حمایت آشکار رئیس جمهوری آمریکا از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده است.

دونالد ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سیاست های جانبدارانه خود از تل آویو اعلام کرد که واشنگتن حامی شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است.

در همین رابطه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب اعلام کرد واشنگتن شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را نقض قوانین بین الملل نمی داند و وضعیت نهایی این منطقه باید از طریق مذاکرات سازش میان اسرائیل و فلسطین حل و فصل شود.

این اقدام با ذوق زدگی مقامات صهیونیست مواجه شده است به طوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو کرد.

وی در این گفتگو از مواضع ترامپ درخصوص شهرک سازی صهیونیست ها در اراضی اشغالی فلسطین مبنی بر اینکه توسعه شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری برخلاف قوانین بین الملل نیست، قدردانی کرد.

نتانیاهو مدعی شد که مواضع ترامپ نه تنها مانع از مذاکرات با فلسطینی ها نمی شود بلکه بالعکس طرفین اسرائیلی و فلسطینی را به سوی سازش سوق می دهد!

این موضع گیری واشنگتن با واکنش های جهانی همراه بوده است.

  • فلسطین

«ریاض منصور» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد امروز با ارسال ۳ نامه به سازمان ملل متحد اقدام اخیر واشنگتن در حمایت از شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد.

در این نامه ها با مواضع اخیر مقامات آمریکا درباره حمایت از توسعه شهرک ها در اراضی اشغالی فلسطین مخالفت شده است.

این نامه ها به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال شده است.

  • سوریه

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به شدت به موضع گیری اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قبال حمایت از شهرک سازی های رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

وی در ادامه افزود: این موضع گیری در راستای خصومت ورزی آمریکا علیه امت عربی و حمایت نامحدود از رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

این منبع تصریح کرد: سوریه به شدت موضع گیری آمریکا را در این خصوص محکوم می کند چرا که این موضع گیری نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می شود.

منبع مذکور تصریح کرد: دمشق معتقد است که این موضع گیری آمریکا مردود بوده و هیچ تأثیر حقوقی ندارد همان طور که این مسأله در قبال قدس و بلندی های اشغالی جولان سوریه صدق می کند. این مسأله نشان دهنده انزوای آمریکا در عرصه بین الملل است.

  • پارلمان عربی

پارلمان عربی امروز در بیانیه‌ای حمایت آمریکا از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد.

در این بیانیه به تبعات خطرناک این اقدام واشنگتن علیه نظام بین الملل هشدار داده شده است. پارلمان عربی مواضع اخیر آمریکا در خصوص شهرک‌سازی را باطل خواند و اعلام کرد که هیچ تاثیر قانونی به دنبال نخواهد داشت.

بنا بر اعلام پارلمان عربی، حمایت آمریکا به هیچ وجه به شهرک سازی رژیم صهیونیستی اعتبار قانونی نمی بخشد. این اقدام، ثبات و امنیت منطقه را از بین می برد و بیانگر جانبداری بی حد و حصر آمریکا از اسرائیل است.

اعضای پارلمان عربی همچنین خواستار احترام واشنگتن به قوانین بین الملل شدند.

  • اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه همچنان شهرک سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را طبق حقوق بین الملل غیرقانونی می‌داند.

«فدریکا موگرینی» مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه کماکان از رژیم اسرائیل می‌خواهد که شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی را خاتمه داده و به تعهدات خود پایبند باشد.

کد خبر 464196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha