظیم از کاربران را جمع می‌کنند و از آنها برای تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی علایق، رفتارها و خصوصیات کاربر استفاده می‌کنند: «گوگل و فیسبوک به دنبال اطلاعات گسترده‌ای درباره این هستند که ما کجا می‌رویم، چه می‌خوانیم، چه می‌خریم و چه فکر می‌کنیم. »

کارشناسان عفو بین‌الملل از این روند ابراز نگرانی کرده‌اند که کاربران مجبور باشند برای استفاده از خدمات اینترنتی، رضایت دهند که این شرکت‌ها اطلاعات‌شان را ذخیره کنند: «این یعنی اقتدار بی‌مانند و تاریخی گوگل و فیسبوک. »

مارکوس بیکو، دبیر سازمان عفو بین‌الملل در آلمان می‌گوید: «همه باید بتوانیم زندگی دیجیتال مدرن داشته باشیم بی آن که به کسی اجازه دهیم اطلاعات شخصی ما را به طور مداوم ذخیره یا کنترل کند؛ اطلاعاتی همچون علایق، موقعیت خانوادگی، گرایش‌های احساسی، سلیقه خرید یا رفت و آمدهای ما...»

آقای بیکو، گوگل و فیسبوک را به ایجاد یک "نظام نظارتی" خارج از کنترل عمومی متهم کرده و گفته است: «آنچه این دو کمپانی در مقیاسی وسیع در شبکه‌های اجتماعی  گردآوری می‌کنند، اطلاعاتی نیست که داوطلبانه ارائه شده باشد. »

دبیر شاخه آلمان سازمان عفو بین‌الملل خواستار دخالت قانون‌گذاران در چنین روندی شده و گفته است: «دولت فدرال و اتحادیه اروپا باید چارچوبی قانونی برای دنیای دیجیتال جهت محافظت از حقوق بنیادین و انسانی نسل‌های آینده در دنیا ایجاد کنند. »

مارکوس بیکو، مدیر بخش آلمان این سازمان پیشنهاد داده که به عنوان اولین قدم، قانونگذاران باید این غول‌های اینترنتی را از ارائه خدمات به کاربران به شرط اعلام رضایت از ذخیره‌سازی اطلاعاتشان برای اهداف تبلیغاتی و تجاری، منع سازند.

بیکو اضافه می‌کند که گوگل و فیسبوک با کمک الگوریتم‌هایی که از داده‌های کاربران استخراج می‌کنند، به نفع شرکت‌های معین کار می‌کنند و این به معنای شخصی‌سازی تبلیغات یا تشویق افراد به رفتارهای خاص است. عفو بین‌الملل می‌گوید این الگوریتم‌ها می‌توانند تاثیرات جانبی و زیرپوستی بر آزادی بیان و آزادی عمل بگذارند و به تبعیض منجر شوند.

طبق اعلام امنستی اینترنشنال، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان هر ماه از فیسبوک استفاده می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد جست‌وجوهای اینترنتی از طریق موتور گوگل انجام می‌گیرد.

کد خبر 464576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha