منابع خبری در افغانستان درحالی که هنوز نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام نشده، از شکل‌گیری صف‌بندی‌های جدید سیاسی در این کشور خبر می‌دهند.

عبدالله افغانستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه‌های افغانستان دوشنبه ۲۷ آبان گزارش دادند : گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با وجود آن‌که رابطه‌اش با عبدالله عبدالله با چالش‌های پرسابقه  همراه است،  به قصر سپیدار رفت و با او درباره وضعیت کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت وگو کرد.

برخی منابع  خبری دیگر نیز در این زمینه نوشتند: به نظر می رسد مثلث جدید سیاسی شامل عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و «رحمت الله نبیل» رئیس سابق اداره امنیت ملی و یکی دیگر از نامزدان انتخابات در حال شکل‌گیری است. جبهه‌ای که  در طرف دیگر آن «عطامحمد نور»، رئیس اجرایی حزب جمعیت و از رهبران با نفوذ سیاسی به همراه تعدادی دیگر از شخصیتهای سیاسی افغانستان قرار دارند.

انتشار گزارش‌ها مبنی بر ایجاد صف‌بندی‌های جدید یک روز پس از آن آغاز شد که کمیسیون انتخابات افغانستان پس از دو روز توقف، دیروز یک‌شنبه بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را با وجود مخالفت شماری از گروه‌های انتخاباتی در استان‌های این کشور از سرگرفت.

کمیسیون انتخابات افغانستان شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای بر  تداوم بازشماری آرا تاکید کرده بود.

این در حالی است که هواداران گروه ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در شماری از استان ها از جمله قندوز، فاریاب، بغلان، پروان، کاپیسا و پنجشیر اقدام به اعتراض کرده و بازشماری آرا را در برخی از این استان‌ها متوقف کردند.

طبق گزارش رسانه‌ها، در برخی استان‌ها معترضان با موانع پلیس مواجه شده و برخوردهایی نیز بین دو طرف رخ‌ داده‌است.

هرچند تاکنون گزارش‌های دقیقی در مورد برخورد پلیس در استان‌ها منتشر نشده، اما «حامد کرزی»، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در اطلاعیه‌ای نگرانی عمیق خود را در این زمینه مطرح کرده است.

کرزی افزود: نگرانی شدید خود را در مورد شلیک پلیس علیه معترضان در استان‌ها که سبب کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها شده، اعلام می کند.

عبدالله عبدالله نیز  در نشست مطبوعاتی از کمیسیون انتخابات خواستار توقف بازشماری آرا شد و از نیروهای امنیتی نیز خواست که با مردم برخورد نکنند.

او تأکید کرد که ناظران گروه ثبات و همگرایی در روند بازشماری آرا شرکت نخواهند کرد.

عبدالله افزود: اگر کمیسیون روند بازشماری آرا را متوقف نکند، فرصت را برای اقدامات بعدی آنها باز کرده است. اما او درمورد اقدامات احتمالی گروه خود توضیحی نداد.

عبدالله کمیسیون انتخابات را متهم کرد که تصمیم برای شروع دوباره روند بازشماری آرای مخدوش به خواسته گروه دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی اتخاذ شده و تاکید کرد: این اقدام با  دستورالعمل های انتخابات مطابقت نداشته و قابل قبول تیم ثبات و همگرایی نیست.

عبدالله  افزود: آرای معتبر بر اساس اطلاعات شرکت درملوک بیش از یک میلیون ۹۰۰ هزار رای است که این مقدار رای، مورد اعتماد است و کمیسیون باید به همین آمار بسنده کند.

او اعتبار بخشیدن به آرای " فاقد ثبت بیومتریک و خارج از وقت تعیین شده در روز انتخابات" را نپذیرفت و گفت : با استفاده از تمام امکانات قانونی و مسالمت آمیز جلوی این کار را می‌گیرد.

عبدالله هچنین ادعا کرد: در چند استان از نیروهای ویژه علیه افرادی که مانع روند بازشماری آرای انتخابات شده بودند، استفاده شده و ۲ نفر از ناظران گروه ثبات و همگرایی در قندوز در جریان  این رخداد کشته و زخمی شده‌اند.

 عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: عبدالله حریص قدرت است و برای بقا دست به هر وسیله ‌ای خواهد زد. موضع عبدالله خلق بحران و ریختن آب به آسیاب دشمن است.

او در صفحه اجتماعی خود نوشت: نامزدان و احزاب سیاسی باید به کمیسیون فرصت دهند که نتایج انتخابات را اعلام کند.

نور افزود: افرادی که برای مقاصد شخصی  می‌خواهند بحران ایجاد کنند، از این بیشتر با سرنوشت مردم بازی نکرده و به خاطر اهداف کوچک کمیسیون‌ها را که خود در انتخاب اعضای آن سهیم بوده در بین مردم بی‌اعتماد نسازند.

«شاه حسین مرتضوی»، معاون سابق سخنگوی ریاست جمهوری و مشاور کنونی رئیس‌جمهوری افغانستان هم در واکنش به سخنان عبدالله  گفت: او در میدان تنها مانده است.

مرتضوی افزود:   «محمدکریم خلیلی»، «ژنرال عبدالرشید دوستم» سکوت سیاسی در پیش گرفته و عبدالله را حمایت نکرده‌اند.

مرتضوی، حامد کرزی رئیس‌جمهوری سابق افغانستان را آتش‌بیار معرکه معرفی کرده است، چرا که  او دیروز از مقابله پلیس با معترضان ابراز نگرانی کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ششم مهرماه برگزار شد به دلیل چالش ها در کمیسیون انتخابات و ادعای تقلب توسط برخی از گروه‌ها موفق به اعلام نتیجه انتخابات نشده است.

قرار بود نتایج اولیه پس از دوبار تأخیر در  روز ۲۳ آبان اعلام شود اما برای بار سوم به تأخیر افتاد و اکنون شواهد و رویدادهای اخیر حاکی از بروز بحران انتخاباتی دراین کشوراست.

ناظران این رویداد سیاسی می‌گویند: اگر کمیسیون انتخابات افغانستان با هماهنگی تیم های انتخاباتی با حوصله مندی موفق به حل این چالش نشود، عواقب آن برای تمام مردم افغانستان از جمله احزاب، کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان ریاست جمهوری زیانبار خواهد بود.

کد خبر 463904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha