شهرستان ابرکوه به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در استان کویری یزد، با توجه به محدودیت‌های منابع آب و دشواری تولید کشاورزی، برای کاهش ضایعات محصولات، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و افزایش درآمد کشاورزان، نیازمند ایجاد شهرک تولید و فرآوری محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  اکثر محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف متفاوتی هستند و معمولان تولید یا برداشت آنها در یک زمان مشخص و محدود انجام ولی دوره مصرف آنها در زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد.

توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند با افزایش زمان حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی و فرآوری آنها زمینه کاهش ضایعات کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش سطح درآمد کشاورزان و همچنین رشد و توسعه این بخش کمک کند.

صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ضمن جلوگیری از بیکاری­ فصلی کشاورزیان و افزایش اشتغال روستایی، زمینه جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها را با ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی موثر باعث شود.

  • حمایت دولت  از ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ایجاد شهرک تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را در این شهرستان ضروری دانست و گفت: با اجرای این طرح فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران در بخش اشتغال و تولید فراهم خواهد شد و بهبود درآمد بخش کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

مهدی غیب الهی اظهار داشت: برای حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هیچ گونه محدودیتی در شهرستان ابرکوه وجود ندارد و دولت از متقاضیان به سرمایه گذاری در این حوزه حمایت می کند.

وی سطح زیرکشت باغ‌های ابرکوه را هشت هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد:  از این میزان ۴۵ هزار تن انواع محصول سر درختی تولید می‌شود.

وی ضایعات زیاد محصولات باغی را از مشکلات بخش کشاورزی دانست که با توسعه صنایع تبدیلی می توان آن را کاهش داد و یادآور شد: زردآلو، هلو، انجیر، انار، انگور، بادمجان و گوجه فرنگی از محصولات شهرستان ابرکوه است که سالانه حدود ۶ هزار تن آن به ضایعات تبدیل می‌شود و با ایجاد صنایع تبدیلی می توان این ضایعات را به ثروت و ارزش افزوده تبدیل کرد.

غیب الهی ادامه داد: ۲ ناحیه و یک شهرک صنعتی در شهرهای ابرکوه و مهردشت فعال است و زیرساخت‌های لازم برای تأسیس صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و دامی در این شهرستان فراهم شده است.

  • ضرورت اجرای آبیاری نوین در اراضی و باغ‌های ابرکوه 

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: توانمندهای بخش کشاورزی و باغی، این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان یزد تبدیل کرده و در تولید برخی محصول کشاورزی جایگاه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

حسن زارع در گفت و گو با گزارشگر ایرنا، افزود: ابرکوه در میان ۱۰ شهرستان استان یزد از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی است که هشت هزار خانوار کشاورز، روستایی، بهره بردار و عشایر در این شهرستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی باتاکید بر استفاده از شیوه‌های آبیاری نوین در اراضی و باغ‌ها ادامه داد: اجرای آبیاری زیرسطحی و کم فشار یک سوم مصرف آب را کاهش می‌دهد که در این زمینه چهار هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آب در این شهرستان، کشاورزان فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.

زارع  با بیان اینکه کاشت محصول پرآبخواه دیگر مقرون به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و دارویی نظیر زعفران، گل محمدی، گلخانه‌ای و پسته در اولویت و برنامه کاری کشاورزان است.

  • کمک بلاعوض دولت در طرح‌های آبیاری نوین 

مسئول امور آب و خاک جهادکشاورزی ابرکوه هم گفت: از ۲۷ سال گذشته تاکنون با تجهیز چهار هزار هکتار اراضی و باغ‌های این شهرستان برای روش‌های آبیاری نوین، برداشت بخش مهمی از منابع آبی مدیریت شده است.

احمدرضا زرنگار اظهارکرد: باتوجه به کمک‌های بلاعوض دولت در زمینه توسعه شیوه‌های آبیاری نوین، کشاورزان در ۲ دهه تداوم خشکسالی، اقدامات خوبی را برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین انجام داده‌اند.

وی افزود: متقاضیانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌های آبیاری نوین باشند، می‌توانند برای هر هکتار طرح آبیاری زیرسطحی ۷۰ میلیون ریال و طرح‌های تحت‌فشار ۱۷۰ میلیون ریال از کمک بلاعوض دولت بهره‌مند شوند.

۳۵ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و بخشی نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 464425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha