رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اعلام کرد: میزان ابتلای به دیابت در این استان در افراد بالای ۳۰ سال هفت درصد است و حال آنکه این رقم در کشور ۱۰ تا ۱۱ درصد است.

دیابت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر فرزانه اکبریانی از شناسایی و زیر پوشش بردن ۱۴ هزار و ۵۴۵ بیمار مبتلا به دیابت در این استان خبر داد و افزود: البته پیش بینی می شود ۲۵ هزار نفر در استان به دیابت مبتلا و از بیماری خود اطلاع نداشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ابتلای به دیابت در حال افزایش است، اظهار داشت: این بیماری علامت خاصی ندارد و جزو بیماری های خاموش محسوب می‌شود که ابتلای به آن با انجام آزمایش قند خون در حالت ناشتا قابل تشخیص است.

وی دیابت را سه نوع دانست که نوع ۲ آن شیوع بیشتری دارد و عمدتا در بزرگسالان دیده می شود، گفت: اصلاح شیوه زندگی، تغذیه سالم و تحرک کافی می تواند به کاهش ابتلای به این بیماری کمک کند، ضمن اینکه این نوع از بیماری به دیابت بارداری موسوم است که معمولاً پس از زایمان به پایان میرسد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، خودمراقبتی را از بهترین راههای جلوگیری از گرفتار شدن به این دیابت دانست و افزود: بیشتر مبتلایان به دیابت نوع یک را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که علت دقیق ابتلای به آن هنوز مشخص نشده است.

دکتر اکبریانی در خصوص نبود انجمن بیماران دیابتی در استان نیز خاطرنشان کرد: هنوز کسی در استان برای ایجاد این انجمن داوطلب نشده و بیمارانی که تمایل دارند به مشهد معرفی می شوند تا زیر پوشش انجمن بیماران دیابتی آن شهر قرار گرفته و از خدمات آن شامل کمک های مالی و همچنین حمایتی از نظر آموزشی، بهره مند شوند.

کد خبر 464023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha