غذاهای بسته‌بندی شده، ظروف یکبار مصرف و سفارش غذاهای آنلاین حجم تولید زباله‌های مربوط به بسته‌بندی در آلمان را بیشتر کرده‌اند.

ليوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، لیوان‌های یکبارمصرف که برای قهوه برون‌بر استفاده می‌شوند، یکی از منابع تولید زباله‌اند.

در سال ۲۰۱۷ اداره فدرال محیط زیست آلمان از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن زباله مربوط به بسته‌بندی خبر داده بود؛ یعنی بیش از ۲۲۶ کیلو به ازای هر نفر. سهم مصرف‌کنندگان در تولید این حجم از زباله، ۴۷ درصد بود یا به عبارتی ۱۰۷ کیلو به ازای هر شخص.

دلیل این افزایش در سال ۲۰۱۷، بسته‌بندی مواد خوراکی و نوشیدنی‌های برون‌بر و سردستی بود. افزون بر این خرید آنلاین در میان مصرف‌کنندگان آلمانی افزایش یافته بود که بسته‌بندی سفارش‌های آنلاین هم خود مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده بود. ماریا کراوتس‌برگر، رئیس اداره فدرال محیط زیست آلمان، بسته‌بندی و ضایعات ناشی از آن را یکی از مشکلات بزرگ برای محیط زیست و از سوی دیگر فشار بر منابع اولیه می‌داند.

ماریا کراوتس‌برگر می‌گوید، در مرحله تولید کالا باید به فکر کاهش زباله بود و از بسته‌بندی‌های غیرضروری دوری کرد. او چاره را در ظروف و بسته‌بندی‌هایی که بارها قابل استفاده باشند، می‌داند و می‌گوید، این مسئله نباید تنها شامل حال بطری‌های آب و نوشیدنی شود.

بر پایه اطلاعات این اداره فدرال، تقریبا ۷۰ درصد از زباله‌های مربوط به بسته‌بندی در آلمان بازیافت می‌شوند اما این درصد بسته به مواد به کار رفته در بسته‌بندی‌ها بسیار متفاوت است؛ در این میان تا بیش از ۹۲ درصد قراضه فلزات بازیافت می‌شوند، در مورد کاغذ و کارتن این رقم به بیش از ۸۷ درصد می‌رسد و در مورد شیشه بیش از ۸۴ درصد است. ضایعات بسته‌بندی‌های پلاستیکی تا ۵۰ درصد دوباره بازیافت می‌شوند و اگر این پسماندها از چوب باشند، نزدیک به ۲۶ درصد از حجم زباله‌ها بازیافت می‌شود.

گفتنی است که بیش از یک میلیون تن زباله پلاستیکی سالیانه به خارج از آلمان صادر می‌شود.

پارلمان اتحادیه اروپا در نظر دارد دستورالعمل ممنوعیت چهار نوع محصول پلاستیکی یکبار مصرف را در کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کند. مقررات ممنوعیت شامل نی‌ پلاستیکی، کارد و چنگال و ظروف یک‌بار مصرف و گوش‌پاک‌کن می‌شود.

کد خبر 464408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha