به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در نخستین ساعت روز جمعه گذشته با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیهبندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزینسوز آغاز شد.
براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، قیمت بنزین معمولی سهمیهای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیهای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
واقعی شدن قیمتها در دورههای قبلی موجب افت قیمت خودرهای پرمصرف شد و این بار، افزایش قیمت خودروهای کممصرف و هیبریدی را به دنبال داشت.
«آرش رنگی» نمایشگاهدار در غرب تهران، روز دوشنبه ۲۷ آبانماه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در این هفته، خودروهای تویوتا در مدلهای «کمری» و «پریوس» حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و خودروهای هیوندا در مدل «سوناتا» حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کردند.
وی اضافه کرد: بازار خودرو پس از سهمیهبندی بنزین راکد شد اما قیمتها از پنج میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان رشد کرد؛ به گونهای که خودروهای محدوده قیمتی تا ۱۰۰ میلیون تومان حدود پنج میلیون تومان، خودروهای محدوده ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی، بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی بالای ۳۰۰ میلیون تومان، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش داشت.
به گفته وی، از روزهای گذشته و با اعلام قیمتها و سهمیهبندی بنزین، فروشندگان خودرو، دلالان و واسطهها با تفکر رشد قیمتها در آینده، از فروش دست کشیدند.
«احمد نعمتبخش» دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: تجربه افزایش قیمت حاملهای انرژی در سالهای گذشته، نشان میدهد که این بازار در ابتدا شاید برای چند ماه با رکود مواجه شود، اما پس از آن اوضاع دوباره به حالت عادی باز میگردد.
وی به ایرنا گفت: نقدینگی سرگردان در دست مردم رقم بالایی است و این شرایط احتمال هجوم مردم برای خرید خودروها را افزایش میدهد.
نعمتبخش بیان داشت: به دلیل فروش نرفتن خودروها در حاشیه بازار، اختلاف بین قیمتهای بازاری و کارخانهای وجود دارد و همین مساله تقاضای خرید را همچنان بالا نگه میدارد.
نظر شما