رئیس جمهور مستعفی بولیوی افشا کرد که پیش از ترک کشورش، آمریکا پیشنهاد ارسال هواپیمایی برای انتقال او را داده بود اما مورالس می‌گوید اطمینان داشت مقصد این هواپیما «زندان گوانتانامو» بوده است.

مورالس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  اوو مورالس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در مکزیکوسیتی اعلام کرد که آمریکا پیشنهاد اعزام هواپیما به بولیوی برای ترک کشورش را داده بود.

مورالس افزود: آمریکا به وزیر خارجه دولت من پیشنهاد داد که هواپیمایی را برای انتقال ما به هر جایی که می‌خواهیم بفرستد. مطمئن بودم که مقصد این هواپیما گوانتانامو خواهد بود.

اظهارنظر مورالس در مورد این طرح آمریکا در حالی مطرح شده است که رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی پیشتر بارها از تلاش دولت‌های آمریکا برای سرنگونی او سخن به میان آورده بود.

مورالس پیشتر همچنین ضمن انتقاد از سیاست‌های کاخ سفید در کشورهای چپ‌گرای آمریکای لاتین اعلام کرده بود که دولتمردان امریکایی همواره به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی بوده‌اند.

بولیوی از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) دستخوش ناآرامی است.

مورالس در انتخابات آن زمان پیروز شد، اما انتخابات با اتهام تقلب مخدوش شد.

دولت موقت بولیوی و اعضای حزب مورالس پنج شنبه ۲۳ آبان برای پیگیری روند برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری به توافق دست یافتند.

«مونیکا اوا کوپا مورگا»، رئیس سنای بولیوی و عضو حزب «جنبش سوسیالیسم» گفت که توافقی برای حرکت به سوی برگزاری انتخابات جدید پس از هفته‌ها اعتراض و خشونت حاصل شده است.

او در عین حال گفته است که شخص مورالس به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، پذیرفته نخواهد شد.

مورالس در ادامه مصاحبه‌ای با رویترز گفت که انتخابات در بولیوی بدون حضور او نیز می‌تواند برگزار شود.  او همچنین تاکید کرد که به محض پذیرفته شدن استعفایش توسط پارلمان بولیوی، به کشورش بازخواهد گشت.

این در حالی است که «جنین آنیه‌س»، رئیس‌جمهوری موقت بولیوی  جمعه اعلام کرد که مورالس در صورت بازگشت به کشورش با تعقیب قضایی به اتهام "تقلب انتخاباتی" روبه رو خواهد شد.

کد خبر 463437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha