چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

کاهوی آبی گیاه آبزی شناور بومی آب‌های مناطق گرم و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رها شده و در فضای آزاد و درون برکه‌ها به راحتی رشد و تکثیر پیدا می‌کند.

كاهوي آبي

به گزارش همشهری آنلاین، کاهوی آبی در برخی از آبندان‌ها و آبگیرهای طبیعی مشاهده می‌شود.

 تکثیر گیاه کاهوی آبی بسیار آسان است. برگ‌های پهن کرک‌دار و ریشه‌های افشان موجب شناور شدن کاهوی آبی می‌شود و به راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر می‌شود.

در صورت پوشیده شدن کل سطح آب مخزن توسط این گیاه، احتمال افت غلظت اکسیژن و مرگ و میر آبزیان وجود دارد که با کاهش تنوع زیستی بر روی اکوسیستم منطقه تاثیر منفی می‌گذارد.

رشد کاهوی آبی در آب می‌تواند باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک آب و افزایش مواد مغذی نظیر مواد نیتراته، فسفاته، باکتری‌ها و کاهش ph، اکسیژن محلول شود و تنوع گونه‌ای پلانگتون‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، از دیگر مخاطرات این گیاه است.

از آنجایی که ورود و تکثیر سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضل جدی تبدیل شده است، حمل و نگهداری آن ممنوع است بنابراین باید از رهاسازی خودسرانه هر گونه گیاه غیربومی به ویژه گونه‌های آبی در منابع آبی خودداری کرد.  

برای مقابله با گیاه جمع‌آوری مکانیکی، استفاده از مواد شیمیایی و مبارزه بیولوژیک بکار گرفته می‌شود. در صورت محدود بودن عرصه مورد تهاجم، روش مکانیکی برای امحای آن پیشنهاد شده است.

کد خبر 464125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha