کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد، با توجه به کاهش دما و بارش باران و برف، هشدارهای لازم را به کشاورزان محصولات زراعی، باغداران انواع میوه، پسته و زیتون، زعفران کاران، زنبورداران، داپروران دام‌های سبک و سنگین و طیور بیان کرد.

باغداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمود توکلی با اشاره به کاهش دما و بارش باران و برف و باد شدید در مناطق مختلف استان یزد گفت: به همین منظور نشست هماهنگی کارگروه هواشناسی کشاورزی سال زراعی ۹۸-۹۹ با حضور معاونان بهبود تولیدات گیاهی، جانشین معاونت بهبود تولیداتدامی، مدیر زراعت سازمان، مدیر شیلات و آبزیان، مدیر و معاون امور هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی پیش‌بینی و هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان تشکیل شد.

  • توصیه به همه باغداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد بیان کرد: با توجه به کاهش دمای هوا تمام محصولات باقی‌مانده روی درختان میوه ازجمله انار و سیب سریع‌تر برداشت و در انبار مناسب نگه‌داری شود و پس از برداشت کامل یک نوبت آبیاری انجام شود.

توکلی افزود: با شروع سرما از هرس سبز همه درختان و درختچه‌های مثمر و غیرمثمر خودداری شود و شاخه‌های خشکیده و میوه‌های آفت‌زده و آلوده از باغ‌ها جمع‌آوری و معدوم شود.

وی توصیه کرد: از هرگونه سم‌پاشی و محلول‌پاشی باغ‌ها در این هفته به علت سرما و بارندگی خودداری شود و فعلاً از کود دهی با کودهای دامی خودداری شود زیرا موجب گرم شدن زمین و جلوگیری از خواب زمستانی درختان شده و محل تجمع آفات می‌شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد ادامه داد: باغداران در این هفته با تخلیه آب رادیاتور ادوات کشاورزی از یخ‌زدگی آن‌ها جلوگیری کنند و با توجه به وقوع بارندگی در این هفته مسیل‌ها پاک‌سازی و آب باران در باغ‌ها جمع‌آوری شود.

توکلی گفت: به علت سرمای زودرس، گل‌های زعفران روزانه در ساعات مناسب در مناطق سردسیر و نیز همه میوه‌های درختان زیتون برداشت شود تا این درختان در سال آینده دچار سال آوری نشود و محصول داشته باشد.

  • توصیه به باغداران پسته

وی در توصیه‌ای به پسته کاران اظهار کرد: محلول‌پاشی «فروت ست» در درختان پسته قبل از خزان کامل انجام شود و بعد از برداشت محصول پسته به یک نوبت آبیاری باغ اقدام شود و برای جلوگیری از انتقال و جابجایی آفات پسته ضایعات پسته از باغ خارج‌شده و در محل مناسب دفن یا «یلو» شود.

*توصیه به زراعت کاران

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد افزود: با توجه به کاهش دمای هوا و پایان زمان مناسب کشت کلزا کشاورزان از این تاریخ از کشت کلزا خودداری نمایند و کشاورزان گندم‌کار و جوکار هم درکشت گندم و جو تسریع کنند.

*توصیه به پرورش‌دهندگان دام‌های سبک و سنگین در فصل سرما

توکلی تصریح کرد: با توجه به وقوع دماهای نزدیک یا زیر صفر درجه سانتی‌گراد در بیشتر نقاط استان در این هفته تمام اقدامات لازم برای مقابله با اثرات سرما در واحدهای تولیدی دام و طیور اقدام شود و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری «پنومونی»، گوساله‌ها در محیط سربسته با تهویه مناسب نگهداری شوند.

وی ادامه داد: با توجه به سرما، بارندگی و افزایش رطوبت برای جلوگیری از بیماری ورم پستان و لنگش به جمع‌آوری کودهای تر از جایگاه نگهداری دام‌های شیری و گوساله‌ها اقدام شود و نیز برای جلوگیری از یخ‌زدگی، آب آبشخورها در شب تخلیه شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان گفت: با توجه به کاهش دما بخش انرژی جیره غذایی دام‌ها افزایش یابد و دام‌های سبک در شب در محیط امن و سربسته با تهویه مناسب نگهداری شوند.

توکلی از دیگر توصیه‌ها به این بخش در فصل سرما را شامل تدابیر لازم برای حفظ گوساله‌ها و بزغاله‌ها از سرما، پوشاندن سطح علوفه و مواد کنسانتره در گاوداری‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل آن و جلوگیری از رشد قارچ‌ها، بازدید و سرویس کردن کانال‌های خروجی آب در واحدهای دامداری برشمرد.

  • توصیه به پرورش‌دهندگان طیور

وی در توصیه‌ای به پرورش‌دهندگان طیور گفت: با توجه به کاهش فراوان دمای هوا، واحدهای پرورش طیور به‌ویژه در مناطق کوهستانی به کنترل دما در سالن‌ها و سرویس مجدد بخاری و تأمین سوخت موردنیاز در واحدهای پرورش اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد از دیگر توصیه‌های نشست تخصصی سال زراعی به این بخش را ترمیم و عایق‌بندی سقف سالن‌های پرورش برای کاهش تلفات حرارتی و نفوذ بارش‌های پاییزی و پیشگیری از خطر بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان، رعایت تمام موارد زیست

ایمنی (بیوسکیوریتی)، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محوطه سالن پرورش و انبار دان، گرم کردن سالن‌های پرورش طیور و ماکیان ۴۸ ساعت قبل از جوجه ریزی و اطمینان از عملکرد بخاری‌ها و نیز فراهم نمودن گرمایش از کف سالن از سوی پرورش‌دهندگان سایر ماکیان به‌ویژه شترمرغ توصیه کرد.

  • توصیه به زنبورداران

توکلی در توصیه‌ای به زنبورداران هم گفت: با توجه به کاهش دما از کلنی‌ها بازدید شده و در صورت نیاز به تغذیه کمکی اقدام شود و فضای داخل کندو با قرار دادن پوشش مناسب بر سر قاب‌ها محدود شود.

  • تغذیه منظم بچه ماهی‌های قزل‌آلا

وی اظهار کرد: توصیه متخصصان به پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا در فصل سرما این است که از تغذیه ماهیان سرد آبی و گرمابی در ساعات ابری و بارانی و هنگام وزش باد شدید خودداری شود و تغذیه منظم بچه ماهی‌های قزل‌آلا با توجه به دمای آب و نتایج بیومتری انجام شود.

توکلی در مورد هشدارهای لازم به پرورش‌دهندگان ماهی تیلاپیلا هم گفت: دمای آب استخرهای پرورش تیلاپیا بالای دوو نیم درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و دمای کمتر از ۱۰ درجه باعث تلفات تیلاپیا می‌شود و در صورت لزوم ماهیان تیلاپیا به استخر محصور و گرم‌تر منتقل شوند.

وی دیگر توصیه‌ها به این بخش را نصب و راه‌اندازی دستگاه هواده در روزهای ابری، در صورت خاموشی چاه‌ها نصب هواده و کاهش تراکم ماهی‌ها در استخر، دقت در غذادهی و نیز آمادگی برای صید ماهیان گرمابی (کپور و تیلاپیا) و در صورت تمایل عرضه به بازار اعلام کرد.

  • توصیه صندوق بیمه کشاورزی

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد، در خصوص بیمه بخش کشاورزی هم اعلام کرد: با توجه به شروع سال زراعی جدید و احتمال کاهش دمایی و تغییرات جوی به همه فعالان بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزیان توصیه می‌شود برای بیمه کردن محصولات خود

در برابر بلایای طبیعی به دفاتر خدمات بیمه کشاورزی در همه شهرستان‌های استان مراجعه نمایند.

کد خبر 464392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha