دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

آغاز رسمی عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا برای مازندران به واسطه وجود زیرساخت‌های صادراتی و همسایگی با کشورهای منطقه CIS فرصتی کم‌نظیر برای شکوفایی اقتصادی و نزدیک شدن به هدف صادرات ۳ میلیارد دلاری در سال است.

صادرات

همشهری آنلاین - اشکان جهان‌آرای:  اوایل آبان جاری بود که ایران به صورت رسمی عضو اتحادیه اوراسیا شد تا فضای مشترک اقتصادی بین کشورهای عضو (روسیه، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان) و حذف تعرفه‌های گمرکی، بازاری واحد بین اعضای اتحادیه ایجاد و شبکه تبادل کالاهای تولیدی این کشورها گسترده‌تر شود.

دراین بین استان‌هایی که راه دسترسی مستقیم به کشورهای عضو دارند، می‌توانند فضاهای بیشتر و بهتری برای بهره‌برداری اقتصادی ایجاد کنند. برای استانی مانند مازندران که فقط در بخش محصولات کشاورزی و باغی سالانه بیش از ۷ میلیون تن تولید دارد، فرصت عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا می‌تواند سکوی پرشی برای رونق اقتصادی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با همشهری عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا را فرصتی برای افزایش صادرات مازندران می‌داند و می‌گوید: با اجرایی شدن عضویت ایران دراین اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای، دست‌کم می‌توان ۲۵ درصد ظرفیت صادرات استان را افزایش داد تا با توجه به اینکه هزینه‌های صادرات نیز با حذف تعرفه‌های گمرکی کاهش می‌یابد، سود بیشتری به اقتصاد استان تزریق شود.

  • ۱۸۳ میلیون مصرف کننده

«عبدالله مهاجر» با بیان اینکه بازار کشورهای عضو اتحادیه برای مصرف محصولات تولیدی مازندران بهترین موقعیت به‌شمار می‌آید، اظهارمی‌کند: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند و این یعنی اکنون درهای یک بازار بزرگ ۱۸۳ میلیون نفری به‌روی ما باز شده که باید برای عرضه محصولات تولیدی خود به این بازار برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

وی یکی از الزام‌های بهره‌برداری از این فرصت مهم اقتصادی را حذف بخشنامه‌های غیرضروری می‌داند و می‌گوید: اکنون بسیاری از بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع رونق صادرات هستند. هرچند درماه‌های اخیر وزیر نیرو بسیاری از بخشنامه‌هایی که مانع صادرات بودند و به‌ویژه برای صادرکنندگان مازندران مشکلاتی ایجاد می‌کردند را حذف کرد، اما نیاز است که این روند ادامه داشته باشد و بسیاری از بخشنامه‌ها که جز آسیب زدن به صادرات دستاوردی ندارند کنار گذاشته شوند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از کاهش ارزش اقتصادی مجموع صادرات مازندران در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در ۶ ماه امسال ارزش کالاهای صادراتی ما حدود ۱۲۰ هزار دلار بود. درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۰ هزاردلار بود. با این حال امیدواریم تا پایان سال این اختلاف را جبران کنیم. اجرایی شدن عضویت ایران در اوراسیا و حذف برخی بخشنامه‌های مزاحم پیش روی صادرات، می‌تواند این اختلاف را تا پایان سال جبران کند.

مهاجر با بیان اینکه بازرگانان مازندران بیشترین ارتباط اقتصادی را با کشورهای اوراسیا دارند، ادامه می‌دهد: با توجه به وجود بنادر در مازندران و همچنین حذف تعرفه‌های گمرکی برای صادرات به کشورهای عضو، عضویت در اوراسیا می‌تواند مراودات اقتصادی بین مازندران و بازار کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بیشتر کند.

  • بازار ۷۵۳ میلیارد دلاری

اتحادیه اقتصادی اوراسیا درپی به وجود آوردن فضای مشترک اقتصادی و گسترش بازار مشترک در منطقه است تا با ایجاد حرکت آزاد کالاها، خدمات و سرمایه، کاهش قیمت کالاها و هزینه‌های انتقال، بازار رقابتی سالم و ارزانی را در کشورهای عضو ایجاد کند. براساس مقررات و اساسنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ۸۶۴ قلم کالا در قالب تجارت ترجیحی و با تعرفه گمرکی مشترک و ویژه کشورهای عضو این اتحادیه بین اعضا قابل صادرات است. از این ۸۶۴ کالا، ۵۰۳ کالا برای ایران قابلیت صادرات به کشورهای عضو اوراسیا با تعرفه ترجیحی را دارد که ۷۰ کالا هیچ تعرفه صادراتی ندارند.

حجم مبادلات اقتصادی بین این کشورها نزدیک به ۷۵۳ میلیارد دلار است که در مقایسه با میزان صادرات انجام شده از مازندران در سال‌های اخیر، ظرفیت بالای بازار این کشورها برای افزایش صادرات از استان‌های شمالی و به ویژه مازندران را نشان می‌دهد. استاندار مازندران نیز بر این باور است که عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا مناسب‌ترین فرصت را برای سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مازندران ایجاد می‌کند.

احمد حسین‌زادگان با بیان اینکه معافیت گمرکی برای صادرات صدها نوع کالا به کشورهای اتحادیه اوراسیا، انگیزه برای حضور در بازار این منطقه را در تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه بیشتر می‌کند، گفت: با ورود رسمی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از ۵ تا ۹۵ درصد برای کالاهای مختلف معافیت گمرکی درنظر گرفته می‌شود که بهترین فرصت برای فعالان اقتصادی مازندران است.

کد خبر 463762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha