دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مناطق غبارخیز با شدت‌های متفاوت در ۲۵ استان کشور وجود دارد.

گرد و غبار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی محمد طهماسبی دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار محیط زیست گفت: از مجموع  ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مناطق غبارخیز کشور، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در استان سمنان وجود دارد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ هزار هکتار از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار وسعت مناطق غبارخیز استان سمنان دارای گرد و غبار شدید و بقیه مناطق دارای وضعیت متوسط است.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عامل انسانی، خشکسالی و کمبود بارش، اراضی بیابانی و مراتع فقیر از لحاظ پوشش گیاهی از عوامل اصلی شدت گرد و غبار در استان سمنان است.

طهماسبی افزود: معادن در شدت گرد و غبار نقشی مهم دارند، اما وسعت معادن در استان سمنان کم است.

وی تصریح کرد: اجرای اقدام‌های مقابله‌ای، پیشگیرانه و اصلاحی در مقابله با گرد و غبار با عضویت ۱۷ دستگاه اجرایی در ستاد مقابله با گرد و غبار دنبال می‌شود.

  • تهیه اسناد استانی مقابله با گرد و غبار

وی بیان کرد: تدوین سند استانی مقابله با گرد و غبار از جمله برنامه‌های بلندمدت به منظور برنامه‌ریزی و هدفمندی در انجام اقدام‎‌های مقابله با گرد و غبار محسوب می‌شود که در دست تهیه است و بر اساس این سند ۱۷ دستگاه عضو ستاد مقابله در هر استان وظیفه مشخص دارند.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شد که ۷۵ درصد آن تخصیص یافت.

وی یادآور شد: امسال ۱۰۰ میلیون یورو برابر با ۱۲ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شده که اکنون حدود ۲۵ درصد تخصیص یافته و تلاش می‌شود باقیمانده اعتبارهای در نظر گرفته تخصیص پیدا کند.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از مجموع ۱۰۰ میلیون یورو، حدود ۶۵ میلیون یورو برای مقابله با گرد و غبار و ۳۵ میلیون یورو برای رسیدگی به زیرساخت‌های برق آسیب دیده از گرد و غبار در نظر گرفته شده است.

کد خبر 463894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha