مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همزمان با هفدهم نوامبر در نظام ارائه خدمات سلامت به نام روز جهانی نوزاد نارس نام‌گذاری شده است و به‌همین مناسبت نخستین جشنواره شکوفه‌های نارس در مرکز درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

نوزاد نارس

به گزارش همشری آنلاین به نقل از ایرنا، فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس گفت: تولدی که پیش از ۳۷ هفته داخل رحم اتفاق افتد زودهنگام و نارس است.

دکتر سید محمد صالح طبیب افزود: نوزادان نارس به دلیل اینکه زودتر از موعد طبیعی متولدشده‌اند بسیاری از مواد مانند کلسیم، فسفر و آهن را به‌طور کامل از مادر دریافت نکرده و بعد از تولد برای اینکه عقب‌ماندگی رشد خود را جبران کنند نیاز به کالری و پروتئین بیشتر از نوزادان ترم(سالم) دارند.

وی افزود: نوزادان نارس در معرض خطرهای بالقوه‌ای هستند که اگر اتفاق افتد برای آن‌ها آسیب جانی و معلولیت به وجود خواهد آورد که از این جمله می‌توان به خونریزی مغزی، وقفه تنفسی، پدیده آنتروکولیت نکروزانت NEC  و عفونت‌های نوزادی به دلیل نقص سیستم ایمنی اشاره کرد.

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر گفت: اگر همه این اتفاق‌ها به‌خوبی طی شده و تحمل تغذیه‌ای نوزاد هم خوب باشد نوزاد در یک دوره سه تا چهار هفته به‌شرط قرار گرفتن بر روی روند وزن گیری مناسب، اینکه تحمل تغذیه را داشته و خود قادر به حفظ درجه حرارت در خارج انکوباتور باشد قابل ترخیص است.

مسئول بخش NICU مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس گفت: هرسال حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می‌آید و آمار تولد چنین نوزادانی در کشورهای مختلف از ۵ تا ۱۸ درصد اعلام‌ شده است که در ایران آمار تقریبی تولد نوزاد نارس ۱۲ درصد است.

زلیخا موردکی  اظهارداشت: نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند در معرض خطر مشکلات سلامتی بوده از این‌رو نیازمند مراقبت‌های خاص و پیگیری همه‌جانبه از ابعاد مختلف سلامت ازجمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکه چشم، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی هستند که تیم درمانی بخش NICU این بیمارستان تمام تلاش خود را برای ارائه مراقبت ایمن و آموزش حمایت همه‌جانبه از والدین به کار گرفته است.

وی ادامه داد: مراقبت گروهی اهمیت زیادی در این امر داشته و حضور درمانگرها مانند کار درمانگر، گفتار درمانگر، روانشناس، مددکار اجتماعی و مشاور شیردهی کمک کرده تا توانمندی‌های نوزاد افزایش یابد و عوارض تکاملی ناشی از تولد زودتر از موعد به کمترین میزان برسد.

موردکی گفت: باید به این امر توجه شود که والدین و سایر اعضای خانواده نقش حیاتی در زندگی و سلامت نوزاد بستری در بخش ویژه دارند.

کد خبر 464266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha