سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود پس از اجرای طرح هدفمندی سوخت و افزایش قیمت بنزین همراه با جمعی از مسئولان دولتی برابر نمایندگان رسانه‌های گروهی نشست و درباره زوایا و ابهام‌های این طرح سخن گفت.

نشست خبري سخنگوي دولت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد طرح اصلاح قیمت بنزین با اعلام اینکه امشب مبالغ حمایتی معیشتی برای ۲۰ میلیون نفر پرداخت می شود، گفت: همگان بخوبی می دانند اصلاح قیمت بنزین از موضوعات مهم چالش برانگیز بوده است. 

وی ادامه داد: یکی از اهداف این طرح تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی یا دست کم حرکت به این سمت بوده است. موضوع اصلاح قیمت بنزین همواره در شصت سال گذشته مطرح بوده است.دلایل مختلفی برای آن وجود داشته‌ که ضروری ترین دلیل این مسأله تحریمها و لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط فشار اقتصادی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: می‌خواهیم هر چقدر می‌توانیم به قدرت خرید این خانواده‌ها بیفزاییم. باید این مسئله از محلی تامین می‌شد. درآمدهای دولت به خاطر کاهش فروش نفت، کاهش یافته و تامین منابع درآمدی دولت از طریق فروش نفت و مالیات یکی از هنرمندی‌هایی است که دولت داشته و حتی کارهای زیربنایی و ساخت و سازها معطل نمانده است.  

ربیعی با بیان اینکه تامین منابع برای حمایت معیشتی از منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها است، تصریح کرد: یکی از راه‌ها برای این کار مالیات است اما با توجه به ضرورت تولید و ایجاد اشتغال شاید ایجاد فشار بیشتر به تولیدگران کار منطقی و علمی نبود بنابراین بهترین منابع حمایت از اقشار پایین، توقف یارانه به اقشار برخودار و اختصاص آن به اقشار پایین بود.  

وی با تاکید بر اینکه بسیاری،‌ بیماری کشور را همین یارانه سوخت می‌دانند، اظهار داشت: رییس‌جمهور خود را فدای منافع کشور و مردم کرد. بیش از ۷۲ درصد جامعه مشمول دریافت یارانه نقدی هستند. این طرح که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند  شامل بازنشستگان، بیمه های بازنشستگی و  حقوق بگیران ثابت است.

سخنگوی دولت با اشاره به اغتشاشات صورت گرفته بعد از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گفت: متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش های نامتعارف مانند آتش زدن بانک ها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساخت ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند در برخی شهرها طبق گزارشاتی که داشتیم اغتشاش گران مکرراً از سلاح سرد و گرم استفاده کردند. 

  • اعتراض با اغتشاش متفاوت است

وی ادامه داد نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت اعتراض را حق مردم می داند، اما اغتشاش با اعتراض متفاوت است، مردم صف خود را از این افراد جدا کردند.

ربیعی اضافه کرد: فکر می‌کنم اغتشاش گران می خواهند فضایی درست کنند تا صدای معترضین واقعی شنیده نشود، هشتاد درصد از مشکلات حل و آرامش ایجاد شده و فردا و پس فردا هم بقیه مشکل حل می شود. 

  •  از آقای پمپئو انتظاری جز این نیست که از اغتشاش گران دفاع کند 

وی با اشاره به حمایت آمریکا از تظاهرات در کشور تصریح کرد: از آقای پمپئو انتظاری جز این نیست که از اغتشاش گران دفاع کند شما به مردم خودتان هم دروغ گفتید که پرونده آن در کنگره مطرح شده است. 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد ما با تحریم یا بدون تحریم نیازمند اصلاح اقتصادی در کشور هستیم؛ در همین ایام موضع گیری رهبری به همه ما درس داد.

سخنگوی دولت اضافه کرد : اصلاح قیمت بنزین با تصمیم سران سه قوا بود و مقام معظم رهبری نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند.این تصمیمی شجاعانه بود که اثرات مثبت خود را در طولانی مدت نشان می دهد. با اصلاح قیمت بنزین یارانه اقشار برخوردار به اقشار ضعیف اختصاص می یابد.

سخنگوی دولت تصریح کرد موضوع اصلاح قیمت بنزین همواره در ۶۰ سال گذشته مطرح بوده و دلایل مختلفی برای آن وجود داشته است.ضروری ترین دلیل این مسأله تحریمها و لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط فشار اقتصادی است. 

  • دولت خود را موظف به حمایت از قدرت خرید خانوارهای متوسط و ضعیف می‌داند

وی بیان داشت: دولت خود را موظف به حمایت از قدرت خرید خانوارهای متوسط و ضعیف می داند. درآمد دولت با توجه به کاهش صادرات نفت کاهش یافته و در حال حاضر از طریق صادرات غیرنفتی و مالیاتهاست که هنر دولت را نشان می دهد.

  •  امکان تامین معیشت مردم تنها از طریق اصلاح قیمت بنزین بود 

 ربیعی تاکید کرد: امکان تامین معیشت مردم در این شرایط تنها از طریق اصلاح قیمت بنزین بود راه دیگر افزایش مالیات بود که تبعاتی بر تولید کشور داشت. با اصلاح قیمت بنزین یارانه اقشار برخوردار به اقشار ضعیف اختصاص می یابد. خانوارهای برخوردار ۲۳ برابر اقشار ضعیف از یارانه بنزین برخوردار می شدند.

  •  دولت می‌دانست این اقدام تبعاتی برای محبوبیتش دارد

وی بیان داشت این تصمیمی شجاعانه بود که اثرات مثبت خود را طولانی مدت نشان می دهد. دولت می‌دانست این اقدام تبعاتی برای محبوبیتش دارد.

  •  رفتارهای اغتشاش‌گران با تروریست‌ها منطبق است

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در عربده‌کشی‌ها صدای به‌حق مردم کمتر شنیده می شود، در ادامه گفت: متاسفانه شاهد برخی اغتشاشات در روزهای اخیر بودیم و چند نفر از ماموران انتظامی در این رابطه مورد حمله قرار گرفته و شهید شدند. رفتارهای اغتشاش گران با تروریست ها منطبق است. عده ای با ماسک و به صورت حرفه ای خشونت کردند.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: این طرح، تصمیم نظام و برنامه ششم بوده و حالا که به قانون تبدیل شده همه دولت های آینده هم آن را اجرایی می‌کنند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: درخواست‌های زیادی در شهرها از پلیس برای پیشگیری از این حرکت‌ها جلوگیری از این حرکت‌ها و ایجاد آرامش به شهرها و جلوگیری از غارت‌ها صورت گرفته است.

  •  برخی اگر زمان اجرای سهمیه بندی را می‌دانستند پمپ بنزین را به خانه می‌بردند

وی در مورد عدم اطلاع مردم از سهمیه بندی بنزین گفت: تجربه به ما نشان می داد انتشار زمان سهمیه بندی بنزین چیزی جز هدر رفتن منابع، فعال شدن قاچاقچیان و ضد و بند شکل می گیرد. برخی اگر زمان اجرای سهمیه بندی را می دانستند پمپ بنزین را به خانه می بردند، ما تجربه آتش سوزی را در این زمینه داشتیم.

  •  چند روز آینده آمار و ارقام مجروحان را اعلام می کنیم

ربیعی در مورد تجمعات گفت: تجمعات در برخی شهرها و استان ها بوده، اگر روز اول تعدادی از مردم نگران در تجمع بودند از روز قبل دیگر این مردم نبودند، هیچ کس در خیابان مجروح نشده و فقط به خاطر حمله به مراکز حساس و انتظامی و نظامی بوده است؛ چند روز آینده آمار و ارقام مجروحین را اعلام می کنیم.

  •  وقتی از اینترنت برای اغتشاش استفاده شد، شورای عالی امنیت ملی تصمیم لازم را گرفت

وی در مورد اینترنت گفت: وقتی اعتراضات صورت گرفت، مشکل اینترنت نداشتیم اما زمانی که با هدایت شبکه‌های معاند برخی اغتشاشاگران در بزرگراه سنگ خالی کرده و راه را مسدود کردند، شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتورها ابلاغ کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده اغتشاشگران اینترنت محدود شود. 

ربیعی با تاکید بر این که زندگی مردم نباید مختل شود، گفت: دولت نیز در این زمینه تلاش کرد و اکنون شبکه نظام بانکی و تاکسی‌های اینترنتی مشکلی ندارند. جاهایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط هستند مشکلات آنها حل شده است و تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.

کد خبر 463891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha