محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس نسبت به انتساب صفت دیکتاتور از سوی نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد به رئیس مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد.

لاريجاني - پژمانفر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس، انتساب صفت دیکتاتور از سوی نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را ناروا خواند و گفت: انتساب صفت دیکتاتور به رئیس مجلس نسبت ناروایی است که با هیچ یک از اصول تقنین در قانون اساسی انطباق نداشته و در مقام تصمیم‌گیری جمعی امکان تحقق ندارد.

وی گفت: مجلس جای ناسزگوایی نیست؛ اعمال حاکمیت از طریق دستگاه اجرایی صورت می‌گیرد؛ نظام مالی و اداری در اختیار رئیس‌جمهور است؛ روسای مجالس هم با توجه به مکانیزم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس اساسا امکان انشای حکم ندارند.

نماینده مردم لنجان ادامه داد: نسبت ناروایی که یکی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه مقننه داد با اخلاق سازگاری نداشته و برداشتی فردی و نامتعارف است که جایگزین نقد شده است؛ بهترین ملاک برای سنجش رفتار روسای مجلس در ادوار گوناگون است که خودمان را جای آنها بگذاریم و ببینم اگر ما جای آنها بودیم چگونه عمل می‌کردیم.

کوهکن، القای انحصارگرایی از سوی عده‌ای نسبت به جلسه سران قوا و نمایندگان قوه مقننه در این جلسه را نادرست دانست و افزود: در جلسه سران قوا تنها رئیس مجلس حضور ندارد بلکه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه هم شرکت می‌کنند؛ در ضمن باید توجه داشت وقتی شخصی به نمایندگی از یک جمع در جلسه‌ای شرکت می‌کند امکان هماهنگ کردن تمام تصمیمات را با جمعی که منتخب آنها است ندارد. به عنوان مثال نماینده یک شهرستان این امکان را ندارد که تک تک تصمیمات خود را با مردم آن شهر به اشتراک بگذارد.

وی گفت: من که نماینده منتخب شعب در کمیسیون آیین‌نامه هستم، نمی‌توانم تصمیماتم را با اعضای شعبی که روز اول من را انتخاب کردند هماهنگ کنم. همچنین روسای کمیسیون‌ها و یا نمایندگان ناظر مجلس در شوراها و مجامع نمی‌توانند بابت تک تک آرایی که می‌دهند از همه نمایندگان نظر بخواهد هر چند که تصمیمات خود را حسب مورد به موکلان خود یا معاون نظارت مجلس گزاش می‌دهند تا برآیند آن قابل ارزیابی باشد.

کوهکن ادامه داد: اقدامات نمایندگان عضو جلسات شورای هماهنگی سران قوا خلاف قانون نبود؛ این که هر نماینده‌ای از انتخاب‌کنندگان خود مشورت بگیرد مطلوب و ایده‌آل است اما اگر بخواهیم روی محور تفاهم پیش برویم باید ریل حرکت‌مان آیین‌نامه و در جاهایی که آیین‌نامه ساکت است، رویه‌های جاری در مجلس باشد.

وی بار دیگر اظهارات پژمانفر مبنی بر دیکتاتور خواندن رئیس مجلس را رد کرد و گفت: نسبت‌های ناروا و ادبیات نامتعارف در تراز نمایندگی نیست و برای تفاهم باید به قانون و میثاق‌هایی که بر مبنای رویه‌ها شکل گرفته توجه داشت تا ادبیات و منطق گفت‌وگو در مجلس کم‌رنگ نشود.

کد خبر 463878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha