خراسان شمالی یکی از استان هایی است که مزیت آن کشاورزی محسوب می شود اما در کنار آن دارای چندین صنعت بزرگ همچون پتروشیمی، آلومینیا، فولاد، سیمان و ... است.

كالا

به گزارش همشهری آنلاین در این استان کالاهای صادرات محور خوبی همچون سیمان، پودر آلومینیا، زعفران، انگور و ... نیز تولید می شوند اما همچنان خراسان شمالی با مشکل درآمد پایین و بیکاری افراد مواجه است، در همین راستا طی حدود یک سال اخیر جلسات مختلفی از سوی استانداری به منظور حل مشکلات تولید و بازاریابی محصولات برگزار شده است تا از توان بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات استان بهره گرفته شود.

خراسان شمالی فاقد برنامه مدون در پایش کالاها جهت صادرات

به گزارش ایسنا، امین رجب پور یکی از صادرکنندگان فعال خراسان شمالی که به کشورهایی همچون ترکیه صادرات دارد در جلسه ای که به منظور بررسی مشکلات صادرکنندگان با حضور استاندار برگزار شد، در ارتباط با مشکلات تولید و صادرکنندگان گفت: شرایط تحریم به خودی خود کار را برای تولید و صادرات کالاها سخت کرده است اما صدور بخش نامه های یک دفعه ای و شبانه از سوی دولت مشکل را برای فعالان این عرصه تنگ تر کرده است.

وی افزود: یک هزار و 400 قلم کالا ممنوعه برای صادرات وجود داشت که برای 68 قلم کالا تعرفه ترجیحی با ترکیه امضاء شده است اما به راحتی این 68 قلم کالا در لیست کالاهای ممنوعه قرار گرفت و به راحتی بازارهایی که سال ها برای پیدا کردن و ثابت نگه داشتن آن تلاش کردیم را از دست دادیم.

رجب پور ادامه داد: در خراسان شمالی برنامه مدون و مطالعه شده در پایش کالاها برای صادرات نداریم، باید پایش سرزمینی در این استان وجود داشته باشد تا یک صادرکننده بتواند برای صادرات محصول خود برای سال های آتی برنامه ریزی کند.

پایش دقیق بر صدور و تمدید کارت های بازرگانی

حبیب اله مظفری یکی دیگر از صادرکنندگان خراسان شمالی در ادامه این جلسه بر تنظیم سند توسعه تجارت خارجی استان مبتنی بر توانمدسازی صادرات کالا و خدمات تاکید و اظهار کرد: در این سند باید به شناسایی بازارهای هدف برای صادرات کالا توجه شود و از نگاه پارتیزانی به آن نیز خودداری شود.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بر ایجاد یک و یا چند پایگاه صادراتی جهت عرضه محصولات و خدمات استانی بدون واسطه در بازارهای هدف صادراتی باید اهتمام ورزیده شود که باید این پایگاه ها دارای بخش هایی همچون انبار، غرفه، نمایشگاه و ... باشند.

مظفری بر اجتناب از صرف وقت و انرژی برای ایجاد روابط اقتصادی با ترکمنستان و تاجیکستان تاکید کرد و گفت: اقتصاد ترکمنستان در اختیار ترکیه است و نمی توان توفیق زیادی در این بازارها به دست آورد.

وی اعزام و پذیرش هیات های موفق تجاری را از دیگر راه های رونق صادرات کالا و خدمات در این استان عنوان کرد و افزود: رصد دقیق کارت های بازرگانی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود چراکه گاهی اوقات کارت های بازرگانی اجاره داده می شود و یا اینکه فقط در انتخابات ها از آن استفاده می شود.

این صادرکننده فعال خراسان شمالی تصریح کرد: برگزاری جلسات منظم برای پایش تجارت خارجی از دیگر اقداماتی است که باید در حوزه تجارت خارجی استان انجام شود.

دستورات بانک مرکزی مغایر رونق تولید است

حسن علی مرادیان عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی بجنورد همچنین به دستورات بانکی مرکزی برای صادرکنندگان اشاره کرد و ادامه داد: دستورات بانک مرکزی مغایر رونق تولید در کشور است، بطوریکه نرخ دلار برای وارد کننده کم می شود و این امر به معنای حمایت از کارخانجات خارجی است نه تولید داخلی.

وی خاطرنشان کرد: در ایران، صادرکننده تشویق نمی شود بلکه به علت اینکه دلار را به دولت بازنمی گرداند مفسد اقتصادی تلقی می شود، و تنبیه هم می شود.

تعاونی های مرزنشین نیازمند ارز دولتی

تقی توکلی نماینده تعاونی های مرزنشین خراسان شمالی نیز بیان کرد: شرکت های تعاونی مرزنشین در قبال واردات می توانند صادرات انجام دهند اما حدود چهار سالی است که ارز دولتی به این تعاونی ها اختصاص نیافته و نمی توانیم صادرات انجام دهیم.

وی افزود: باید قانون اصلاح و به شرکت های تعاونی مرزنشین نیز ارز دولتی اختصاص یابد چراکه در وضعیت فعلی بیشتر این تعاونی ها رو به تعطیلی کشیده اند.

تاجرپروری امری فراموش شده در خراسان شمالی

امرالله فیاض یکی دیگر از صادرکنندگان فعال استان همچنین در ادامه این جلسه اظهارکرد: باید در خراسان شمالی زمینه های لازم برای تاجرپروری فراهم شود، امری که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر صادرات کالا از شرکت های بزرگی همچون پتروشیمی، آلومینیا و ... در این استان حذف شود، چند صادرکننده دیگر باقی می ماند؟!

فیاض گفت: باید برای کشورهای هدف برای چندین ماه نیازسنجی انجام و کالاهای مورد نیاز در داخل استان تولید شود و برای صادرات این محصولات نیز برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه محصولات خراسان شمالی در کشورهای خارجی بازار دارد، افزود: روسیه کشوری است که محصولات کشاورزی خراسان شمالی را خریداری می کند و باید به دنبال بازارهایی باشیم که خواهان محصولات ما هستند.

تعدادی از تجار خراسان شمالی برای صدور و تمدید الفبای تجارت با مشکل مواجه اند

آزاد فتحی از دیگر صادرکنندگان این استان به مسئله صدور و تمدید کارت های بازرگانی توسط اتاق بازرگانی بجنورد اشاره کرد و گفت: بازرگانان این استان برای دریافت کارت بازرگانی و یا تمدید آن که الفبای امر تجارت است با مشکل مواجه اند.

وی افزود:  صادرکننده باید حدود چهار ماه منتظر بماند تا کارت بازرگانی وی تمدید شود.

فتحی تاکید کرد: در اتاق بازرگانی خراسان شمالی افرادی که رای به شخص می دهند، کارت بازرگانی آن ها به زودی صادر و یا تمدید می شود و افرادی که رای نمی دهند نیز در این رابطه با مشکل مواجه اند.

سند توسعه صادرات خراسان شمالی تدوین می شود

محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه با بیان اینکه رونق تولید زمانی محقق می شود که بازار برای فروش آن وجود داشته باشد، گفت: راهی جزء صادرات کالا و خدمات به سایر کشورها نداریم.

وی افزود: زمان زیادی از این امر گذشته که فقط نگاهمان برای فروش کالاهای تولیدی به بازار داخلی باشد و باید به سوی پیداکردن بازارهای خارجی باشیم.

شجاعی ادامه داد: یک عده ای در این استان دوستی 20 ساله با یکدیگر و عده ای نیز دشمنی 20 ساله دارند، اما فردی می تواند با بنده کار کند که از این مسائل فارغ شود چراکه نگاه من فقط خدمت به مردم است.

وی اظهارکرد: باید یاد بگیریم که نقص وجود دارد اما از فرافکنی کردن موضوعات خودداری کنیم و در حقیقت مقصر تمام مشکلات به وجود آمده در یک حوزه فقط یک نفر نیست.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیاز به تحول داشت، تصریح کرد: به رئیس جدید اتاق بازرگانی استان اعلام کرده ام که درب اتاق بازرگانی باید به روی همه باز باشد و اگر این امر انجام نشود به طور حتم درب آن را می بندم، چراکه اتاق بازرگانی وظایفی دارد و باید حتما باید به این وظایف پرداخته شود.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی متعلق به همه است و این طور نیست که با ورود یک عده ای، عده ای دیگر از آنجا خارج و قطع رابطه کنند.

استاندار خراسان شمالی به تدوین سند توسعه صادرات استان اشاره کرد و گفت: این سند طی یک هفته تدوین شود.

وی به صدور و تمدید کارت های بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: تمدید کارت های بازرگانی در این استان باید تا 48 ساعت تمدید و صدور کارت های بازرگانی نیز بعد از گذراندن کلاس های آموزشی طی دو روز صادر شود.

کد خبر 463657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha