نماینده برنامه جهانی غذا در ایران جمعیت پناهجویان زیر پوشش این برنامه را ۳۰ هزار نفر اعلام کرد که نیمی از آن را زنان تشکیل می‌دهند و گفت: توانمندسازی این زنان در جهت تامین معیشت‌ هدف اصلی برنامه جهانی غذا در ایران است.

برنامه جهانی غذا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نگار گرامی نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، با اشاره به این‌که این برنامه سال ۱۳۴۲ راه‌اندازی شد و نخستین برنامه آن در زلزله بویین‌زهرا در ایران کلید خورد، گفت: برنامه جدی این سازمان امداد غذایی است. در ایران سبد غذایی که ۳۰ سال ارائه می‌کردیم متشکل از آرد، برنج، روغن، شکر و حبوبات بود، اما در مورد زنان پناهجو که در «میهمان‌شهرها» روزگار می‌گذرانند و بیشتر آنان سرپرست خانواده هستند، برنامه‌های معیشتی دیگری به صورت پیگیر دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که اکثر ذی‌نفعان پروژه‌های معیشتی ما زنان هستند چراکه امکان ارتزاق برای‌شان کم است، یادآور شد: برای این‌که آنها بتوانند به معیشت خانواده کمک کنند، امکان کار کردن را در قالب کارگاه‌های خیاطی و کارهای دستی برای‌شان فراهم کردیم.

نماینده برنامه جهانی غذا در ایران بیان کرد: امیدواریم بتوانیم این کار معیشتی را گسترش دهیم تا آن‌جا که دیگر به نیازمندان ماهی ندهیم بلکه ماهیگیری را به آنان بیاموزیم که تا وقتی در ایران هستند، بتوانند از عهده مخارج خود بربیایند و اگر زمانی توانستند به کشور خود بازگردند، توانایی لازم را برای امرار معاش داشته باشند. 

وی افزود: هر کسی آواره است امید دارد روزی به وطن خود بازگردد و این پناهنده‌ها هم مستثنا نیستند، حتی اگر دهه‌ها از پناهجویی آنان گذشته باشد. بازگشتی پایدار است که فرد بتواند روی پای خود بایستد و این توانمندسازی در درازمدت انجام می‌شود.

گرامی همچنین در خصوص نحوه رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان پناهجویان به خصوص زنان، گفت: ۳۰ هزار پناهنده تحت پوشش برنامه جهانی غذا هستند که نیمی از جمعیت آنان را زنان تشکیل می‌دهند و در میان آنان ۳ هزار دختر و ۳۲۰۰ پسر دانش‌آموز وجود دارند و در ۲۰ میهمان‌شهر روزگار می‌گذرانند. با وجود این‌که بهداشت و درمان در برنامه‌های سازمان جهانی غذا گنجانده نشده است، برای این افراد از جانب دولت امکانات بهداشتی فراهم شده است.

وی افزود: خانه‌های بهداشت، بهیاران و بهورزان که جزو شبکه بهداشت کشوری محسوب می‌شوند هم در این راه ما را یاری می‌دهند و در حال حاضر با خیلی از این بهورزها در خصوص تغذیه سالم کار می‌کنیم. ضمن این‌که به آنان آموزش‌ داده‌ایم در خانه‌های بهداشت مسائل مختلف مربوط به بهداشت باروری و عمومی و زایمان سالم و ایمن را آموزش دهند.

گرامی با بیان این‌که این کار در ۸۰ کشور صورت می‌گیرد، درباره پایش و آمایش این افراد هم توضیح داد: برنامه جهانی غذا آژانسی است که در صورت نیاز، به پناهندگان کمک و امدادرسانی می‌کند؛ پناهندگانی که قانونی وارد کشور شده و کارت اقامت دارند. پذیرش آنان در ایران به این صورت است که شریک‌های اجرایی ما، یعنی وزارت کشور و اداره اتباع و امور کشورهای خارجی، آنها را معرفی می‌کنند.

کد خبر 463810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha