اواخر آبان ماه سال گذشته واکسن آنفولانزا همانند یک کالای با ارزش در استان زنجان نایاب شد و بسیاری از افراد جامعه هدف از تزریق این واکسن ناتوان ماندند اما در سال جاری فعلا این واکسن در داروخانه‌های استان موجود است.

واکسن

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا نیمه‌شهریور تا شروع فصل سرما یعنی آبان‌ماه است و زمان طلایی برای تزریق دارد زیرا دو هفته طول می‌کشد تا بدن در برابر ویروس ایمنی لازم را به دست آورد.

در این روزها نیز که به انتهای آبان نزدیک است فصل سرما در استان زنجان شروع شده است و در جهت در امان ماندن از آنفولانزا بهتر است تا جامعه هدف واکسن آنفولانزا را تزریق کند و از خطرات احتمالی این بیماری محفوظ شوند.

چرا که اواخر آبان ماه سال ۹۷ واکسن آنفولانزا همانند یک کالای با ارزش در استان زنجان نایاب شد و بسیاری از افراد همانند بیماران با مشکل تنفسی، مادران باردار و برخی از افراد که نیازمند جراحی بودند و بنا به تجویز پزشک باید این واکسن را دریافت می‌کردند، از یافتن واکسن آنفولانزا از داروخانه‌های استان عاجز ماندند، با این که مردم چندین هفته منتظر ماندند تا شاید واکسن به داروخانه‌ها برسد اما این انتظار هم نتیجه‌ای نداد و در نهایت اعتراضات مردم را نیز در پی داشت.

داروخانه‌های سطح استان نیز علت نبود این واکسن را چند مورد از جمله نبود آمار دقیق از سطح نیاز استان به این دارو اعلام کردند زیرا بنا به گفته مسئولان طی سال ۹۶ واکسن آنفولانزا از داروخانه‌ها خریداری نشد و موجب فساد آن‌ها شد از طرفی معدوم سازی این حجم از داروی تاریخ مصرف گذشته موجب آلودگی محیط زیست نیز می‌شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان گفت: بیماری آنفولانزا از اواسط آبان ماه تا اواخر دی و بهمن ادامه می‌یابد و شیوع آن در استان‌های سردسیر همانند استان ما بیش‌تر است.

پرویز قزلباش با تاکید بر این که افراد باید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند تا دچار این بیماری نشوند و در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنند، اظهار داشت: در مواردی که درصدی از آنفولانزا با عفونت همراه می‌شود یا سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد یا ویروس مشکل ایجاد کند، برای این موارد پروتکل وجود دارد و در صورت داشتن علائمی همانند تنگی تنفس زیاد، یا رفتن بیماری به سمت عفونت‌های باکتریایی باید بیمار بر اساس شرایط خاص بستری شده و تحت درمان قرار گیرند.

به گفته وی واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های استان موجود است اما برای همه افراد توصیه نمی‌شود و بهتر است گروه‌های خاص آسیب‌پذیر همچون پزشکان، پرسنل بیمارستان، افراد پیر و بیماران تنفسی حتما این دارو را دریافت کنند.

پیگیری های خبرنگار تسنیم طی چند روز گذشته از داروخانه‌های استان نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزا با قیمت ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان در داروخانه‌های سطح استان موجود است و افراد در صورت نیاز می‌توانند این دارو را تهیه نمایندو امیدواریم مثل سال گذشته کمیاب نشود.  

کد خبر 464268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha