دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

کتاب«زندگی‌نامه شاعران و مشاهیر هرمزگان» را فاطمه‌(ایران) دژگانی نوشته که ۱۹۱ صفحه و توسط انتشارات قم اسماعیلیان چاپ شده است.

کتاب مشاهیر

این کتاب که شامل، ۵ فصل، شمارگان یک هزار جلد و با قیمت ۱۲۰ هزار ریال به فروش رسیده، مطالبی در خصوص معرفی شاعران و شخصیت های بزرگ استان هرمزگان منتشر شده است.

در این کتاب آورده شده: شعر هرمزگان و نقش استاد محمدعلی بهمنی در رشد شعری هرمزگان؛ شناختنامه شاعران هرمزگانی خاصه آنان که در این سده زندگی کرده و می‌کنند را هیچکس نمی‌تواند بدون دارا بودن پشتوانه فکری و تاریخی بنویسد و نگرش‌های سطحی نیز در شان شعر این استان نیست.

برای شناساندن شعر این استان باید ابتدا دانش ان را داشته باشید، استان ساحلی ما شاعرانی دارد که برخی استانی‌اند و بعضی فرا استانی.

البته در این استان بزرگانی فراملی نیز یافت میشوند که این را نه من بلکه همه آنانی که نیمه ارادتی حتی به شعر روزگارمان دارند نیک می‌دانند که امثال محمدعلی بهمنی در این جایگاه قرار دارند.

در این مقاله به بررسی شعر هرمزگان و نقش محمدعلی بهمنی در رشد شعر هرمزگان پرداخته شده است و اگر برای شعر هرمزگان سه نسل شعری را در نظر بگیریم، آنها را می‌توان اینگونه تقسیم بندی کرد:

شاعران نسل اول: اگر حرکت‌های آغازین شعر معاصر هرمزگان را دهه سی قرار دهیم و شکوفایی اش را در دهه چهل با انتشار آثاری از چهره‌های مطرح آن سال‌ها در نشریاتی چون خوشه، بازار رشت، دریچه و دیگر نشریات مهم کشوری بدانیم.

این نسل را می‌توان پایه‌گذار حرکت ادبی و اجتماعی جدیدی در فضای شعری هرمزگان دانست و از چهره‌های مشخص این نسل می‌توان به حسن کرمی، ابراهیم منصفی، م.پگاه، مسعود فرح، اشرف بنی‌هاشمی و حسن زرهی اشاره کرد.

شاعران نسل دوم: نسل دوم را می‌توان نسلی قرار داد که حرکت شعری‌اش را به طور آارم از دهه پنجاه آغاز کرد اما ظهور انقلاب و فضای ملتهب سیاسی عمدتا خود نیز جزئی از بدنه این انقلاب و فضای سیاسی آن قرار گرفتند...

  • درباره نویسنده

فاطمه دژگانی، اهل جزیره قشم در استان هرمزگان و متولد سال ۱۳۱۵، معروف به مادر این جزیره است که ۲۳ دی ماه ۹۷ در سن ۸۲ سالگی پس از تحمل مدت ها بیماری درگذشت.

او کتاب های دیگری شامل، قشم نگینی بر خلیج فارس، زنان پیام آور عاشورا، چیستان در جنوب، باورهای سینه به سینه عقاید مردم، خمیر بهشت گمشده، سفیر عشق قشم سردار شهید غلام شاه ذاکری، شاعران مشاهیر هرمزگان و آنچه بر ما گذشت ۳۶ داستان حقیقی را به نگارش درآورده است.

کد خبر 463943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha