اعضای گروه«پیرامید» در برنامه استعدادیابی عصر جدید شرکت و با ۳ اجرا طرفداران زیادی را میخکوب صفحه نمایش تلویزیون کردند و توانستند استعداد خود را در این برنامه نشان دهند.

گروه پیرامید

همشهری آنلاین/ سارا جعفرزاده: گروه ورزشی «پیرامید» که در آنجا خوش درخشید و حالا بیشتر شناخته شده است، با مربیگری «بهنام روستایی» تنها مربی و داور معلول ژیمناستیک ایران فعالیت می‌کند. مردی که با اراده خود توانسته به‌رغم محدودیت‌ها قدم در عرصه موفقیت بگذارد. داستان این مربی حکایت «خواستن توانستن است.» با او در باشگاه کوچک و جمع و جورش در جنوب‌شرق پایتخت و محله مسعودیه منطقه ۱۵ همراه شدیم و صحبت‌های امید بخش او را شنیدیم که در ادامه می‌خوانید.

از دوران کودکی به رشته ورزشی ژیمناستیک علاقه و آرزو داشت بتواند حرکات ورزشی را به خوبی انجام دهد اما با قضاوت‌های نادرست دیگران مواجه می‌شد. روستایی درباره شروع فعالیت ورزشی خود می‌گوید: «۷ساله بودم که تصمیم گرفتم برای یادگیری رشته ژیمناستیک به باشگاه بروم اما به هر جا می‌رفتم تا چشمشان به پای معلول من می‌افتاد، مهر نمی‌توانی و نمی‌شود و سخت است، را روی پیشانی‌ام می‌نشاندند. من هم از پا ننشستم و به‌صورت انفرادی تمرین کردم و با دیدن فیلم‌های رزمی از آنها الگوبرداری و به‌عنوان تماشاچی در باشگاه، تمرینات دیگران را تماشا می‌کردم تا اینکه از یک مربی خواستم از من تست بگیرد و بالاخره توانستم، در باشگاه ثبت‌نام کنم و همان مربی به من گفت: «از تو یک مربی بزرگ می‌سازم.» و این شروع فعالیت جدی من در باشگاه بود.»

  • هدف؛ ثبت رکورد در گینس

در این سال‌ها هر روز برای یادگیری و پیشرفت سعی کرده و توانسته رکوردهای مهم را در کارنامه ورزشی‌اش ثبت کند. روستایی دراین‌باره می‌گوید: «فقط بر هدف مربیگری، تمرکز نکردم و به شاگردانم هم توصیه می‌کنم هر روز در پی یادگیری نکات جدید ورزشی باشند. یکی از رکوردهایم مربوط به حرکت با سرعت ۳ کیلومتر روی‌ تردمیل با استفاده از دست، دیگری حرکت شنا پرچم، پرچم صاف روی میله و بارفیکس استقامتی است. ناگفته نماند۱۱ نفر از شاگردانم ۲ هزار و ۸ حرکت نیم وارو را ثبت کرده‌اند که فعلاً رکورد آن دست خودمان است.» او می‌افزاید: «اکنون هدفم این است بتوانم رکوردهایی که در ایران ثبت کرده‌ام را با کمک و حمایت مسئولان در گینس به ثبت برسانم. البته من و شاگردانم برای انجام این کار آمادگی لازم را داریم و فقط نیازمند حمایت مسئولان هستیم.»

  • عصرجدید تجربه به یادماندنی

بعد از حضور روستایی و گروه ورزشی‌اش در برنامه عصر جدید، باشگاه او رونق بیشتری گرفته و شرکت در آن برنامه برایش اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود. او دراین‌باره می‌گوید: «حضور در این برنامه اتفاقات خوبی برایم رقم زد. حالا دیگر نیاز به تلاش برای ثابت کردن توانمندی‌هایم نیستم و هرجا که می‌گویم مربی گروه«پیرامید» هستم، می‌دانند کارم را بلدم و نیازی نیست آن را عملی اثبات کنم.» او ادامه می‌دهد: «همچنین تعداد شاگردانم بیشتر شده و اکنون ۲۰۰ نفر در رده‌های سنی مختلف از ۴ سال تا ۳۸ سال و از نقاط مختلف تهران مانند تجریش و میرداماد دارم. حتی از استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان می‌خواهند برای آموزش به اینجا مراجعه کنند. البته باشگاه فعلی ما چندمنظوره است و اگر مسئولان بتوانند در محله مسعودیه، باشگاه تخصصی ژیمناستیک ایجاد کنند علاقه‌مندان بسیاری مراجعه خواهندکرد و بهره‌وری باشگاه بالا می‌رود.»

  • آموزش به معلولان جسمی و حرکتی

روستایی ثابت کرده؛ معلولیت محدودیت نیست و نمونه بارز معلولی است که توانسته خودش را در عرصه‌های مختلف به موفقیت برساند. او درباره آموزش به معلولان می‌گوید: «اینکه معلولان نباید ورزش کنند، تصور غلطی رایج میان بسیاری از مردم است. برای معلولان سخت‌ترین قدم، برداشتن قدم اول است اگر آن را محکم بردارند خیلی راحت می‌توانند به استعدادهایشان پی ببرند. من خودم در این زمینه پیشقدم می‌شوم و حاضر هستم معلولان جسمی و حرکتی را با ارائه آموزش حرکات اصلاحی وارد میدان رشته ژیمناستیک کنم. در حال حاضر یک شاگرد معلول دارم که حرکات اصلاحی را به او آموزش می‌دهم و تاکنون هم نتایج مثبتی داشته است. معلولان باید بدانند که همیشه نمی‌توان در همه چیز کامل و بدون نقص بود. آنها نیز مانند هر فرد دیگری باید استعدادشان را شناسایی و برای پرورش آن تلاش کنند.»

  • به خودمان اتکا کرده‌ایم
    اراده آهنینش او را به عرصه مربیگری رسانده‌ و شاگردان زیادی در باشگاه ورزشی کوثر به مربیگری او فعالیت می‌کنند. مجموعه‌ای که حتی امکانات آن تخصصی نیست و اعضای این گروه به تکیه بر تلاش خود فعالیت دارند. «امیرحسین چگینی» یکی از شاگردان روستایی است که ۱۲ سال دارد و از ۸ سال پیش ژیمناستیک کار می‌کند و دارای مقام اول مسابقات کشوری است. او می‌گوید: «به رشته پارکور علاقه داشتم و با توجه به اینکه افراد زیر۱۴ سال نمی‌توانند در آن فعالیت کنند، ژیمناستیک را انتخاب کردم و حالا تمام حرکات را صحیح اجرا می‌کنم. ما مبلغ بسیار ناچیزی برای حضور در باشگاه کوثر پرداختیم و به همان نسبت امکانات داریم. در واقع فقط به تلاش خود تکیه کرده‌ایم. مربی‌مان در این مدت سنگ تمام گذاشته و حضور در برنامه عصر جدید که برای ما رؤیا بود، محقق کرده‌ است.»
  • لزوم شناسایی استعدادهای ورزشی
    «علی علیمردانی» یکی دیگر از اعضای این گروه و از شاگردان ۹ساله، روستایی است که با حضور در گروه ورزشی «پیرامید» در مسابقات عصر جدید شرکت کرده‌است. او تأکید می‌کند: «استعدادهای زیادی در محله مسعودیه و محله‌های اطراف وجود دارد که هیچ‌وقت شناخته نمی‌شوند. از مسئولان انتظار دارم برای شناسایی استعدادهای ورزشی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند تا بچه‌های با استعداد در آینده سری از میان سرها برآورند و حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند از موقعیت خود دفاع کنند.»
کد خبر 464176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha