پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

مردم هرمزگان که از پیشینه تاریخی بسیار قوی برخوردار هستند همانند سایر نقاط ایران برای شب یلدا آداب‌ و رسوم خاصی دارند.

یلدا

همشهری‌آنلاین: یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در آخرین شب از پاییز مردم برای استقبال زمستان در طولانی‌ترین شب سال در کنار هم جمع می‌شوند و تا صبح به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند.

این شب را با خوردن میوه هندوانه، انار همچنین خوردن آجیل و خشکبار که به‌عنوان تنقلات سالم از آن یاد می‌شود به صبح می‌رسانند که درواقع آجیل و تنقلات در افزایش حافظه و سلامتی تن تأثیر بسزایی دارد و میوه‌ها هر کدام برای خودشان حکایتی دارد.

مردم هرمزگان که از پیشینه تاریخی بسیار قوی برخوردار هستند همانند سایر نقاط ایران برای شب یلدا آداب‌ورسوم خاصی دارند.

هرچند با گذشت زمان بسیاری از آئین‌ها و آداب مردم کمرنگ یا از بین رفته است ولی هنوز در برخی مناطق، زندگی مدرن امروزی را با حفظ فرهنگ غنی پیشینیان سپری می‌کنند.

تنقلات شب یلدا هرمزگان

مردم هرمزگان علاوه برخوردن تنقلات و آجیل مانند پسته، فندق و بادام از تنقلات محلی ویژه‌ای نیز مصرف می‌کنند که می‌توان به کسودنگ و گون (بنه) که از بشاگرد تهیه می‌شود، کنجد برشته، نخود و کشمش، نخود برشته و کنگ جوش داده‌شده (خارک) دو درخت خرما به نام‌های هلو و زرک که از میناب به دست می‌آید، اشاره کرد.

چیچیکای بلندترین شب سال

بزرگترهای فامیل شب یلدا در هرمزگان به تعریف چیچکا یا همان داستان‌های افسانه‌ای می‌پردازند، علاوه بر چیچکا به دلیل این‌که مردمان قدیمی در مکتب‌خانه می‌بایست اشعار حافظ و سعدی را نیز در کنار آموزش قرآن می‌آموختند، بخشی از ساعت‌های شب چله در فضایی آکنده از مهر، وفا و صمیمیت به خواندن اشعاری از حافظ و سعدی توسط کهن‌سالان اختصاص دارد.

غذاهای شب یلدا هرمزگان

در هرمزگان شب یلدا نان‌های ویژه‌ای پخته می‌شود. از نان رگاگ، سیلک، تومشی می‌توان نام برد که طعم‌دهنده آن سس‌هایی از مهیاوه و سوراغ است. هرمزگانی‌ها به غذاهای دیگری چون قلیه‌ماهی، ماهی برشته و ماهی روی تابه‌ای علاقه‌ای خاص دارند که در جشن‌های بزرگی چون جشن شب یلدا در کنار خانواده آن را میل می‌کنند.

مردمان خون گرم هرمزگان آخرین شب پاییز را با زدن سازهای محلی و دهل به پای‌کوبی و شادی می‌پردازند.

پیر غلامان و بزرگان فامیل شب یلدا برای کوچک‌ترها دعای عاقبت‌به‌خیری می‌کنند.

کد خبر 463472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha