چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر نخستین نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی می‌گوید نمایشگاه خط "بشنو از نی" مقدمه بینال خط در ایران است.

این اولین نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی است که به همت گالری شمس برگزار شده است.

علی جمشیدی مدیر گالری شمس و مدیر نخستین نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین گفت: نگارخانه شمس از هنگام تاسیس با نگاهی خاص به خوشنویسی، فعالیت خود را شروع کرده است. به دنبال استقبال هنرمندان از گالری تخصصی خط از آنجایی که امکان برگزاری نمایشگاه انفرادی میسر نبود، بر آن شدیم فراخوانی با عنوان بشنو از نی به مناسبت سال مولانا بدهیم.

وی در ادامه گفت: این نمایشگاه، طرح مقدماتی بینال خوشنویسی است و به نوعی تلنگری به مسئولان و متولیان امر خوشنویسی است تا هر چه سریعتر بینال خوشنویسی را راه‌اندازی کنند.

علی جمشیدی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خوشنویسی در کشور سابقه‌ای بیش از هزار سال دارد. خوشنویسی تنها یک هنر نیست بلکه وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ، تاریخ، ادبیات و هر چیز با ارزش دیگری است.

وی در مورد اقدامات گالری تخصصی شمس در سال گذشته گفت: گالری شمس همه ساله در ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری نمایشگاه خط از اساتید و پیشکسوتان خط و نقاشی خط می‌کند. برگزاری نمایشگاه تخصصی خط متشکل از گلچینی از آثار پیشکسوتان در فصل پاییز، فروش فوق‌العاده آثار 100 هنرمند خطاط در اسفند هر سال از جمله اموری است که گالری در مورد خط انجام داده است. از برنامه‌های دیگر گالری که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد، به معرض فروش قرار دادن آثار هنرمندان جدید، پیشکسوتان و قدما است. به همین منظور با برخی از مجموعه‌دارها رایزنی انجام خواهد شد.

وی در مورد فروش فوق‌العاده اسفند امسال گفت: فروش امسال به دلیل نمایشگاه منتخبین نسل نو به زمانی دیگر موکول شود. در فروش‌های فوق‌العاده بیشتر معرفی هنرمندان جوان و فروش آثارشان مد نظر است.

از اتفاق‌های مهم این نمایشگاه، ارائه فراخوان عمومی و دعوت گالری شمس از همه خوشنویسان سراسر کشور است. رقابت هنرمندان در این نمایشگاه بسیار تنگاتنگ بود. به طوری که از میان 150 هنرمند خطاط 70 نفر برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند. 11 نفر برگزیدگان نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی را تشکیل می‌دهند. آثار در سطحی بود که  20 نفر نیز مورد تشویق قرار گرفتند.

علی جمشدی خصوصیت دیگر این نمایشگاه را حضور نسل چهارم خوشنویسی و داوری توسط نسل سوم خوشنویسی عنوان کرد و گفت: بیشتر شرکت کنندگان بین 20 تا 30 سال سن دارند. در این نمایشگاه سعی شد تا نسل جدید و جوان خطاط معرفی شوند.

قلم کتابت خفی، قلم کتابت شش دانگ، کتابت، چلیپا، سیاه مشق و کتیبه و ... تکنیک‌های خطاطی نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی را تشکیل می‌دهد. 

علی جمشیدی گفت: در تمام این آثار با وجود رعایت قواعد کلاسیک خوشنویسی، روحیه جوان هنرمندان در آثارشان دیده می‌شود. این موضوع را حتا از ترکیب بندی آثار و متون مورد خطاطی می‌توان دریافت. البته این نمایشگاه با محوریت رعایت اصول کلاسیک خوشنویسی برپا شده است. به اعتقاد من در حال حاضر نوگرایی و مدرن گرایی بدون توجه به قواعد خوشنویسی معظل خطاطی است.

وی در مورد استقبال از آثار خوشنویسی در عرصه بین‌المللی  به همشهری‌آنلاین گفت: خوشنویسی در بازار جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد به این معنا که فروش آثار خوشنویسی کار بسیار ساده‌ای است ولی هنوز کسی روی این حوزه سرمایه‌گذاری و مدیریتی انجام نداده است.

مدیر نخستین نمایشگاه منتخبان نسل جدید خوشنویسی در ادامه گفت: شروع حرکت‌های هنری نیازمند حمایت‌های دولتی است. به خصوص در بحث ارائه، بازاریابی و فروش آثار می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. متاسفانه در برگزاری این نمایشگاه بزرگ متولیان صلاحیت‌دار همکاری لازم را به عمل نیاوردند. حتی نمایندگان انجمن خوشنویسان برای افتتاحیه حضور نیافتند. البته اساتید شرکت کننده در نمایشگاه به صورت انفردای و نه به عنوان نمایندگان انجمن حضور یافتند. 

وی افزود: چقدر خوب بود مسئولان برای تشویق هنرمندان اقدام به خرید آثار کارشناسی شده می‌کردند. هر اتفاقی که برای آثار هنری در خارج از کشور می‌افتد بعضا باعث افزایش کاذب قیمت‌ها در داخل می‌شود.

علی جمشیدی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این نمایشگاه در سال‌های آتی گفت: در نمایشگاه امسال کتابی از آثار اساتید و برگزیدگان منتشر خواهد شد ولی برای انتشار آن نیازمند همکاری متولیان و مسئولان امر هستیم. [عکس‌های این نمایشگاه]

نمایشگاه منتخبین نسل جدید خوشنویسی تا 26  اسفند ماه در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برپا است.

کد خبر 46347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز