پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

وزیر خارجه آمریکا نگران آینده سیاسی خود است و روی جزئیات جدایی بی‌دردسر از دولت ترامپ کار می‌کند

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین،  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به ۳ جمهوریخواه ارشد گفته است که برای خروج بی‌دردسر از کاخ سفید برنامه‌ریزی می‌کند تا برای انتخابات سنا در ایالات کانزاس در سال بعد آماده شود، اما نمی‌داند چطور از دولت خارج شود که تبعات کمی به همراه داشته باشد.

این ۳ جمهوریخواه در گفت‌و گو با تایم، قصد پمپئو برای خروج زودهنگام از دولت را تأیید کرده‌اند. پیش از این پمپئو قصد داشت تا بهار سال آینده در دولت بماند اما تحولات اخیر به‌خصوص استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان به اعتبار سیاسی او لطمه زده و باعث شده‌اند روابط او با دونالد ترامپ هم تیره شود.

شهادت سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا علیه ترامپ

این ۳ جمهوریخواه گفته‌اند که زمان استعفای پمپئو وقتی دقیقا مشخص می‌شود که او بتواند بی‌دردسرترین و کم‌حاشیه‌ترین روش برای خروج از دولت را پیدا کند. یک نفر از این ۲ جمهوریخواه پیش از این در دولت ترامپ بوده و ۲ نفر دیگر از آنها همچنان دردولت هستند.

مشخص نیست که آیا پمپئو درباره خروج خود از دولت با ترامپ صحبت کرده است یا نه. با این حال مدت‌هاست که شایعاتی درباره تصمیم پمپئو برای شرکت در انتخابات سنا در ایالت کانزاس مطرح است و او هم پیش‌تر، شرکت در انتخابات سال آینده را رد نکرده است. ترامپ، معمولا نسبت به افرادی که به او پشت می‌کنند حساسیت زیادی دارد و بارها به افرادی حمله کرده است که در مقابل او ایستاده‌اند.

یکی از دستیاران پمپئو در واکنش به شایعه جدایی او از دولت گفته است: «پمپئو تنها به پیاده کردن اهداف سیاست‌های خارجی ترامپ فکر می‌کند. »  دیروز همچنین برخی از روزنامه‌نگاران آمریکایی در توییتر به نقل از مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشتند که پمپئو، اصالت این گزارش تایم را به‌صورت اصولی رد کرده است.

شرایط ادامه همکاری پمپئو با کاخ سفید، با جدی‌تر شدن روند استیضاح ترامپ پیچیده‌تر شده است. از یک سو، هرچه او بیشتر در سمت خود باقی بماند، انتقادها از او به این خاطر که از دیپلمات‌های باتجربه و مورد احترام وزارت خارجه دفاع نمی‌کند بیشتر می‌شود. او همچنین متهم است که در مقابل سیاسی کردن اهداف وزارت خارجه از سوی دونالد ترامپ، منفعلانه رفتار کرده و به تضعیف جایگاه وزارت خارجه کمک کرده است.

از سوی دیگر، ترامپ و نزدیکان وفادار به او، از پمپئو به‌خاطر شهادت کارمندان وزارت خارجه علیه رئیس‌جمهور در پرونده استیضاح و اوکراین به‌شدت عصبانی هستند و معتقدند او به اندازه کافی از ترامپ دفاع نکرده است.


خود ترامپ هم اخیرا از اینکه پمپئو به اندازه کافی در پرونده شهادت کارمندان زیر دستش از او دفاع نکرده، گله کرده بود. یکی از ۳منبع تایم گفته است که گله‌های رئیس‌جمهور باعث شده پمپئو درمورد اینکه آیا ماندن در کنار ترامپ در انتخابات سنا به نفع او خواهد بود یا نه، تجدیدنظر کند. ترامپ همچنین‌ماه گذشته از اینکه پمپئو، ویلیام تیلور را به‌عنوان نماینده آمریکا در امور اوکراین استخدام کرده در توییتر مورد انتقاد قرار داده بود.
بزرگ‌ترین نگرانی فعلی پمپئو این است که زمانبندی خروجش از دولت، روی شانس او برای پیروزی در انتخابات در کانزاس تأثیر منفی نگذارد. کانزاس به‌صورت سنتی به جمهوریخواهان گرایش دارد اما رقابت بین جمهوریخواهان برای تصاحب کرسی سنا به‌شدت فشرده است و چند نامزد سرشناس، با پمپئو به رقابت خواهند پرداخت.
یک نگرانی بزرگ‌تر برای پمپئو تأثیری است که جنگ تعرفه‌ای دولت ترامپ با چین روی کشاورزان کانزاس گذاشته است. هر چند برای پیش‌بینی زود است اما برخی کارشناسان معتقدند، کشاورزان این ایالت که عموما جمهوریخواه هستند، به‌شدت از سیاست‌های تجاری دولت ضربه دیده‌اند و ممکن است مشارکت آنها در انتخابات، پایین باشد.


ایالت کانزاس، بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در آمریکاست و چین یکی از خریداران عمده محصولات کشاورزان این ایالت است. با این حال، در پی اعلان جنگ تجاری آمریکا علیه چین، پکن برای مقابله‌جویی اعلام کرد که خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف خواهد کرد.
یک مقام جمهوریخواه در ایالت کانزاس گفته است که شرایط به‌وجود آمده‌، می‌تواند برنامه‌ریزی‌های پمپئو برای استفاده انتخاباتی از روابط ویژه‌اش با ترامپ را به هم بزند. او گفته است:‌ «احتمالا پمپئو این‌طور فکر می‌کرد که می‌تواند با کمک ترامپ از خط پایان بگذرد، اما احتمالا او حالا باید فکر دیگری کند. »
پمپئو که پیش از این رئیس سیا بوده است، از سوی ترامپ جانشین رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا شد. رسانه‌های آمریکایی تا پیش از این، از او به‌عنوان وفادارترین عضو کابینه ترامپ نام می‌بردند. او در کنار جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده ترامپ، تندروترین اعضای کابینه ترامپ بودند. بعد از برکناری بولتون، پمپئو نفوذ بیشتری در دولت ترامپ پیدا کرد و گفته می‌شود نفوذ زیادی روی رئیس‌جمهور آمریکا دارد.

کد خبر 464547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha