آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد هر سال ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند یا دچار نقص عضو و آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شوند و ۳۸ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی ایران قربانیان تصادف‌ جاده‌ای هستند.

تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، آمار نقص عضو یا فوت ناشی از تصادفات جاده‌ای در دنیا آن قدر بالاست که سازمان ملل متحد، یک روز (۱۷ نوامبر) در سال را به عنوان روز جهانی قربانیان حوادث ترافیکی نام‌گذاری کرده است.

مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد که قربانیان تصادفات جاده‌ای بعد از تجربه تصادف، به نحوی حالت‌های اضطرابی را با خود دارند و این درحالی است که علاوه بر این افراد، خانواده آنها و ناظران تصادفات نیز بر اساس شدت حادثه ممکن است دچار حالات افسردگی، اضطراب یا مشکلات ترس از رانندگی شوند.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، معلولیت ناشی از ضایعه نخاعی و حوادث جاده‌ای را از شدیدترین انواع معلولیت‌ها عنوان می‌کند و به ایسنا می‌گوید: بیش از ۱۱ هزار نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی، قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند.

نفریه گفت: از حدود ۲۶ هزار معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، حدود ۱۱ هزار نفر معادل ۳۷ تا ۳۸ درصد قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند.

او اظهار کرد: هر سال حدود ۱۶۰۰ تا ۲ هزار نفر به تعداد افراد دارای ضایعه نخاعی افزوده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از این افراد هر سال به دلیل تصادفات جاده‌ای به این گروه اضافه می‌شوند.

نفریه با بیان اینکه این افراد از تمام خدمات سازمان بهزستی به معلولان دارای ضایعه نخاعی بهره‌مند می‌شوند، افزود: البته بخشی از این افراد تحت پوشش بیمه درمانی هستند اما کمک‌های سازمان بهزیستی ارتباطی با پوشش بیمه‌ای این افراد ندارد.

این مسئول اضافه کرد: همچنین از حق بیمه این افراد پولی به سازمان بهزیستی پرداخت نمی‌شود و هزینه‌های سازمان بهزیستی برای این افراد شامل محورهای خاصی است. برای مثال بخش عمده‌ای از خدمات بهزیستی مانند توزیع وسایل بهداشتی و پرداخت حق پرستاری عمدتا شامل معلولان دچار ضایعه نخاعی می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه معلولیت حاصل از ضایعه نخاعی از شدیدترین انواع معلولیت است، گفت: به همین دلیل بسیاری از خدمات سازمان بهزیستی مانند پرداخت حق پرستاری به این افراد پرداخت می‌شود.

نفریه گفت: امسال ۲۲۰۰ نفر افراد پشت نوبتی هم به لیست افراد دریافت‌کننده حق پرستاری افزوده شده است. این افراد پشت‌نوبتی بودند که امسال زیر پوشش این خدمات قرار گرفتند و از ۳ ماه پیش به این افراد حق پرستاری پرداخت شده است.

نفریه با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۶ هزار نفر تحت پوشش دریافت حق پرستاری قرار گرفته‌اند، ادامه داد: همان طور که گفته شد از این تعداد ۱۱ هزار معلول ناشی از تصادفات جاده‌ای و وسایل نقلیه هستند که در صدر علل معلولیت قرار دارند.

به گفته وی، هزینه‌هایی نظیر پرداخت حق پرستاری، وسایل بهداشتی، کمک توانبخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و ... تنها بخشی از هزینه‌های حاصل از معلولیت این افراد برای سازمان بهزیستی است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیاری از هزینه‌های درمانی و مشکلاتی نظیر زخم بستر و ... از دیگر هزینه‌های ناشی از مشکلات ضایعه نخاعی است. چراکه این نوع معلولیت از پرخرج‌ترین انواع معلولیت‌هاست.

  • آمار قربانیان تصادفات بیش از آمار جانباختگان ایدز

در این میان دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت «روز جهانی قربانیان حوادث ترافیکی» پیامی منتشر کرده و در این پیام از همه جهانیان خواسته که تمام تلاش خود را برای مقابله با بحران جهانی ایمنی جاده‌ها به کار گیرند.

آنتونیو گوترش در این پیام گفته است: «سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. شمار جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ای که هر سال در تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند، بیش از شمار جوانان در همین بازه سنی است که بر اثر ایدز، مالاریا، سل یا قتل جان خود را از دست می‌دهند.

مقیاس این معضل بسیار گسترده است، اما تلاش‌های جمعی می‌تواند اقدامات زیادی برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن این فاجعه انجام دهد. نجات جان افراد با بهبود ایمنی جاده‌ها یکی از اهداف برنامه توسعه پایدار است و از سال ۲۰۱۵ میلادی، نماینده ویژه سازمان ملل در مورد ایمنی جاده‌ها برای بسیج تعهدات سیاسی، افزایش آگاهی در مورد کنوانسیون‌های ایمنی جاده‌ای سازمان ملل، تقویت گفت‌وگو در مورد اقدامات خوب و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها تلاش کرده است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، یک صندوق ایمنی جاده‌ای سازمان ملل برای تأمین مالیِ اقدامات لازم در این زمینه در کشورهای کم‌درآمد و متوسط، جایی که حدود ۹۰ درصد از تلفات ترافیکی رخ می‌دهد، راه‌اندازی شد. همچنین در فوریه سال آینده ۲۰۲۰ میلادی یک کنفرانس وزیران جهانی در مورد ایمنی جاده‌ها برای تقویت مشارکت‌ها به منظور تسریع اقدامات در سوئد برگزار خواهد ‌شد.»

کد خبر 463776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha